ردیاب‌های خواب چگونه کار می‌کنند؟

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
ردیاب های خواب چگونه کار می‌کنند

ردیاب‌های خواب به شما کمک می‌کنند تا بفهمید چه چیزی بر خواب شما تأثیر می‌گذارد تا بتوانید آن را بهبود بخشید. در این راهنما همه چیز را در مورد نحوه کار این دستگاه ها به شما خواهیم گفت.

خواب خوب شبانه برای عملکرد صحیح روز بعد ضروری است. و امروزه، همه افراد می‌دانند که این فقط مربوط به «هشت ساعت» نیست، بلکه به کیفیت خواب نیز مربوط می‌شود. این یکی از دلایل محبوب شدن ردیاب‌های خواب است. ردیاب‌های خواب، اعم از حلقه، مچ‌بند، هدبند یا اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند، می‌توانند راهی عالی برای اندازه‌گیری کیفیت خواب باشند. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که آن‌‌ها چگونه کار می‌کنند؟ در اینجا خلاصه‌ای از نحوه عملکرد این قطعات فناوری آورده شده است.

 

ردیابی حرکات شما

خوابیدن شامل مولفه‌های بسیار بیشتری از بستن چشم‌ها و از هوش خارج شدن است. خواب مراحل مختلفی دارد: مرحله اول، مرحله دوم، مرحله سوم (خواب عمیق) و REM (حرکت سریع چشم).

با گذراندن مراحل مختلف، ماهیچه‌های شما آرام‌تر می‌شوند، یعنی هر چه عمیق‌تر بخوابید، کمتر حرکت می‌کنید. و ردیاب‌های خواب بدون تماس و مُچی می‌توانند از میزان حرکت شما در طول خواب بفهمند که چقدر عمیق می‌خوابید. دستگاهی در ردیاب شما به نام شتاب سنج این حرکت را کنترل می‌کند.

 

خواب REM

 

پایش ضربان قلب

تغییرات ضربان قلب، بی‌نظمی در زمان بین هر ضربان قلب، بسته به مراحل خواب تغییر می‌کند. و ردیاب‌های خواب، به‌ویژه مُچ‌بند، سطح خواب را با این معیار خاص خود کنترل می‌کنند.

حتی اگر عضلات و اندام های شما در طول «خواب REM» غیر فعال هستند، بسیاری از فعالیت‌ها مانند خواب دیدن در مغز اتفاق می‌افتد. در نتیجه، بدن باید اثرات سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک را متعادل کند. اولی واکنش بدن به آرامش را کنترل می‌کند، در حالی که دومی واکنش بدن به خطر (جنگ یا فرار) را کنترل می‌کند.

وجود همزمان این حالات متناقض باعث ضربان قلب نامنظم در طول خواب REM می‌شود. این بر خلاف خواب عمیق است، که در آن ضربان قلب منظم‌تر است، زیرا اتفاق زیادی در مغز نمی‌افتد. بنابراین با نظارت بر HRV، ردیاب‌های خواب می‌توانند تشخیص دهند که در چه مرحله‌ای از خواب هستید و چقدر خوب می‌خوابید.

 

استفاده از فوتوپلتیسموگرافی در پایش HRV

ردیاب‌های خواب که تغییرات ضربان قلب را کنترل می‌کنند، از فوتوپلتیسموگرافی (PPG)، روشی برای بررسی حجم و گردش خون از طریق بازتاب نور استفاده می‌کنند. این ردیاب‌ها دارای حسگرهای PPG هستند که تغییرات گردش خون و تغییرات ضربان قلب را تعیین می‌کنند.

حسگرهای PPG نور مادون قرمز را بر روی پوست می‌تابانند و بر نحوه انعکاس نور را در خون زیر پوست نظارت می‌کنند. و آنچه انعکاس نور را کنترل می‌کند، حجم خونی است که در مویرگ‌ها جریان می‌یابد. بنابراین، با خواندن نحوه انعکاس نور مادون قرمز، ردیاب‌های خواب می‌توانند زمان بین هر ضربان قلب را یادداشت کرده و کیفیت خواب را دریابند.

 

پالس اکسیمتری در ردیاب‌های خواب مُچی (پوشیدنی)

پالس اکسیمتری ابزاری غیرتهاجمی برای تعیین سطح اشباع اکسیژن یک فرد است. سطوح پایین اشباع اکسیژن در طول خواب (هیپوکسمی) می‌تواند نشانه‌های آپنه خواب، مانند تعریق شبانه، ادرار شبانه و خفگی را نشان دهد. این‌ها کیفیت خواب را پایین می‌آورند و بر سلامت خواب تأثیر می‌گذارند.

ردیاب‌های خواب که از پالس اکسیمتری برای تعیین سطح اشباع اکسیژن استفاده می‌کنند، از حسگری برای تابش نور به پوست استفاده می‌کنند. پس از آن، میزان جذب نور خون زیر پوست را اندازه‌گیری می‌کنند. پالس اکسیمترهای بلوتوثی نیز از مکانیزم مشابهی استفاده می‌کنند. سنسور دو طول موج نور را تخلیه می‌کند. خون اکسیژن دار یک طول موج را جذب می‌کند، در حالی که خون بدون اکسیژن طول موج دیگر را جذب می‌کند. بنابراین، ردیاب خواب مچی شما اشباع اکسیژن خون شما را با محاسبه تفاوت در جذب هر دو طول موج اندازه گیری می‌کند. اگر سطح اشباع اکسیژن پایین باشد، احتمالاً کیفیت خواب شما یکسان است.

 

سنجش کیفیت خواب

فاکتورگیری در نویز و دما

برنامه‌های ردیاب خواب دارای مزایا و معایب مختلفی هستند. یک مزیت آن‌ها این است که میکروفون و دماسنج دارند که به ترتیب به سطوح نویز و دما دسترسی دارند. دستبندهای مُچی همچنین از این مکانیسم برای تجزیه و تحلیل صداهایی که افراد در طول خواب تولید می‌کنند مانند خروپف و تنفس بلند استفاده می‌کنند. این صداها ممکن است بسته به مرحله خواب فرد متفاوت باشد.

در طول خواب REM، به دلیل این همه فعالیت مغز، تنفس کمی نامنظم است. همچنین، تنفس در خواب عمیق کمی منظم‌تر و یکنواخت‌تر است. ردیاب‌های خواب با استفاده از این صداها می‌توانند کیفیت خواب را تشخیص دهند.

در مورد دما چطور؟ هم دمای بدن و هم دمای اتاق نقش مهمی در میزان خواب شما دارند. همانطور که روز شما به پایان می‌رسد و شما برای خواب آماده می‌شوید، دمای بدن شما کاهش می‌یابد. به همین ترتیب، دمای بالاتر بدن با خواب سبک‌تر یا دوره‌های قبل از بیداری مرتبط است. سطوح پایین‌تر حرارت نیز با ملاتونین، هورمونی که خواب را کنترل می‌کند، مرتبط است.

نکته ساده این است که اگر دمای اتاق یا بدن شما بیش از حد بالا باشد، به احتمال زیاد خواب عمیق شما آسیب خواهد دید. باز هم، این یکی از مکانیسم‌هایی است که ردیاب‌های خواب از آن استفاده می‌کنند، زیرا عوامل دیگری مانند تختخواب ممکن است بر دما تأثیر بگذارند.

 

ردیاب‌های خواب چقدر دقیق هستند؟

ردیاب‌های خواب کاملا قابل اعتماد نیستند زیرا فناوری آن‌ها محدودیت‌های زیادی دارد. برای مثال، ردیاب‌های خواب که از حرکت برای نظارت بر خواب استفاده می‌کنند، ممکن است کاملاً بی‌حرکت دراز کشیدن را با خواب اشتباه بگیرند. همچنین، عوامل دیگری مثا عوامل محیطی، ممکن است بر تغییرات ضربان قلب، نویز و دما تأثیر بگذارند.

بنابراین، در حالی که داشتن یک ردیاب خواب، چیز بسیار موثر و خوبی است، باید به استفاده از آن ادامه دهید، پلی سومنوگرافی ابزار دقیق‌تری برای ردیابی کیفیت خواب است. این همان چیزی است که متخصصان پزشکی برای تشخیص اختلالات خواب و تجویز درمان استفاده می‌کنند. با این وجود، ردیاب خواب هنوز هم راه خوبی برای تخمین میزان خواب شما در شبانه‌روز است.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *