Search
Close this search box.

اصول امنیت موبایل و بهترین روش‌های حفاظت از دستگاه

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
راه های حفاظت و امنیت موبایل - امنیت تلفن همراه

بهترین شیوه‌های امنیت موبایل ترکیبی از نکات، ابزارها و تکنیک‌های امنیت اطلاعات هستند که می‌توانید برای محافظت از منابع و داده‌های خود استفاده کنید. از آنجایی که دستگاه‌های تلفن همراه قدرتمندتر شده و همه جا حاضر هستند، باید امنیت موبایل بیشتر از رایانه‌های شخصی مورد توجه قرار گیرد. این مقاله اقدامات امنیتی کلی کاربر نهایی را که می‌توان در دستگاه‌های تلفن همراه انجام داد، توضیح می‌دهد.

تعریفی از دستگاه‌های محاسباتی سیار

«دستگاه‌های محاسباتی سیار» دستگاه‌هایی مانند تبلت، تلفن‌های هوشمند، کتابخوان‌های الکترونیکی و رایانه‌های لپ‌تاپ هستند. ویژگی‌هایی که این دستگاه‌ها را مفید می‌سازد (قابلیت حمل، اتصال دسترسی، ذخیره‌سازی داده، قدرت پردازش) وقتی حاوی داده‌های حساس هستند، آنها را برای کاربران کمی خطرناک می‌کند. ویژگی‌های اصلی دستگاه‌های تلفن همراه که باعث ایجاد خطر برای کاربر و به‌طور کلی امنیت موبایل می‌شود شامل اندازه کوچک آن‌ها است (ممکن است به‌راحتی گم شوند، دزدیده شوند یا در جای خود قرار نگیرند). مکانیزم های احراز هویت ضعیف کاربر که می‌تواند به‌راحتی توسط کاربر به خطر بیفتد یا به سادگی غیرفعال شود.

مطالب مرتبط: نکات امنیتی که قبل از فروش یا دورانداختن موبایل باید رعایت کرد

اقدام برای اطمینان از امنیت موبایل یا تلفن همراه، به محافظت همه‌جانبه در برابر سرقت داده‌ها و هویت، ویروس‌ها، هکرها و سایر تهدیدها کمک می‌کند. اکنون هر عضوی از جامعه (کودک و یزرگسال) از یک دستگاه تلفن همراه استفاده می‌کند، با پیروی از روش‌های حفاظتی، از امنیت موبایل خود اطمینان حاصل کنید.

امنیت عمومی

  • دستگاه های تلفن همراه خود را همیشه همراه خود داشته باشید یا در مواقعی که از آنها استفاده نمی‌کنید آنها را در مکانی امن نگهداری کنید. دستگاه‌های تلفن همراه خود را در مکان های عمومی (مانند سالن‌های فرودگاه، اتاق جلسات، رستوران‌ها و غیره) بدون مراقبت رها نکنید. برای امنیت موبایل خود، هرگز آن را در مکان‌های عمومی به شارژ نزنید.
  • دستگاه‌های تلفن همراه باید دارای رمز عبور محافظت شده باشند و قفل خودکار باید فعال باشد. رمز عبور باید تمام دسترسی به‌دستگاه را تا زمانی که رمز عبور معتبر فعال نشود مسدود کند. رمز عبور استفاده شده باید به همان اندازه قوی باشد که دستگاه شما از آن پشتیبانی می‌کند. درباره «ایجاد رمزهای عبور قوی» بیشتر بدانید.
  • در صورت وجود ویژگی امنیت موبایل «پاک کردن از راه دور» ، آن‌را فعال کنید. این همچنین شامل ویژگی‌هایی می‌شود که در صورت عدم وارد کردن رمز عبور پس از تعداد معینی از تلاش‌های مشخص شده، داده‌های ذخیره شده در دستگاه تلفن همراه را حذف می‌کند.
  • ویژگی‌های امنیتی را دور نزنید یا دستگاه تلفن همراه خود را «جیل بریک» نکنید.
  • برای امنیت موبایل خود باید از پروتکل‌های امنیتی استاندارد پیروی کرد. این شامل اطمینان از اینکه دستگاه شما دارای نرم افزار آنتی ویروس فعلی و همه به‌روز رسانی‌ها و وصله‌های سیستم عامل و برنامه‌ها است. در صورت امکان فایروال‌ها باید فعال شوند. درباره «دستورالعمل‌های امنیتی کاربر نهایی» بیشتر بدانید.
  • قبل از اینکه داده‌ها را دور بیندازید، داده‌ها را از دستگاه تلفن همراه خود پاک یا ایمن کنید.
  • دستگاه‌های تلفن همراه گم شده، دزدیده شده یا جابجا شده باید بلافاصله به پلیس گزارش شود. اگر دستگاه تلفن همراه شما حاوی داده‌های حساس بود، پلیس فتا خود را نیز در مورد دستگاه گمشده، دزدیده شده مطلع کنید.
  • رمزگذاری را در لپ‌تاپ و دستگاه‌های تلفن همراه خود، مانند Bitlocker برای Windows 7 و جدیدتر، Apple’s Filevault برای OS X Lion یا جدیدتر، یا مکانیسم رمزگذاری ارائه شده توسط سازنده دستگاه تلفن همراه خود، فعال کنید.

امنیت انتقال‌های بین دستگاه‌ها

  • در صورت امکان، انتقال داده از دستگاه‌های تلفن همراه باید رمزگذاری شود.
  • دسترسی بی‌سیم مانند بلوتوث، وای فای و غیره به دستگاه تلفن همراه باید در صورت عدم استفاده غیرفعال شود تا از دسترسی بی‌سیم غیرمجاز به دستگاه جلوگیری شود.
  • در امنیت موبایل به‌طور کلی، اتصال بی‌سیم خود را در حالت مخفی نگه دارید مگر اینکه به‌طور خاص نیاز داشته باشید که برای دیگران قابل مشاهده باشید.
  • اگر دسترسی بی‌سیم در دسترس است، باید به گونه‌ای پیکربندی شود که قبل از اتصال به شبکه‌های بی‌سیم، تأیید را از کاربر جویا شود.
  • به‌عنوان مثال، وقتی بلوتوث روشن است، برای جلوگیری از اتصال خودکار با دستگاه‌های دیگر، گزینه «قبل از اتصال با من بررسی شود» را انتخاب کنید.
  • هنگام استفاده از شبکه‌های ناامن مراقب باشید و از سرویس VPN Purdue برای اتصال به منابع استفاده کنید. اکثر دستگاه‌های تلفن همراه مدرن با پیکربندی مناسب پشتیبانی می‌شوند.

امنیت اپلیکیشن‌ها و داده‌ها

  • نرم افزارها را از منابع ناشناس نصب نکنید زیرا ممکن است شامل نرم‌افزارهای مضر برای امنیت موبایل شما باشد. در مورد نرم افزاری که قصد نصب آن را دارید دقت کنید تا از قانونی بودن آن مطمئن شوید.
  • هنگام نصب نرم افزار، مجوزهای برنامه را بررسی کنید. برنامه‌های مدرن ممکن است اطلاعات بیشتری را در مورد شما به اشتراک بگذارند، از جمله امکان ردیابی موقعیت مکانی شما در زمان واقعی.
  • هنگام ذخیره اطلاعات شخصی خود در دستگاه تلفن همراه خود مراقب باشید. اگر دستگاه را گم کنید، ممکن است اطلاعات خود را از دست بدهید.

امنیت موبایل بخشی از یک استراتژی کلی امنیت دیجیتال است که برای محافظت از دستگاه‌های قابل حمل مانند گوشی های هوشمند و تبلت‌ها در برابر تهدیدات سایبری طراحی شده است. اتکای فزاینده‌ای به فناوری تلفن همراه برای ارتباطات شخصی و حرفه‌ای و همچنین ذخیره داده‌ها وجود دارد. و کارمندان اغلب از این دستگاه‌ها در شبکه‌های تجاری نیز استفاده می‌کنند. بنابراین، ایمن‌سازی این دستگاه‌ها برای هر شخص و کسب و کاری، صرف‌نظر از اندازه یا سطح بلوغ، حیاتی‌تر از همیشه شده است.

فقدان امنیت موبایل همراه قوی می‌تواند کسب و کارها (چه کارفرمایان و چه کارمندان) را در معرض طیف گسترده‌ای از خطرات، از جمله سرقت داده‌ها و ضررهای مالی قرار دهد. از این رو، درک و اجرای بهترین شیوه‌های امنیت موبایل برای هر کسب و کاری ضروری است.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *