اگرچه بازار بازیهای واقعیت مجازی هنوز به یک بازار بزرگ تبدیل نشده است، اما به نظر میرسد که بسیاری از شرکتها علاقه دارند که یک هدست واقعیت مجازی مختص خود را تولید کنند. شرکت پلیاستیشن از زمانی که هدست PSVR را در سال 2016 عرضه کرد، تمرکز زیادی بر روی واقعیت مجازی گذاشت؛ درست مانند گوگل، اپل، متا و سایر شرکتها. اما در این میان شرکت Xbox برخلاف انتظارات، علاقهای به این تکنولوژی نشان نداده است و دلیل آن هم این است که مدیران این شرکت فکر میکنند، واقعیت مجازی به اندازه کافی مخاطب ندارد.
مت بوتی (Matt Booty) مدیر استودیوی بازیسازی Xbox در مصاحبهای که با هالیوود ریپورتر انجام داد گفت که بازار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در حال حاضر بسیار کوچکتر از آن است که Xbox بخواهد در آن سرمایهگذاری کند. به گفته وی، Xbox تنها بازیهایی را مدنظر دارد که بتوانند بیش از 10 میلیون بازیکننده داشته باشند و در هماکنون این تعداد از کاربران برای VR و AR امکانپذیر نیست.
اگر مقیاس Xbox برای موفقیت، تعداد 10 میلیون کاربر باشد، به نظر نمیرسد که به زودی این شرکت به بازی واقعیت مجازی ورود کند. حتی موفقترین بازیهای واقعیت مجازی، یعنی Horizon: Call of the Mountain و Astro Bot: Rescue Mission هم بسیار کمتر از این تعداد کاربر دارند. مورد دوم که یکی از موفقترین بازیها در این سبک بود، در شش هفته ابتدایی عرضه تنها موفق به فروش 600 هزار نسخه شد.
با توجه به این اعداد و ارقام، راحت میشود متوجه شد که چرا Xbox درباره تخصیص بودجه به پروژههای VR که بازدهی آنها قابل پیشبینی نیست، محتاط است.