،

تفاوت اخاذی سایبری با باج افزار چیست؟

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
اخاذی سایبری در مقابل باج افزار: تفاوت چیست؟

اگرچه این دو اصطلاح اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شوند، اما بین «باج افزار» و «اخاذی سایبری» تفاوت وجود دارد. با این وجود، این دو به هم مرتبط هستند و یکی از آن‌ها می‌تواند به دیگری منتهی شود.

باج‌افزار چیست؟

باج افزار به سادگی یک نرم افزار مخرب (بدافزار) است که دستگاه یا داده‌های قربانی را قفل می‌کند تا زمانی که باج (اغلب مواقع پول) پرداخت شود. هکر اطلاعات شما را رمزگذاری می‌کند و بدون کلید رمزگشایی صحیح، به‌عنوان مثال، رمز عبور، غیرقابل خواندن می‌شود.

بدافزار داده ها و اطلاعات کاربر را قفل می‌کند تا از او باج گیری کند

باج‌افزار اغلب شرکت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که عدم دسترسی به داده‌ها می‌تواند منجر به از دست دادن مشتریان و اعتماد برند شود. میزان اطلاعاتی که کسب و کارها در اختیار دارند نیز از اطلاعاتی که توسط عموم مردم نگهداری می‌شود به شکل قابل توجهی بیشتر است. به‌عنوان مثال، این یکی از دلایلی است که مؤسسات پزشکی در برابر این نوع حمله بسیار مستعد هستند: میزان داده‌های خصوصی، حتی فقط اطلاعات هویتی شخصی (PII) که در چنین مکانی نگهداری می‌شود، بسیار قابل توجه است.

با این حال، هیچ‌کس از باج افزار در امان نیست، بنابراین این بدافزار می‌تواند افراد را نیز آلوده کند.

اخاذی سایبری چیست؟

اخاذی سایبری عمل نگهداری داده‌های حساس به‌منظور باج‌گیزی است. بله، بسیار شبیه باج‌افزار به‌نظر می‌رسد، اما به این دلیل است که باج افزار اغلب در اخاذی و بهره‌برداری سایبری دخالت دارد.

با این حال، همیشه اینطور نیست.

اخاذی سایبری می‌تواند شامل باج‌گیری از طریق روش‌های دیگر باشد، بنابراین کل شبکه شما نیازی به رمزگذاری ندارد. در عوض، هر کسی که اطلاعات خصوصی یا عکس‌هایی که نمی‌خواهید به اشخاص ثالث منتشر شود، می‌تواند از شما باج بگیرد.

مطالب مرتبط: 8 نرم‌افزار رایگان برای حذف بدافزارها و جاسوس‌افزارها+دانلود

گرو گرفتن عکس‌های خصوصی نمونه بارز این است: این شامل یک کلاهبردار است که تصاویر، پیام‌ها و/یا ویدیوهای بزرگسالان را نگه می‌دارد تا بتوانند از آنها به‌عنوان اهرمی برای رسیدن به آنچه می‌خواهند استفاده کنند.

چگونه باج افزار می‌تواند منجر به اخاذی سایبری شود؟

هر باج‌افزاری داده‌ها را برای باج‌گیری و دسترسی مجددنگه می‌دارد. درجه‌ای از اخاذی وجود خواهد دارد. بین آلوده شدن به باج‌افزار و قربانی اخاذی سایبری مرز مشخصی وجود دارد.

اخاذی سایبری نیز نیازی به پول ندارد: کسی می‌تواند شما را مجبور به باج‌گیری کند تا اطلاعات بیشتری در مورد شما به دست آورد، تا شما را وادار کند که خود باج‌افزار یا یک پیام فیشینگ یا ویروس را منتشر کنید، تا عکس‌های بیشتری از شما دریافت کنید (به احتمال زیاد NSFW تصاویر یا فیلم‌ها) یا هر شکل دیگری از باج‌گیری.

تفاوت اخاذی سایبری با بد افزار و باج افزار

بنابراین، آیا اخاذی سایبری نیز می‌تواند منجر به باج افزار شود؟ بله، هر وسیله اخاذی می‌تواند منجر به آلودگی بیشتر توسط بدافزارهایی مانند باج افزار شود. فقط به این دلیل که شما به خواسته‌های یک هکر تسلیم می‌شوید به این معنی نیست که آنها به همان تبحر با شما بازی خواهند کرد. در واقع، این فقط می‌تواند منجر به باج افزارهای مضاعف شود.

آیا همه باج افزارها منجر به اخاذی سایبری می‌شوند؟

این تا حد زیادی به نحوه تعریف شما از اخاذی بستگی دارد. در یک مفهوم کلی، اخاذی سایبری زمانی است که یک طرف، طرف دیگر را دستکاری می‌کند تا به خواسته خود برسد. در این صورت، بله، باج افزار نوعی اخاذی است.

با این حال، اگر اخاذی را با پول یا به‌دست آوردن چیزی معادل بدانید (چه فیزیکی و چه غیر فیزیکی – ارز دیجیتال نمونه خوبی از امور مالی غیر فیزیکی است)، همه باج افزارها منجر به این نوع اخاذی نمی‌شوند. این می‌تواند به اشکال دیگر باج خواهی به‌غیر از پرداخت منجر شود.

با این حال، اخاذی سایبری شامل اعمال نفوذ قربانی برای انجام کاری است که کلاهبردار یا هکر از آنها می‌خواهد. باج افزار با این تعریف مطابقت دارد.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *