در سال 2018، اپل و آمازون به توافقی دست یافتند که چند واکنش مخالف را برانگیخت. توافق بین دو غول فناوری، فروش محصولات اپل و بیتز را به نمایندگیهای مجاز اپل محدود کرد. آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، ژاپن و هند کشورهایی بودند که بخشی از این قرارداد بودند. اکنون اسپانیا این دو شرکت را به تبانی متهم کرده است. بر اساس گزارش رویترز، نهاد ضد انحصار اسپانیا گفت: «این دو شرکت بدون هیچ توجیه تعداد فروشندگان محصولات اپل را در وبسایت آمازون در اسپانیا محدود کردند».
در اصل این معامله برای چه بود؟
در سال 2018، زمانی که این دو شرکت قرارداد را امضا کردند، آمازون گفت: «به طور مداوم در حال تلاش برای افزایش تجربه مشتری است و یکی از راههای انجام این کار افزایش زمان انتخاب محصولاتی است که میدانیم مشتریان میخواهند. ما مشتاقانه منتظر گسترش مجموعه محصولات اپل و بیتز در سطح جهانی هستیم.
این قرارداد به آمازون اجازه می داد تا محصولات اپل را فقط از طریق نمایندگیهای مجاز اپل بفروشد و نه از طریق هیچ فروشنده شخص ثالث دیگری. استدلال این دو شرکت این بود که محصولات اصلی اپل در دسترس مشتریانی قرار میگیرد که آنها را از آمازون میخرند.
چرا اسپانیا برای جریمه این دو شرکت اقدام کرد؟
اسپانیا از طریق قانونی، 218 میلیون دلار جریمه برای هر دو شرکت اعمال کرده است زیرا این مشارکت را ضد رقابتی میداند. جریمه مشابهی توسط ایتالیا در سال 2021 اعمال شد زیرا هر دو شرکت را به تثبیت قیمت محصولات متهم کرد. ایتالیا اپل را 134.5 میلیون یورو و آمازون را 68.7 میلیون یورو جریمه کرده بود.
با این حال، اپل و آمازون به این تصمیم اعتراض کردند و آن را در دادگاه لغو کردند.
در حال حاضر، هیچ یک از این دو شرکت در مورد تصمیم اسپانیا برای جریمه آنها اظهار نظر نکردهاند. با این حال، انتظار میرود که هم آمازون و هم اپل به این تصمیم اعتراض کنند، مانند آنچه در ایتالیا انجام داده بودند.