در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت که؛ باید تمام اعلانهای غیر ضروری را خاموش کنید تا خود را از حواسپرتیها و استرسهای غیرضروری نجات دهید. توجه داشته باشید که در هرجای مقاله که از کلمه «اعلان» استفاده شد، منظور همان notification در زبان رسمی فناوری است. صفحه نمایش گوشیهای هوشمند، در همه خانهها پخش شدهاند و به اندازه کافی قابل حمل شدهاند که به راحتی همیشه در جیب شما باشند.
ما میتوانیم در مورد مزایای فناوری بینهایت حرف برای گفتن داشته باشیم، اما این داستان جنبههای پنهان بیشتری دارد. در واقع نوعی نبرد در جریان است و توجه شما را جلب میکند. بیشتر آن در ناخوداگاه شما اتفاق میافتد. قبل از اینکه متوجه شوید، کنترل تکنولوژی خود را ندارید. فناوری، شما را کنترل میکند. اصلیترین روشی که فناوری شما را وادار به عمل میکند از طریق اعلانها است. بیایید به نحوه عملکرد آنها نگاه کنیم که چرا باید بعضی اعلانها را خاموش کنید تا سلامت روان خود را در اولویت قرار دهید.
از زنگ تلفن همراه تا وِزوِز پیامهای متنی، اعلانهای تلفن همراه برای جلب توجه شما طراحی شده است. شما میتوانید در شرایط خاصی از این مزیت بهرهمند شوید، مانند زمانی که برنامهای ترتیب میدهید یا برای کمک به خانواده یا دوستان در مواقع اضطراری قرار میگیرید. اما مشکل این است که این تکنیک اصلاح شده، توسعه یافته و حتی به سلاحی مخرب تبدیل شده است. ممکن است فکر کنید که این حرف کمی اغراق آمیز است، اما به یاد داشته باشید، درآمد تبلیغات بخش قابل توجهی از مدل کسب و کار رسانههای اجتماعی و سایر شرکتها را تشکیل میدهد. بنابراین، افزایش تعامل برای مشاغل آنلاین بسیار مهم است.
بر اساس مقالهای در اکونومیست، «دادهها» با ارزشترین منبع در جهان در نظر گرفته میشوند. این همان چیزی است که استفاده از رسانههای اجتماعی را «رایگان» میکند و گوگل و متا (فیسبوک سابق) را به دو تا از ثروتمندترین شرکتهای جهان تبدیل میکند.
با توجه به اینکه پول و درآمدهای بالقوه زیادی در این میان رد و بدل میشود، شاید کمتر تعجبآور باشد که برخی از طراحان فناوری پیشگام سیستم اطلاع رسانی هستند که برای به حداکثر رساندن سود بدون توجه به رفاه ذهنی ما ساخته شده است. این سیستم تا حدی مسئول ایجاد بسیاری از اثرات منفی استفاده از رسانههای اجتماعی است.
در مصاحبههایی، مانند مصاحبه گاردین با یکی از مدیران سابق فیسبوک، رهبران فناوری و رسانههای اجتماعی اعتراف کردهاند که پلتفرمهای خود را طوری طراحی کردهاند که ضعفهای روانی در مغز افراد را هدف قرار دهند. یکی از حوزه های کلیدی که مورد هدف قرار می گیرد، رابطه بین اعلان ها و دوپامین است.
بر اساس برخی مطالعات، مغز شما زمانی که محرکهای فیزیکی و اجتماعی مثبت یا لذت بخشی را تجربه میکند، ماده شیمیایی دوپامین را آزاد میکند. این مانند یک سیستم پاداش عمل میکند. دوپامین پس از یک تجربه مثبت آزاد میشود و شما را تشویق به تکرار آن تجربه میکند.
در حالی که، در اساس و پایه خود، این یک فرآیند بسیار طبیعی است، اما پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، با ارائه یک منبع بالقوه بیپایان از تعاملات اجتماعی مثبت، این فرآیند را به نوعی به نفع خودشان مورد استفاده قرار میدهند.
این تعاملات میتواند شامل اشتراکگذاری چیزی با یک دوست، خندیدن به یک ویدیو، دریافت لایک یا حتی دیدن دایره رنگی که نشان میدهد اعلانهایی دارید باشد. سپس، مقداری دوپامین نیز دریافت میکنید و دقیقاً اینجاست که مِیل شما به دریافت دوپامین بیشتر میشود و شما را به وابستگی موبایل سوق میدهد و هر لحظه منتظر دریافت آن هستید.
یکی از دلایلی که باعث میشود به طور مکرر تلفن خود را ناخوداگاه چک کنید، این است که روی احتمال دریافت اعلان و دریافت دوپامین بالا قمار میکنید!
یکی دیگر از ویژگیهایی که اعلانها را بسیار موثر میکند، رنگ آمیزی و فرم پاپ آپ آنها است. به ویژه قرمز که توجه مردم را به خود جلب میکند. در مرحله بعد، برنامههای پیامرسان و اجتماعی از شما میخواهند که از تمام حلقههای رنگی برنامه (مثلاً استوری اینستاگرام) عبور کنید تا از پاک کردن حلقهها و صفر کردن اعلان ها رضایت داشته باشید (بازهم همان دوپامین).
این بدان معنی است که شما برای پاسخ به یک پیام وارد برنامه میشوید و در نهایت میبینید که به همه آنها پاسخ داده اید. سپس ساعتها و ساعتها بدون اینکه حواستان باشد، درگیر شوید. همانطور که احتمالا میدانید، پس از انجام آن احساس خوبی نخواهید داشت.
اکنون که کمی در مورد اینکه چگونه اعلانها میتوانند توجه شما را جلب کنند، دانستید، بیایید به نحوه استفاده از اعلانها برای ایجاد تلههای مختلف توجه مرتبط با صفحه نمایش نگاه کنیم:
اگرچه ممکن است با پیامرسانی و اعلانهای رسانههای اجتماعی آشنایی داشته باشید، اعلانهای درون بازیها میتوانند به همان اندازه مؤثر و اعتیادآور باشند. بسیاری از بازیها از یک سیستم برای پاداش دادن به بازیکن برای تکمیل یا کشف یک جنبه از بازی استفاده میکنند. وقتی کلمه پاداش را میبینید، باید از قبل به دوپامین فکر کنید.
طراحان بازی اکنون بیش از هر زمان دیگری آگاه هستند که بسیاری از اعلانهای دستاورد کوچک در اهداف بزرگتر به بازیکن دلایلی میدهد که فقط یک دور دیگر بازی کند. با نزدیک شدن به اهداف کوچکتر و بزرگتر، فقط یک دور دیگر میتواند به راحتی به پنج یا ده تبدیل شود.
برای مثال، فورتنایت بر اساس قرار دادن بازیکن در مقابل بازیکن متمرکز بود و برنده، آخرین بازیکنی بود که باقی مانده بود.. ممکن است عاشق بازی Fortnite یا هر بازی دیگری باشید، اما به اعلانهای پاداش دائمی توجه زیادی داشته باشید و ممکن است سلامت روان شما آسیب ببیند.
زمینه دیگری که باید از آن آگاه بود، تمایل دائمی به سرگرم شدن یا تحریک شدن با چیزهای جدید است. بسیاری از وبسایتها سعی میکنند محتوای نوآورانهای را به شما ارائه دهند. اعلان ها میتوانند عادات گشت و گذار شما در اینترنت را به روشهای منفی تحت تأثیر قرار دهند. اگر اعلانهای یک وبسایت را در رایانهتان مجاز کنید، اعلان آنها روی صفحهتان به صدا در میآید تا سعی کند حواس شما را از هر کاری که انجام میدهید پرت کند.
ممکن است هوس کنید که اعلانهایی داشته و با همه آنها سروکار داشته باشید، در نتیجه، عادات گشت و گذار در اینترنت یا همان وبگردی شما میتواند از درگیر شدن شما با چیزهای مفید دور کند. در عوض، میتوانید در حلقههای مشاهده محتوای جدید یا برخورد با تمام اعلانهای خود گرفتار شوید.
قبل از اینکه متوجه شوید، یک روال آنلاین با همراهی منظم دوپامین دارید چشم باز کرده و میبینید که کل روز یا شب گذشته است. هنگامی که شما به طور خودکار درگیر این عادتها میشوید، این نیز باعث میشود که در انتهای روز زمان زیادی را هدر داده و در نتیجه حالتان بد شود.
البته که نزدیک ترین راه برای نجات همه ما از اعلان های موبایل، خاموش کردنپ، سایلنت کردن یا حداقل قطع کردنِ دیتا و اینترنت گوشی است. اما اگر بنا به دلایلی نمیتوانید از تلفن همراه خود دور باشید، برای رهایی از تله های توجه، سعی کنید توجه خود را از صفحه نمایش خود و لوگوها یا نمادهای رنگی که میتوانند رفتارهای خودکار را تحریک کنند تا روی آنها کلیک کنید، دور کنید. وقتی اعلانی را میبینید، نفس عمیق بکشید و بدون عجله به این فکر کنید که واقعاً میخواهید چه کاری انجام دهید. اگر این باعث میشود احساس استرس کنید، برای مدتی فقط به نفسهای عمیق خود توجه کنید.
اعلانها، دستاوردها و پیشنهادها سعی میکنند شما را به سمت خود بکشانند، اما این کار را فقط با شرایط شما انجام میدهند. اعلانها قرار نیست علیه شما کار کنند. در عوض، آنها باید برای شما کار کنند. به همین دلیل است که اگر در مدیریت اعلانها و توجه خود به آنها مشکل دارید، بهتر است همه اعلانها را غیر از اعلانهای ضروری خاموش کنید. اگر میخواهید عادتهای استفاده از فناوری خود را تغییر دهید، حتماً استراتژیهای کاهش زمان استفاده از موبایل را بررسی کنید.
وقتی تنظیمات اعلانهای خود را مطابق با نیازهای خود تغییر میدهید، خود را از حواسپرتیها و استرسهای غیرضروری محافظت میکنید. اگر نمیخواهید اعلانها خیلی روی شما تأثیر بگذارد، تنظیمات آنها را در هر برنامه مربوطه تغییر دهید تا تلفنتان برای پیامهای غیر اضطراری وِزوِز یا صدا نداشته باشد. صرف وقت گذاشتن برای خودتان بدون اینکه صداها به افکار شما هجوم بیاورند یا وقت ارتباط شما را با دیگران قطع کنند، میتواند آرامش بخش باشد.
سپس، میتوانید پاپآپهای قرمز را حذف کنید تا رنگهای دارای جلب توجه بر تصمیمگیریهای شما تأثیری نگذارند. درباره نحوه تغییر تنظیمات اعلان آیفون خود برای مطابقت با نیازهای خود یا نحوه تغییر تنظیمات اعلان اندروید خود برای بهبود سلامت ذهنی خود بیشتر تمرین کنید.
گوشیهای هوشمند، رسانههای اجتماعی و سایر فناوریها دارای تنظیمات اعلان پیشفرض هستند که با در نظر گرفتن سلامت روان شما طراحی نشدهاند. در عوض، آنها دارای اقدامات خودکار هستند تا شما را در دام توجه قرار دهند.
از استفاده بیهدف از فناوری آگاه شوید و تنظیمات اعلان مناسب را برای خود انتخاب کنید تا از بازیهای جلب توجه که بسیاری از شرکت های فناوری و سرگرمی استفاده میکنند خارج شوید. اعلانها نباید مانع آرامش شما شوند. آنها باید حمایت کنند و به شما کمک کنند تا کارهایی را که باید انجام دهید بر اساس شرایط و زمان خود انجام دهید.