Search
Close this search box.

داکسینگ چیست و چرا باید نگران آن باشید؟

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
داکسینگ چیست و چگونه از خود در مقابل داکسینگ مراقبت کنیم - لاگ‌مدیا

Doxing مخفف “dropping dox” است و “dox” به‌سادگی مخفف “documents” است. در نگاه اول داکسینگ کار بی‌ضرری به‌نظر می‌رسد، اما قربانیان داکسینگ قطعا با این موضوع مخالف هستند. اما داکسینگ چیست و آیا باید نگران آن باشیم؟

Doxing یک حمله مخرب است که معمولاً توسط هکرها انجام می‌شود. بیایید بررسی کنیم که داکسینگ چیست و آیا باید نگران داکس شدن باشیم؟

داکسینگ چیست؟

Doxing که «doxxing» هم نوشته می‌شود، عملی است که در آن اطلاعات خصوصی به‌صورت عمومی و بدون رضایت فرد منتشر می‌شود.

شاید این چیزی به‌ظاهر ساده باشد. مانند به‌اشتراک گذاشتن نام، آدرس ایمیل، تاریخ تولد یا اطلاعات شناسایی شخصی مشابه (PII). یا داکسینگ می‌تواند داده‌هایی باشد که شامل یک هشدار فوری است. مانند جزئیات مالی، محل زندگی‌ و عکس‌های خصوصی.

اگر کسی اطلاعات شخصی شما را بدون رضایت شما و با نیت خرابکارانه به اشتراک گذاشته است، حریم خصوصی شما را نقض کرده است. این می‌تواند عواقب جدی داشته باشد، از سرقت هویت گرفته تا آسیب‌های روانی.

بیشتر بخوانید: هشدار درباره 4 پلتفرم رسانه‌ اجتماعی ناامن

چگونه داکسینگ بر روزمرّه افراد تأثیر می گذارد؟

شاید این سوال پیش بیاید که عواقب داکسینگ چیست ؟ به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات خصوصی یعنی شخصی توسط هکرها یا عموم مردم هدف قرار می‌گیرد. اولا، این تهاجم به حریم خصوصی است. به‌طوری که با احساس خیانت و آسیب‌پذیری همراه است. چه می‌دانید چه کسی اطلاعات را فاش کرده است؟ یا اینکه بازهم مورد هدف هستید یا خیر؟ و اینکه آیا باید نگران عواقب بعدی باشید؟

عواقب این سرقت اطلاعات چه خواهد بود؟

این عواقب بستگی به اطلاعاتی دارد که فاش می‌شود می‌تواند منجر به سرقت هویت یا کلاهبرداری شود. اگر داده‌های مالی به اشتراک گذاشته شود، می‌تواند منجر به خسارت مالی شود. اگر خریدهای آنلاین یا سابقه سرچ شما فاش شود، ممکن است روابط یا شغل شما به خطر بیافتد. اگر کسی عکس‌های حساس شما را به‌صورت آنلاین ببیند، می‌تواند به اعتبار شخصی و حرفه‌ای شما آسیب برساند.

هنگامی که جزئیات خصوصی شما در دسترس است، هرگز بازگشتی در کار نخواهد. درمورد اطلاعات ذخیره شده در سایت دوران آکادمی بخوانید تا بتوانید به یک کارشناس امنیت سایبری تبدیل شوید.

در صورت فاش شدن ایمیل چه اتفاقی می‌افتد؟

اطلاعات لو رفته همچنین به این معنی است که شما هدف بزرگتری برای سایر مجرمان سایبری هستید. به‌عنوان مثال آدرس ایمیل شما را در نظر می‌گیریم. زیرا به‌نظر می‌رسد چیزی بی‌خطر باشد. شما قبلاً آن را به خانواده و دوستان خود داده‌اید. بسیاری از فروشندگان آدرس ایمیل شما را برای ارسال رسیدهای دیجیتال یا ثبت‌نام در سایت‌ها می‌خواهند. اگر فکر کنید مهم نیست که آدرس ایمیل شما عمومی شود، قابل درک است.

صندوق ورودی ایمیل شما اکنون یک گزینه بی‌خطر است: هر کسی می‌تواند به شما ایمیل بزند.

بله، ممکن است شروع به دریافت پیام‌های هرزنامه زیادی کنید. برخی ناگزیر از فیلترهای اسپم شما عبور خواهند کرد. ممکن است به‌طور تصادفی یکی را باز کنید و در دام بیافتید. با کلیک بر روی یک پیوند، حتی به اشتباه، ممکن است بدافزار، خود را در سیستم شما جای دهد. اگر واقعا فریب پیام فیشینگ را خورده اید، می‌توانید اطلاعات شخصی بیشتری را ارسال کنید، به این معنی که اطلاعات بیشتر در دست مجرمان سایبری است.

مثال‌هایی برای اینکه چگونه داکسینگ زندگی‌ها را خراب می‌کند؟

ممکن است فکر کنید که چیزی برای پنهان کردن ندارید. این خوب است، اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید تحت تأثیر داکسینگ قرار بگیرید. اولاً، توجه داشته باشید که در کل حسِ قربانی شدن هکرها و کلاهبرداران احساس وحشتناکی ایجاد می‌کند. فراموش نکنید که doxing تجاوز به حریم خصوصی است.

شخصی را درنظر بگیرید که با هدفِ طنز، یک ویدیو را در مورد یک قومیت می‌سازد. این ویدیو ممکن است مورد توجه واقع شده و وایرال شود. در دنیای اینترنت همه‌چیز می‌تواند خیلی سریع از کنترل خارج شود. طولی نمی‌کشد شما به تحریک افراد به خشونت متهم می‌شوید.

این امر ممکن است به تهدیدهایی منجر شود. در این صورت آدرس واقعی شما به‌صورت آنلاین فاش می‌شود. پس هر لحظه باید منتظر باشید که افرادی تندرو شما را مورد تهدید قرار دهند.

بمب‌گذاری‌های بوستون در سال 2013 نمونه خوبی برای این موضوع است. جوامع عمومی در Reddit، 4Chan و پلتفرم‌های مشابه تلاش کردند بمب‌گذاران را شناسایی کنند. آن‌ها مظنونان متعددی را «به اشتباه شناسایی کردند». این شامل یک نفر شد که به‌مدت یک ماه خود را ناپدید کرد و بعداً مشخص شد که خودکشی کرده است. شناسایی نادرست به‌عنوان یک بمب‌گذار باعث آسیب‌های بی‌اندازه برای خانواده شد.

doxing در امنیت اطلاعات آنلاین چیست؟ | لاگ‌مدیا

این عدم آگاهی در جامعه به‌شکلی مدرن افراد را به ورطه نابودی می‌کشاند. هرقدر متخصصان امنیت سایبری در این موارد آموزش‌های لازم را بدهند، برای دنیای آنلاین مفید خواهد بود. آموزشگاه دوران آکادمی ، برگزارکننده دوره های امنیت سایبری ، در تلاش است تا سواد دیجیتال افراد و کارشناسان را در این حوزه ارتقا دهد.

چگونه می‌توانید با داکسینگ مقابله کنید؟

مهم نیست که در اینستاگرام حسابی نداشته باشید یا عکس‌های خصوصی در صفحات مجازی دیگر نداشته باشید. داکسینگ می‌تواند بر همه افراد تأثیر بگذارد.

بنابراین بعد از پی بردن به اینکه داکسینگ چیست ، برای مبارزه با آن چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ کارهایی که می‌توانید انجام دهید محدود هستند، اما «آگاهی اولین گام است» که منجر به درک بیشتر این موضوع می‌شود که داده‌های خصوصی شما مهم هستند و نباید در اختیار هر رسانه‌ای قرار گیرند.

مطمئن شوید که صفحات شبکه‌های اجتماعی شما خصوصی هستند. این به‌شدت اطلاعاتی را که می‌تواند به بیرون درز کند را محدود می‌کند. شما باید مراقب افرادی باشید که به‌عنوان فالوور می‌پذیرید: اگر می‌خواهید به افراد غریبه‌ای که کاملاً آنها را بررسی نکرده‌اید اجازه دسترسی به جزئیات را بدهید، داشتن یک حساب خصوصی فایده‌ای ندارد.

فراموش نکنید که اگر می‌خواهید یک پروفایل عمومی داشته باشید، می‌توانید پست‌های حساس‌تر در شبکه اجتماعی را فقط برای دوستان باز بگذارید.

اساساً، شما باید اقدامات امنیتی سایبری قوی مانند مخفی کردن آدرس IP خود با استفاده از VPN، ایجاد حساب‌های ایمیل بیش از یکی برای اهداف مختلف و یادگیری نحوه شناسایی ایمیل‌های فیشینگ را تمرین کنید.

گفتار پایانی

همه ما به‌طور فزاینده‌ای برای مدیریت زندگی خود به اینترنت متکی هستیم. در نتیجه، پرداختن به خطرات ناشی از آن مهم است. ابزارهای جامع امنیت سایبری می‌توانند به شما در جلوگیری از کلاهبرداری، حملات Doxing، سرقت هویت، فیشینگ و بدافزار کمک کنند. با شرکت در دوره‌ های آموزش امنیت دوران آکادمی ، می‌توانید از همه چیزهایی که وب ارائه می‌دهد با اطمینان از محافظت کامل لذت ببرید.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *