Search
Close this search box.

هکرها چه استفاده‌هایی می‌توانند از آدرس IP شما کنند؟

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:

آدرس IP شما اطلاعات ارزشمندی است که اگر در دست افراد متقلب باشد، آسیب‌هایی جدی ایجاد می‌کند. اگر توسط هکرها تسخیر شود، از تمام خلاقیت، مهارت‌ها و سوء نیت خود استفاده می‌کنند تا آدرس IP شما برای آنها کارساز باشد. اگر یک هکر آی‌پی آدرس شما را یاد بگیرد و بخواهد به شما آسیب برساند، چه کاری می‌تواند با شما انجام دهد.؟

1. تخمین موقعیت فیزیکی شما

اگر یک هکر IP آدرس شما را داشته باشد، ساده‌ترین اطلاعاتی که پیدا می‌کند شهر یا منطقه‌ای است که در آن قرار دارید. اگرچه این ممکن است وحشتناک باشد، اما آنها نمی‌توانند آدرس دقیق شما را مشخص کنند.

زمانی‌که که آنها IP آدرس شما را دارند، می‌توانند از وب سایتی مانند WhatIsMyIPAddress استفاده کنند تا درک بهتری از محل قرارگیری شما به‌دست آورند. ممکن است یک هکر بتواند از این اطلاعات برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شما مانند ISP (ارائه دهنده اینترنت) شما استفاده کند. سپس می‌تواند از این اطلاعات برای ایجاد یک حمله مهندسی اجتماعیِ دقیق‌تر استفاده کند.

پیدا کردن محل افراد با استفاده از آی‌پی آدرس

2. جعل IP

تا آنجا که به دستگاه‌های موجود در شبکه و در سراسر اینترنت مربوط می‌شود، شما صاحب آدرس آی پی خود هستید. بنابراین وقتی یک مهاجم یک بسته IP را تغییر می‌دهد تا از آدرس شما به جای آدرس خود استفاده کند، اساساً در سراسر اینترنت خورش را جای شما ظاهر می‌کند.

هکرها اغلب آدرس‌های IP را جعل می‌کنند. دلیل آن این است که تا قرار گرفتن آدرس IP خود در لیست سیاه جلوگیری کنند. این کار هنگام انجام کاری مخرب، مثلاً DDoS است. حمله DDoS زمانی اتفاق می‌افتد که هزاران درخواست به یک دستگاه ارسال می‌شود. آن را تحت تأثیر قرار دهد. در نهایت آن را از کار بیاندازد. برای انجام این کار، یک مهاجم به یک بات‌نت، به عبارت دیگر، ارتشی از کامپیوترهای تحت کنترل خود نیاز دارد. برای پوشاندن IP آدرس، هکرها وانمود می‌کنند که [جای] شما هستند، بنابراین حمله آن‌ها نمی‌تواند ردیابی شود.

3. فروختن IP آدرس شما

یک IP آدرس احتمالاً چندان ارزشمند نیست. اما هزاران آدرس IP چطور.؟

مجموعه‌ای از هزاران آی پی آدرس را در دارک‌وب به فروش می‌رسد. Cybergangs این IP ‌ها را هدف قرار داده و می‌فروشد. این کار برای اجرای کمپین‌های مهندسی اجتماعی است. تکنیکی پیچیده که برای سرقت داده‌های شخصی طراحی شده‌اند.

همچنین، یک آدرس IP واحد جفت شده با سایر اطلاعات قابل شناسایی نیز ارزشمندتر است.

مطالب مرتبط: چگونه آی‌پی آدرس خود را در حین تماس واتس‌اپ مخفی کنیم

4. هک کردن دستگاه شما

دانستن آدرس IP شما برای آسیب رساندن به شما توسط هکر کافی نیست. این فقط یک تکه از پازلی است که یک هکر باید آن را بسازد تا به شما آسیب برساند.

اگر یک هکر از یک اسکنر شبکه مانند Nmap استفاده کند، نه تنها می‌تواندآدرس آیپی شما را پیدا کند، بلکه می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد رایانه شما نیز بداند. آنها می‌فهمند که از چه سیستم عاملی استفاده می‌کنید، کامپیوتر شما چه‌کار می‌کند و چه پورت‌هایی باز هستند. اگر یک هکر، یک پورت، سرویس یا سیستم عامل آسیب‌پذیر آپی‌پی آدرس شما را بیابد، می‌تواند حمله‌ای را طراحی کند تا از همه آسیب‌پذیری‌های شما استفاده کند.

5. حمله DDoS

اگرچه بعید است، اما برای مهاجمی که یک بات‌نت تحت کنترل خود دارد، امکان‌پذیر است که آدرس IP شما را با درخواست‌ها غرق کند و در نتیجه آن را آفلاین کند. این همان چیزی است که به‌عنوان «حمله انکار سرویس توزیع شده» (DDoS) شناخته می‌شود.

احتمالاً لازم نیست نگران این نوع حمله باشید زیرا بیشتر برای هدف قرار دادن شرکت‌ها یا وب سایت‌های دولتی استفاده می‌شود. همانطور که گفته شد، گیمرهای آگاه به فناوری از حملات DDoS علیه مخالفانی که به‌صورت آنلاین با آنها دشمنی داشته‌اند، استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، توسعه‌دهنده پشتِ(behind) بات‌نت عظیم Mirai شروع به کار کرد و سرورهای رقیب Minecraft را به‌صورت آفلاین شروع کرد.

حمله دیداس با به دست آورد آی‌پی آدرس اشخاص

در حالی که این حملات ترسناک به‌نظر می‌رسند، به احتمال زیاد یک هکر به آی‌پی آدرس شما اهمیت زیادی نمی‌دهد. تعداد زیادی شکار بزرگتر در حال گشت و گذار در وب هستند که ترجیح می‌دهند آنها را هدف قرار دهند.

با این حال، این بدان معنا نیست که شما نباید در فضای آنلاین ایمن باشید. اگر می‌خواهید آدرس آیپی عمومی خود را مخفی کنید، توصیه می‌کنیم از یک سرور پروکسی یا یکی از این VPN‌ها استفاده کنید. انجام این کار آدرس IP شما را پنهان می‌کند و یافتن آدرس IP شما را برای هکرهای رمعمولی دشوارتر می‌کند.

همچنین این نکته وجود دارد که دانستن یک آیپی آدرس و توانایی به خطر انداختن شبکه آن آدرس IP دو چیز متفاوت هستند. همانطور که گفته شد بهتر است از داده‌های خود محافظت کنید، اما بعید است که کسی تلاش کند یک IP Adress را بفروشد (مگر اینکه دشمنی جدی با شما پیدا کرده باشد!).

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *