Search
Close this search box.

موریس؛ اولین کرم کامپیوتری تاریخ

nilyamaani
اشتراک‌گذاری در:

اینجا موزه تاریخ کامپیوتراست. و دراین فلاپی دیسک، کد منبع اولین کرم کامپیوتری تاریخ قرار دارد.

زمانی که کامپیوترها در مراحل ابتدایی بودند، دانشجویی در دانشگاه کرنل چیزی را ساخت که عموماً تصور می‌شد اولین کرم کامپیوتری جهان است! در غروب دوم نوامبر 1988، این کرم کامپیوتری بانام موریس وورم متولد شد. «توسط رابرت موریس»

او از کامپیوتری در (MIT) برای انتشار این بدافزار استفاده کرد تا  کسی رد او را نزند.

هدف او حمله به رایانه‎ها و تخریب داده ها نبود. او قصد داشت بفهمد اینترنت چقدر بزرگ است و این کرم را وادار به  نفوذ  کند تا یک پینگ بک برای او بفرستد. کرم موریس ، برنامه‌ریزی شده بود تا خودش را تکرار کند.  اما چیزی که موریس پیش‎‌بینی نکرده بود سرعت و قدرت انتشار غیرقابل کنترل آن بود.

بر اساس یک تخمین، تنها در یک روز این کرم  به 6 هزار کامپیوتر از 60 هزار کامپیوتر موجو سرایت کرده و آنها را آلوده کرد.

در آن زمان اینترنت در مرحله آزمایشی بود و با نام «آرپانت» شناخته می‌شد  و تنها 60,000 کامپیوتر به اینترنت متصل بودند. اگرچه این تعداد کم نیست، اما مطمئناً کسری از اینترنت امروزی است.

سنگینی ماهیت خود-تکثیر شونده این کرم، قابلیت‌های پردازشی رایانه‌ها را کاهش داد. توجه کنید که ما در مورد کامپیوترهای دهه 80 صحبت می‌کنیم، زمانی که قدرت پردازش صدها برابر کندتر از کامپیوترهای امروزی بود.

رابرت موریس 10,000 دلار و 400 ساعت خدمات اجتماعی جریمه شد و به سه سال حبس مشروط محکوم شد. موریس بعداً به‌عنوان هیئت علمی به MIT پیوست.

در سال 2024 موریس وورم 2 که یک کرم خود همتاساز هوش مصنوعی است با هدف حمله به برنامه‌های کاربردی مجهز به هوش مصنوعی مانند جمنای، چن‌جی‌بی‌تی و اوپن ای آی منتشر شد که در آینده به آن خواهیم پرداخت.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *