، ، ،

6 عامل که باید قبل از استفاده از ChatGPT برای سلامت روان در نظر بگیرید

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
ChatGPT و سلامت روان

ChatGPT می‌تواند منبعی عالی برای اطلاعات و توصیه‌های مربوط به سلامت روان باشد، اما در این میان خطراتی وجود دارد که شما را مجبور می‌کند تا در مورد آن تجدیدنظر کنید.

ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی (AI) زندگی روزمره را به شدت آسان‌تر می‌کنند. با امکانات وسیع مانند ChatGPT، دسترسی به اطلاعات به صورت مکالمه بهبود بسیاری یافته است. ویژگی‌های تحلیلی ChatGPT کاربرد زیادی در سلامت روان پیدا کرده است. با این حال، هشدارهایی برای استفاده از آن برای سلامت روان وجود دارد.

هرچند شرایط سلامت روان فقط باید توسط متخصصان روانکاو تشخیص داده و درمان شوند. با این حال، استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود مدیریت این علائم دارای مزایایی است که البته خطراتی را نیز به همراه دارد. در حالی که ChatGPT از دادن توصیه‌های پزشکی اجتناب می‌کند، عواملی وجود دارد که باید قبل از اعتماد به آن برای اطلاعات سلامت روان در نظر داشته باشید.

 

1-ChatGPT جایگزینی برای درمانگر نیست

ChatGPT یک مدل زبان بزرگ است که بر روی پایگاه داده عظیمی از اطلاعات آموزش دیده است. بنابراین، می‌تواند پاسخ‌هایی شبیه به انسان را در زمینه‌های مختلف از جمله سلامت روان به انسان بدهد. چنین پاسخ‌هایی می‌توانند به شما در دانشِ سلامت روان کمک کنند، اما جایگزینی برای درمان حضوری نیستند.

به عنوان مثال، ChatGPT نمی‌تواند بیماری را از راه دور (چت‌های شما) تشخیص دهد. با این حال، به شما یک تجزیه و تحلیل عینی ارائه می‌دهد، اما به شما توصیه می‌کند که با یک متخصص سلامت روان حضوری مشورت کنید. بنابراین، تکیه صِرف به هوش مصنوعی برای تشخیص حالات درونی خود می‌تواند برای سلامت روانی شما مضر باشد و باید از آن اجتناب کرد.

حتی استفاده از خدمات سلامت روان حتی بصورت تماس ویدیویی، به جای مشورت با چت جی پی تی، روش بهتری است. شما می‌توانید از راه دور و با هزینه کمتر از طریق خدمات بهداشت با متخصصان سلامت روان مشاوره داشته باشید.

 

2- درخواست‌های دقیق از ChatGPT مهم است

هرچه در پرسش‌های خود دقیق‌تر باشید، پاسخ ها بهتر خواهد بود. به عنوان مثال، درخواستی مانند «لیست 10 راه برای مقابله با اضطراب اجتماعی» یک نمای کلی به شما ارائه می‌دهد. یعنی به جای توصیه‌های عملی برای موقعیت‌های اجتماعی، استراتژی‌های کلی را می‌گوید.
درعوض، یک سوال خاص‌تر به شما پاسخ بسیار بهتری می‌دهد: «نکات و تکنیک‌های عملی برای کنار آمدن با موقعیت‌های اجتماعی که باعث اضطراب من می‌شوند را به من ارائه دهید». مثال‌ها و موقعیت‌های خاصی را که معمولاً باعث اضطراب اجتماعی و هر گونه علائم عاطفی و جسمی می‌شوند را در آن بگنجانید. علاوه بر این، منابع یا ابزارهایی مانند مدیتیشن، CBT و غیره را برای مدیریت این موضوع پیشنهاد کنید و به تدریج برای خودتان اعتماد به نفس ایجاد کنید.

این به شما کمک می کند تا از ChatGPT به شیوه‌ای حمایتی و آموزنده استفاده کنید.

درخواست‌ها از ChatGPT

3- شناسایی اطلاعات نادرست

شناسایی اطلاعات نادرست هنگام استفاده از ChatGPT بسیار مهم است. با این حال، به دلیل لحن مطمئنی که توسط ربات چت استفاده می‌شود، این می‌تواند چالش برانگیز باشد. هر نوع ادعای مبنی بر سلامت روان، نیازمند شواهد علمی بررسی شده است. بنابراین، در حالی که از آن برای سلامت روان استفاده می‌کنید، همیشه از آن بخواهید که به مطالعاتی اشاره کند که قابل استناد و با مرجع قابل پیگیری باشد.

خطای دیگری که ChatGPT مستعد انجام آن است، ارائه اطلاعات ساختگی به عنوان واقعیت است. گاهی اوقات با اطلاعات منطقی متناقض یا نادرست پاسخ می‌دهد که می‌تواند مضر باشد. به‌عنوان مثال، پایگاه داده آموزشی محدود ChatGPT دسترسی خود را به ادبیات علمی به‌روز شده قطع می‌کند یا ممکن است نقل قول‌ها یا لینک‌های اشتباه ایجاد کند. بنابراین، بررسی دستی ادعاها با استفاده از منابعی مانند موتور جستجوی PubMed ضروری است. یک راه عالی برای جلوگیری از پاسخ‌های نادرست این است که درخواست‌های خود را به توصیه و تحلیل محدود کنید. در حالی که می‌تواند به شما در یادگیری موضوعات مختلف کمک کند، از استفاده از آن برای نتیجه‌گیری و تشخیص شرایط خودداری کنید!

 

4- نگرانی های مربوط به حریم خصوصی ChatGPT

هر نوع اطلاعات درمورد بهداشت روان، شخصی است. و اطمینان از اینکه داده‌های سلامت جمع‌آوری‌شده توسط ChatGPT مورد سوء استفاده قرار نمی‌گیرند، به این آسانی نیست. یکی از معایب اصلی ChatGPT مشکلات آن با حریم خصوصی است. OpenAI، سازمانی که پشت ChatGPT قرار دارد، اظهار داشته است که داده‌های چت شما با ارائه دهندگان خدمات، شرکت های وابسته و سایر مشاغل به اشتراک گذاشته می‌شود.

در حالی که ممکن است داده های شما ناشناس باقی بماند (از همه شناسه‌های شخصی حذف شود)، اما همچنان در معرض خطرات امنیت سایبری است. علاوه بر این، هیچ توافق نامه محرمانه‌ای برای داده‌های خاص سلامت وجود ندارد، بنابراین، OpenAI تمام داده‌های چت شما را برای استفاده بیشتر در سرورهای خود ذخیره می‌کند.

اگر اطلاعات شخصی و داده‌های حساس در مورد سلامت روان خود را وارد نکنید، ممکن است مشکلی ایجاد نشود. با این حال، با توجه به تأثیر کلی آن بر حریم خصوصی داده‌های شما، مشورت با یک متخصص پزشکی بسیار ایمن‌تر از استفاده از ChatGPT است.

سلامت-ChatGPT

5- چگونه ChatGPT می تواند برای سلامت روان شما مفید باشد

یکی از بهترین راه‌ها برای استفاده از ربات چت جی پی تی، جمع‌آوری منابع و آموزش‌ها برای مراقبت روانی از خود است. سلامت روان می‌تواند موضوعی وسیع و گسترده برای یادگیری باشد. چه بخواهید در مورد یک شرایط خاص بدانید چه بخواهید با بهترین شیوه‌های کلی یک مساله روانشناسانه آشنا شوید، اضافه‌بار اطلاعات می‌تواند بر تحقیقات شما تأثیر بگذارد.

ChatGPT به شما کمک می‌کند تا تمام آن اطلاعات را به نکات قابل فهم و مثال‌های گویا متراکم کنید. می‌تواند به شما کمک کند کتاب‌ها را در نکات مختصر و مهمی خلاصه کنید که می‌تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا می‌خواهید آن‌ها را بخوانید یا نه.
با مرتب‌سازی اطلاعات درهم و برهم، می‌توانید استرس ناشی از تحقیقات خود را کاهش دهید. چت بات در ارائه نکات مراقبت از خود نیز موثر است. این می‌تواند به شما در یک برنامه کاربردی برای مدیریت احساساتی مانند خشم، ناامیدی و غم کمک کند. علاوه بر این، از آن برای ایجاد رویه‌ها و برنامه‌های شخصی سازی شده استفاده کنید که می‌تواند به شما در سازماندهی بهتر روز کمک کند.

همچنین می‌توانید چندین کار مرتبط با بهره‌‌وری را به آن محول کنید. این مقداری زمان شما را آزاد می‌کند و به کاهش سطح استرس در طول روز کمک می‌کند. دستیارهای مجازی نیز می‌توانند به شما کمک کنند تا در طول روز آرام بمانید.

 

6- خطرات را در نظر بگیرید

در حالی که ChatGPT یک ابزار قدرتمند برای مراقبت از سلامت روان و آموزش دیدن است، اما با خطراتی از جمله حفظ حریم خصوصی، وابستگی و سوگیری در داده ها همراه است. مجموعه داده‌ای که ربات طبق آن آموزش دیده است، توسط انسان تولید شده است که مستعد داشتن سوگیری است. بنابراین، نوع پاسخ ارائه شده توسط ChatGPT ممکن است بر اساس این سوگیری ها در نوسان باشد.

به دلیل زمان پاسخگویی آنی، اطلاعات شخصی سازی شده بسیار قابل دسترسی شده است. با این حال، این موضوع، خطر وابستگی بیش از حد به ChatGPT را نیز ایجاد می‌کند. همچنین نیاز به فیلتر کردن دستی نتایج جستجو و تعیین بهترین اطلاعات در حال کاهش است. در درازمدت، این ممکن است بر تفکر انتقادی، تعاملات اجتماعی و آسیب‌پذیری تکنولوژیک تأثیر بگذارد.

 

احتیاط درمورد ChatGPT

باید درموردChatGPT احتیاط شود

با پیشرفت فناوری چت‌بات، پاسخ‌ها ظریف‌تر، منطقی‌تر و آموزنده‌تر می‌شوند. نسخه جدیدتر ربات، GPT-4، به داده‌های عظیم اینترنت دسترسی دارد و می‌‍‌تواند داده‌های مرتبط بیشتری را استخراج کند. با این حال، برخی از خطرات مانند نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی و سوگیری باقی می‌مانند. بنابراین، استفاده متوسط از ChatGPT و دانستن نحوه تشخیص ادعاهای آن درمورد سلامت، می‌تواند به شما در جلوگیری از اطلاعات نادرست کمک کند.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *