آیا یوتیوب رسانه اجتماعی است؟
با وجود داشتن این همه ویژگی اجتماعی، آیا یوتیوب اکنون به عنوان یک پلتفرم رسانه اجتماعی مشابه مانند اینستاگرام و تیک تاک به حساب میآید؟
یوتیوب با بیش از 2 میلیارد کاربر فعال ماهانه، محبوبترین وب سایت اشتراک گذاری ویدیو در جهان است. این پلتفرم امروزه به بخش مهمی از تجربه آنلاین بسیاری از افراد تبدیل شده است.
همانطور که میدانید پلتفرم یوتیوب عمدتاً به عنوان یک سایت اشتراک گذاری ویدیو در نظر گرفته میشود که کاربران میتوانند ویدیوها را تماشا و آپلود کنند. با این حال، ویژگیهای دیگر آن مانند نظرات، نظرسنجیها و پستهای انجمن، تعامل کاربر را بیشتر میکند. این سوال پیش میآید: آیا یوتیوب باید یک پلتفرم رسانه اجتماعی در نظر گرفته شود یا خیر؟ این سوالی است که ما امروز به آن پاسخ میدهیم.
شبکه اجتماعی چیست؟
شبکهها یا رسانههای اجتماعی یک اصطلاح گسترده است که انواع مختلفی از پلتفرمها را در بر میگیرد. بنابراین، این سوال: «چه چیزی به عنوان یک پلت فرم رسانه اجتماعی به حساب می آید؟» ممکن است پاسخ دشوارتری از آن چیزی که فکرش را کنید داشته باشد.
رسانههای اجتماعی به وبسایتها یا برنامههایی گفته میشوند که به کاربران اجازه میدهند محتوا ایجاد و به اشتراک بگذارند، با سایر کاربران ارتباط برقرار کنند و در جوامع آنلاین شرکت کنند. برخی از پلتفرمهای محبوب رسانههای اجتماعی عبارتند از فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و اسنپ چت و…
ویژگیهای شبکه های اجتماعی
برای تعیین اینکه آیا یوتیوب یک پلتفرم رسانه اجتماعی است، باید ویژگیهای آن را بررسی کرده و آنها را با ویژگیهای رسانه های اجتماعی مقایسه کنیم. عناصر کلیدی پلتفرمهای رسانه های اجتماعی عبارتند از:
-محتوای تولید شده توسط کاربر:
پلتفرم های رسانه های اجتماعی به شدت به محتوای تولید شده توسط کاربر متکی هستند، جایی که کاربران محتوا را ایجاد کرده و با دیگران به اشتراک میگذارند.
-تعامل: پلتفرمهای رسانههای اجتماعی ابزاری را برای کاربران فراهم میکنند تا با یکدیگر تعامل داشته باشند، چه از طریق نظرات، لایکها، اشتراکگذاریها یا پیامهای مستقیم.
-شخصیسازی: پلتفرمهای رسانههای اجتماعی به کاربران اجازه میدهند پروفایلهای خود را شخصیسازی کنند و حضور آنلاین خود را کنترل کنند.
-شبکهسازی: پلتفرمهای رسانههای اجتماعی کاربران را قادر میسازد تا با دیگرانی که علایق مشترک دارند، ارتباط برقرار کرده و با آنها ارتباط برقرار کنند.
-انتشار ویروسی محتوا: پلتفرمهای رسانههای اجتماعی به محتوا اجازه میدهند تا از طریق اشتراکگذاری و تعامل، به سرعت منتشر شود و ویروسی شود.
آیا یوتیوب رسانه اجتماعی است؟ دلایلی قابل تامل!
یوتیوب را می توان یک پلتفرم رسانه اجتماعی در نظر گرفت. یوتیوب ویژگیهای کلیدی یک پلت فرم رسانه های اجتماعی را دارد. محتوای تولید شده توسط کاربر، تعامل، شخصیسازی، شبکهسازی و پتانسیل پخش ویروسی محتوا.
در زیر برخی از ویژگی هایی که یوتیوب را به یک پلتفرم رسانه اجتماعی تبدیل میکند آورده شده است…
1- اشتراک، نظرات، و لایک
اشتراکهای کانال یوتیوب، واسطهای برای تعامل بین سازندگان و بینندگان است. این به یک معنا شبیه نحوه عملکرد فالو کردن در فیسبوک و توییتر است. اشتراک در یک کانال یوتیوب را میتوان به دنبال کردن بهروزرسانیهای سازنده در پلتفرمهای دیگر تشبیه کرد.
لایک ها و کامنت ها همچنین به عنوان نقاط تعامل بین سازندگان و طرفداران آنها عمل میکنند. برخی از کاربران از بخش نظرات برای ارسال پیام به افراد در YouTube استفاده میکنند.
2-پستهای انجمن
ویژگی پستهای انجمن YouTube، که به سازندگان اجازه میدهد تصاویر، نظرسنجیها و GIFها را در برگه انجمن خود به اشتراک بگذارند، نمونه دیگری از این است که چگونه این پلتفرم تعامل کاربر را تسهیل میکند. مشترکین میتوانند نظر بدهند و و با هم تبادل نظر کنند، که به آن حسی شبیه به پلتفرمهای رسانههای اجتماعی سنتی میدهد.
3-محتوای تولید شده توسط کاربر
یوتیوب اغلب با سایتهای پخش رایگان فیلم جمع میشود. با این حال، یوتیوب با سرویسهای سنتی پخش ویدیو متفاوت است زیرا محتوای آن توسط کاربر تولید میشود.
کاربران ثبت نام شده میتوانند ویدیوها را در پلتفرم آپلود کنند. در همین حال، هر کسی که ثبت نام کرده باشد یا نه، میتواند آنها را به صورت رایگان مشاهده کند. این توانایی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات (در این مورد، ویدیوها) با مخاطبان گسترده دلیل دیگری است که YouTube به عنوان یک پلت فرم رسانه اجتماعی واجد شرایط است
4- یوتیوب Shorts
یوتیوب ویژگی Shorts خود را در ماه مه 2021 برای مقابله با TikTok و Instagram Reels عرضه کرد. این امکان به کاربران اجازه میدهند ویدئوهای کوتاهتر از 60 ثانیه بسازند و موسیقی، افکتها و استیکرها را به آنها اضافه کنند.
حرکت Shorts و راهاندازی بعدی آن در YouTube در اکتبر 2022 نشان میدهد که قصد دارد به عنوان یک پلتفرم رسانه اجتماعی در نظر گرفته شود.
YouTube در کدام دسته از پلتفرم های رسانه های اجتماعی قرار میگیرد؟
یوتیوب شباهت بیشتری به سایر پلتفرمهای اشتراکگذاری ویدیو مانند TikTok و Instagram Reels دارد، با این تفاوت که روی ویدیوهای طولانی تمرکز دارد. یوتیوب به لطف پستهای انجمن و ویژگیهای نظر دادن، شباهتهای بیشتری را با پلتفرمهای رسانههای اجتماعی سنتی مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام به اشتراک میگذارد.
بنابراین، یوتیوب را میتوان یک پلت فرم رسانه اجتماعی اشتراک گذاری ویدئو در نظر گرفت.