آشنایی با شبکه SD-WAN و کاربردهای آن

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
تکنولوژی شبکه های SD-WAN-

SD-WAN چیست و چگونه می‌تواند برای شبکه شما مفید باشد؟ ابزار سنتی برای راه‌اندازی یک شبکه تجاری امروزی.

SD-WAN چیست و چگونه می‌تواند برای شبکه شما مفید باشد؟

ابزارهای سنتی راه‌اندازی یک شبکه تجاری در طول سال‌ها نسبتا ثابت مانده‌اند. این همواره مشکلی بزرگ بوده که گزینه‌های شرکت‌ها را محدود کرده است. کسب‌وکارهایی که سعی دارند با نیازهای محاسباتی خود به‌سرعت پیش بروند، مجبور شده‌اند بین قیمت‌های گران و دشواری دسترسی به اتصالات خصوصی اینترنت، یکی را را انتخاب کنند. ظهور شبکه‌های گسترده نرم‌افزاری SD-WAN تا حدود زیادی این مشکل را برطرف می‌کند.

تکنولوژی‌ های SD-WAN با استفاده از چندین اتصال، اعم از خصوصی، عمومی یا حتی بی‌سیم، راهی مقرون به‌صرفه و مطمئن برای دریافت پهنای باند مورد نیاز سازمان شما برای اجرای سیستم‌ها و برنامه‌های کاربردی است. تکنولوژی های SD-WAN با یک لایه کنترل متمرکز در ابر، راهی برای ایجاد یک شبکه تجاری بهتر که با موارد استفاده مدرن مطابقت دارد، فراهم می‌کند.

تکنولوژی SD-WAN یکی از بهترین راه‌ها برای گسترش شبکه است. امروزه SD-WAN تا حد زیادی با توانایی در ارائه همان قابلیت‌هایی تعریف می‌شود که شرکت‌ها مدت‌هاست از گزینه‌های WAN سنتی‌تر استفاده کرده‌اند. اس دی WANها در یک مدل فناوری و اقتصادی جدید، مدلی با قابلیت‌های مثبت و قابل‌توجه را ارائه می‌دهند.

شبکه SD-WAN چگونه کار می‌کند

SD-WAN چیست؟

SD-WAN یک شبکه گسترده است که به جای اینکه در سطح سخت افزاری باشد، در فضای ابری مدیریت می‌شود. شبکه‌های خصوصی، اتصالات اینترنت «پهن‌باند» عمومی، شبکه‌های تلفن همراه مانند 4G، 5G و اتصالات ماهواره‌ای… همه اینها می‌توانند بخشی از تکنولوژی های SD-WAN شوند. با این تفاوت که با پهنای باند جمع آوری شده از طریق سیستم‌های کنترلی در ابر ترکیب می‌شود.

ترافیک روی SD-WAN در یک تونل VPN رمزگذاری شده پکیج شده است. این تضمین می‌کند که حتی هنگام استفاده از یک اتصال اینترنتی عمومی، عملکرد به همان اندازه ایمن است که در یک اتصال خصوصی سنتی که از تعویض برچسب چند پروتکلی (MPLS) استفاده می‌کند. ترکیب چندین اتصال در یک شبکه SD-WAN مبتنی بر فناوری به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که پهنای باند را تا سطوحی که با اتصالات خصوصی رقابت می‌کنند، بدون نصب زمان‌بر و پرهزینه افزایش دهند.

شبکه متمرکز SD-WAN

هر برند فیزیکی و خدمات دیجیتالی که توسط یک شرکت اداره می‌شود به‌عنوان بخشی از یک شبکه متمرکز SD-WAN مدیریت می‌شود. این بدان معناست که دفاتر، مراکز داده و برنامه‌های کاربردی ابری حیاتی همه از طریق یک نرم‌افزار مبتنی بر ابر نظارت می‌شوند. این روش کار کنترل‌ها را تغییر می‌دهد. در جایی که قبلاً هر سایت دارای مدیران خاص خود بود، اکنون می‌توان همه چیز را از طریق همان پرسنل فناوری اطلاعات مدیریت کرد.

ویژگی‌های کلیدی تکنولوژی های SD-WAN به گونه‌ای طراحی شده است که به کسب و کارها اجازه می‌دهد کنترل بیشتری بر شبکه‌های خود داشته باشند. اینها شامل قابلیت‌های زیر است:

تجمیع پهنای باند و گزینه‌های WAN ترکیبی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تکنولوژی های SD-WAN توانایی آن در همزیستی با سایر ارتباطات تجاری، از جمله MPLS WAN استاندارد است. سازمان‌ها می‌توانند شبکه خصوصی خود را با چندین اتصال اینترنت پهن باند تجاری، شبکه‌های تلفن همراه 4G/5G و موارد دیگر ترکیب کنند.

تجمع پیوندها، انتخاب مسیر پویا و تصحیح خطاها

این قابلیت‌ها تضمین می‌کنند که هر بسته داده در مسیر ایده‌آل حرکت می‌کند، بنابراین عملکرد برنامه‌های حیاتی مانند یک اتصال خصوصی با پهنای باند بالا پایدار است.

نظارت مستمر و تصحیح قطع شدن خودکار

وضعیت هر یک از اتصالات فردی که یک شبکه SD-WAN را تشکیل می‌دهد. هنگامی که یک منبع اینترنتی دیگر پاسخ نمی‌دهد، دیگران به‌طور خودکار این سستی را جبران می‌‌کنند و محیطی با حداقل زمان خرابی ایجاد می‌کنند.

هدایت پیوند و کنترل QoS

مدیران تعیین می‌کنند که کدام برنامه‌ها دارای بالاترین اولویت هستند و قوانین کیفیت خدمات را در سطح جهانی یا مکان خاص تنظیم می‌کنند. این تضمین می‌کند که مهم‌ترین برنامه‌ها و سرویس‌ها، مانند صدا و ویدیو، عملکرد قابل‌اطمینان با ضعف و تأخیر کمتری دارند.

مدیریت متمرکز شبکه

این واقعیت که لایه کنترل تکنولوژی های SD-WAN در فضای ابری قرار دارد به این معنی است که کنترل پنل آن از هر جایی در دسترس است. از طریق این نمای واحد، مدیران می‌توانند دستگاه‌ها یا برنامه‌هایی را که از هر یک از دفاتر یک شرکت اجرا می‌شوند، بررسی کرده و با آن‌ها کار کنند.

قابلیت‌های تجزیه و تحلیل

از آنجایی که شبکه‌های SD-WAN مدیریت اتصالات متعدد را در بسیاری از مکان‌ها متمرکز می‌کنند، به تیم‌های فناوری اطلاعات توانایی راه‌اندازی عملیات تجزیه و تحلیل فراگیر سازمانی، شناسایی علل مشکلات و فرصت‌های بهینه‌سازی را می‌دهند.

وضعیت امنیتی

امنیت یک شبکه SD-WAN به توانایی‌های ارائه دهنده بستگی دارد. اینها شامل فایروال و رمزگذاری برای اطمینان از امنیت ترافیکی است که هنگام عبور از شبکه استاندارد MPLS وجود دارد. از طریق کنترل پنل متمرکز، شرکت‌ها می‌توانند انواع ترافیک غیرمجاز در SD-WAN را مدیریت کنند و از استفاده مضر بالقوه برنامه در سراسر سازمان جلوگیری کنند.

اثر خالص این ویژگی‌ها ایجاد یک راه‌حل شبکه تجاری مستحکم و قابل اعتماد است که جنبه‌های اتصالات خصوصی (پهنای باند بالا و امنیت داده) را با مزایای منابع اینترنتی عمومی، یعنی هزینه کم و انعطاف‌پذیری در مورد استقرار ترکیب می‌کند. این با روند کلی فناوری اطلاعات امروز مطابقت دارد، زیرا کاربران تجاری به جای اتکای کامل به میزبانی سنتی، به سمت میزبانی ابری متمایل هستند.

بیشتر بخوانید: شرح کاملی از 11 مدل شبکه‌‌های کامپیوتری

WAN سنتی چگونه با SD-WAN مقایسه می‌شود؟

می‌توان مقایسه بین مدل‌های WAN را به چند دسته تقسیم کرد. با تعریف شبکه SD-WAN در برابر مدلی که فقط از شبکه MPLS استفاده می‌کند، می‌توانید تعیین کنید که کدام یک با استراتژی محاسباتی سازمانی شما بیشتر مطابقت دارد:

مکان خصوصی در مقابل مکان متمرکز

یک شبکه WAN سنتی اغلب از دستگاه‌های لبه متفاوت تشکیل شده و از طریق این سخت افزار مدیریت می‌شود. کنترل هر دفتر و مرکز داده به‌صورت Local انجام می‌شود. در SD-WAN، این لایه مدیریتی کاملاً مبتنی بر نرم افزار ابر عمومی است و از یک مکان واحد مدیریت می‌شود.

تغییر استفاده از برنامه‌های کاربردی SaaS برای عملکردهای حیاتی کسب‌وکار محصول سال‌های اخیر است، و احتمالاً رهبران قدیمی سازمان‌ها در حال حاضر طرح‌بندی‌های مرکز داده و IT دفتر را بر اساس مدل سنتی MPLS دارند. از سوی دیگر، سازمان‌هایی که در حال گسترش سریع هستند ممکن است در این فکر باشند که چگونه به سرعت به این سطح از بلوغ فناوری برسند. یک پاسخ ممکن است تکنولوژی های SD-WAN باشد.

مزایای کلیدی شبکه SD-WAN چیست؟

در حالی که ما نکات کلیدی فروش راه حل SD-WAN مدیریت شده خود را در جاهای دیگر به تفصیل تجزیه و تحلیل کرده ایم، یک مرور کلی سریع از چگونگی تبدیل قابلیت‌های SD-WAN به ارزش تجاری می‌تواند آموزنده باشد. به‌طور خلاصه، قانع‌کننده‌ترین منابع ارزش SD-WAN عبارتند از:

مدیریت هزینه

چند مزیت هزینه متمایز برای استفاده از SD-WAN وجود دارد. در یکی از مستقیم‌ترین مثال‌ها، این روش هزینه‌های سرمایه‌ای مرتبط با افزودن منابع جدید به شبکه شما را کاهش می‌دهد. ایجاد یک اتصال شبکه خصوصی جدید در سطح سازمانی پرهزینه است، سخت‌افزار کمیاب و نصب طولانی حتی هزینه را بیشتر می‌کند. رویکرد ناشناس SD-WAN پهنای باند شما را قادر می سازد تا به منابع اینترنتی تجاری مقرون به‌صرفه بدون از دست دادن ظرفیت یا امنیت روی آورید.

سهولت کنترل

کنترل کل شبکه از طریق یک ابزار مانیتورینگ مزیت خاصی برای بهبود هزینه‌ها نیست. یک راه آینده‌نگرانه و موثر برای کار است. سرپرستان شما می‌توانند خط‌مشی‌هایی را تنظیم کنند که روی یک برنامه در هر یک از دفاتر شما اثرگذار باشد، سپس روی آن زوم کنند و در صورت نیاز استثناهایی قائل شوند، و از عملکرد کاملاً تنظیم شده برای مهم‌ترین برنامه‌ها در هر مکان اطمینان حاصل کنند.

کیفیت خدمات

زمانی که از راه حل مدیریت شده شبکه SD-WAN استفاده می‌کنید، مهمترین برنامه‌های کاربردی شما می‌توانند عملکرد بهتر و زمان آپدیت بیشتری داشته باشند. با تنظیم خط‌مشی‌های QoS با هدف قرار دادن VoIP، ویدئو کنفرانس و سایر ابزارهای ضروری مبتنی بر ابر، می‌توانید مطمئن شوید که این راه‌حل‌ها اولویت دارند و تجربه بهتری با تأخیر کمتر فراهم می‌کنند.

افزایش دسترسی و سهولت در استقرار

امروزه افزودن دفاتر یا مراکز داده جدید به یک شبکه تجاری یک فعالیت رایج است و پیاده‌سازی برنامه‌های کاربردی جدید SaaS بخش مهمی از گسترش قابلیت‌های شما است. این اقدامات زمانی ساده و مقرون به صرفه‌تر هستند که به‌جای راه حل MPLS خالص، یک شبکه SD-WAN مدیریت شده داشته باشید. زمانی که نیازی به راه‌اندازی اتصال خصوصی نباشد، آنلاین کردن یک مکان جدید زمان بسیار کمتری می‌برد. این فرآیند از چند دقیقه تا ماه‌ها طول می‌کشد.

کلام پایانی

مدل سنتی انتقال ترافیک از دفاتر شعبه به مرکز داده برای بازرسی امنیتی دیگر بهینه نیست و پهنای باند را هدر می‌دهد. همچننین باعث کُندی می‌شود و در نهایت عملکرد برنامه را مختل می‌کند. شبکه SD-WAN نیاز واقعی به روشی بهتر برای ارسال مستقیم ترافیک از طریق اینترنت از شعب به SaaS است. این برنامه قابل اعتماد و دارای برنامه‌های کاربردی مبتنی بر ابر و در عین حال رعایت الزامات امنیتی سازمانی را در خود دارد.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *