از آنجایی که گفتگوها پیرامون Threads بخش بزرگی از اخبار این روزها برای مردم شده است، همیشه این سوال وجود داشت که آیا این برنامه جایگزین توییتر خواهد شد یا خیر. هنگامی که این برنامه راهاندازی شد، میلیونها نفر آنرا نصب کردند و مشخص شد که مالک توییتر، ایلان ماسک، و مدیرعامل جدید لیندا یاکارینو از استقبال عمومی آن راضی نبودند. مدیر عامل تسلا اکنون میتواند نفس راحتی بکشد زیرا آدام موسری، رئیس اینستاگرام گفته است که «پاسخ به توییتر» برای جایگزینی پلتفرم میکروبلاگینگ متعلق به ماسک نیست.
اگرچه ممکن است برای ماسک مساله حادی نباشد زیرا انتظار میرود Threads شباهت خود را با توییتر را کاهش دهد، اما موسری به یک ویژگی مهم اشاره کرد که هر دو برنامه را از یکدیگر متفاوت میکند. او گفت که اپلیکیشن Threads «هیچ کاری برای تشویق» فعالیت سیاسی و «اخبار جدی» انجام نخواهد داد، چیزی که توییتر در محافل رسانهای به آن معروف است. مردم به توییتر میآیند تا با اخبار و تحولات بلادرنگ درگیر شوند.
او در مورد در Thread گفت: «هدف جایگزینی توییتر نیست». هدف این است که یک محل عمومی برای جوامعی در اینستاگرام ایجاد کنیم که هرگز توییتر را قبول نکردهاند و برای جوامعی در توییتر (و سایر پلتفرمها) که به مکانی کمتر شدیداللحن برای گفتگو علاقهمند هستند، اما نه همهی اعضای توییتر»
وی افزود: «سیاست و اخبار سخت ناگزیر در Threads نمایش داده میشوند – تا حدی در اینستاگرام نیز دیده میشود – اما ما کاری برای تشویق تبادل نظرات تند سیاسی انجام نمیدهیم.»
نظر موسری اینجا اهمیت پیدا میکند، زیرا او در یک زمان، فید خبری فیسبوک را اداره میکرد. بنابراین او تقریباً از جزئیات اخبار در بستر رسانههای اجتماعی آگاه است.
هیچ خبری در فیس بوک، اینستاگرام نیست
نکته مهمتر اینکه، متا به راحتی از اخبار و سیاست در فیسبوک و اینستاگرام فاصله گرفته است. این شرکت سال گذشته «News» را از نام فید فیسبوک حذف کرد و اخیراً در پاسخ به قانون جدید در کانادا، شرکتها را از ارسال محتوای خبری آنلاین مسدود کرد.
این قانون برای پلتفرمهای اجتماعی مانند گوگل و متا اجباری میکند که با ناشران قرارداد ببندند و به آنها برای ارسال محتوایشان در این پلتفرم پول بپردازند.
Threads برای تولیدکنندگان محتوا است
موسری در مصاحبه اخیر خود با The Verge تاکید کرد که هدف اصلی Threads تقویت تولیدکنندگان محتوا است. او گفت که این برنامه میتواند «پلتفرم قانعکنندهتری برای سازندگان باشد، بهویژه برای سازندگان جدیدتر که بیشتر و بیشتر باهوش هستند».
آیا موضوعات میتوانند کاملاً فاقد اخبار و سیاست؟
با پیوستن سازمانهای خبری و سیاستمداران به پلتفرمها، به نظر میرسد که سیاست و اخبار در Threads نفوذ کنند. طبق گزارش Axios، چندین سیاستمدار در ایالات متحده قبلاً در پلتفرم مرتبط با اینستاگرام ثبتنام کردهاند.
در هند، دو حزب سیاسی برجسته در حال حاضر دارای حساب اشتراک (یا وابسته) خود را در Threads دارند. با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2024 و انتخابات لوک سبها در سال آینده، هنوز نمیتوان دید که این پلتفرم چقدر نسبت به سیاست و اخبار دست نخورده خواهد بود.