شرح کاملی از 11 مدل شبکه‌ های کامپیوتری

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
معرفی انواع شبکه‌های کامپیوتری

اگر به حرفه‌ای در فناوری اطلاعات، برنامه‌نویسی کامپیوتر یا یک رشته مرتبط علاقه‌مند هستید، لازم است تا انواع شبکه‌ های کامپیوتری را بدانید. یادگیری در مورد شبکه‌ های کامپیوتری و اینکه چرا آنها مفید هستند می‌تواند به شما کمک کند دانش مورد نیاز برای یک حرفه موفق در زمینه انتخابی خود را توسعه دهید. درک شبکه‌ها همچنین می‌تواند شما را برای نظارت، نگهداری و تنظیم آنها در محل کار آماده کند.
در این مقاله لاگ‌مدیا، شبکه های کامپیوتری را بررسی می‌کنیم و 11 نوع مختلف را برای شما فهرست می‌کنیم:

شبکه چیست؟

شبکه، یک سیستم کامپیوتری است که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط داشته باشند. به‌طور معمول، بسته به نوع مورد استفاده شما، یک شبکه می‌تواند به اینترنت متصل شود، فایل‌ها را به اشتراک بگذارد و اسناد را چاپ کند. بر اساس مقیاس و توانایی شبکه، ممکن است خصوصی یا در یک منطقه جغرافیایی خاص در دسترس باشد.

چندین روش برای مدیریت شبکه وجود دارد، از جمله:

  • مدیریت شبکه مبتنی بر ابر: این روش برای ذخیره اطلاعات و اتصال دستگاه‌ها از محاسبات ابری استفاده می‌کند. معمولاً از طریق اینترنت برای شرکت‌ها، دولت‌ها و عموم مردم در دسترس است.
  • مدیریت شبکه همگرا: این استراتژی چندین دستگاه را از طریق «سوئیچ دسترسی یکسان» به هم متصل می‌کند. این یک روش سنتی برای اتصال دستگاه‌های مختلف سیمی و بی‌سیم است.
  • مدیریت متمرکز شبکه: این استراتژی رایج‌ترین راه برای پیاده‌سازی یک شبکه جدید است. این مورد شامل اتصال دستگاه‌ها به یک سرور در یک مکان مرکزی است.

چرا شناخت انواع مختلف شبکه‌ های کامپیوتری مهم است؟

این مهم است که انواع مختلف شبکه های کامپیوتری را بشناسید زیرا هر کدام سطح متفاوتی از ترافیک کاربر را مدیریت می‌کنند. شبکه‌ها از نظر اندازه، دسترسی و مکان متفاوت هستند، بنابراین لازم است نوع شبکه با نیازهای خاص یک محل سکونت یا شرکت مطابقت داده شود.
توسعه سریع اینترنت و فناوری‌های مرتبط، شبکه‌های کامپیوتری را به‌طور فزاینده‌ای در محل کار و خانه مرتبط‌تر می‌کند. دانستن ویژگی‌های شبکه‌ها نیز می‌تواند به شما در عیب‌یابی و حل مشکلات شبکه کمک کند.

بیشتر بخوانید: حمله VLAN Hopping و راه‌های جلوگیری از آن

معرفی 11 نوع از شبکه های کامپیوتری

در اینجا 11 نوع شبکه کامپیوتری برای شما آورده شده است:

1. شبکه محلی (LAN)

در بین شبکه های کامپیوتری شبکه محلی یا LAN رایج‌ترین نوع شبکه است. Local area network این امکان را به کاربران می‌دهد تا در فاصله کوتاهی در یک منطقه مشترک به هم متصل شوند. پس از اتصال، کاربران به همان منابع دسترسی خواهند داشت. به‌عنوان مثال، زمانی که لپ‌تاپ خود را در خانه خود به اینترنت متصل می‌کنید و یک سند را از چاپگر در همان شبکه چاپ می‌کنید، ممکن است از یک LAN استفاده کنید.

2. شبکه شخصی (PAN)

شبکه شخصی (personal area network) یا PAN یک شبکه در مقیاس کوچک است که حول یک شخص یا دستگاه می‌چرخد. Personal area network یک PAN فقط چند دستگاه را در یک منطقه کوچک محلی متصل می‌کند. PAN ها به‌جای اینکه بسیاری از دستگاه‌ها را شامل شوند، معمولاً از یک یا دو دستگاه اصلی کار می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر از عملکرد بلوتوث در تلفن هوشمند خود برای به اشتراک گذاشتن یک عکس با دستگاه نزدیک خود استفاده می‌کنید، از PAN استفاده می‌کنید.

شبکه کامپیوتری شحصی

3. شبکه محلی بی‌سیم (WLAN)

یک شبکه محلی بی‌سیم یا WLAN، مانند یک LAN عمل می‌کند، زیرا داده‌ها را در یک منطقه کوچک منتقل می‌کند. Wireless local area network برای دستگاه‌هایی که از WLAN استفاده می‌کنند به‌ندرت نیاز به اتصال سیمی وجود دارد. در حالی که معمولاً امنیت کمتری دارد و نسبت به سایر شبکه‌ها کمی ضعیف‌تر است، اما WLAN به کاربران این امکان را می‌دهد تا از دستگاه‌های خود در مکان‌های مختلف استفاده کنند. به‌عنوان مثال، در این نوع شبکه های کامپیوتری یک کاربر ممکن است یک مانیتور کودک را به یک WLAN متصل کند تا اطمینان حاصل کند که دستگاه در هر جایی که فرزندش می‌خوابد، کار می‌کند.

شبکه محلی بی‌سیم

4. شبکه محوطه باز (CAN)

شبکه محوطه باز یا CAN نوعی از شبکه های کامپیوتری است که در محیط‌های آموزشی مانند دانشگاه‌ها یا مناطق تحت پوشش مدرسه استفاده می‌شود. Campus area network در حالی که هر بخش در یک مدرسه ممکن است از LAN خود استفاده کند، همه شبکه‌های محلی مدرسه می‌توانند از طریق یک CAN متصل شوند. شبکه‌های محوطه دانشگاه چندین شبکه مستقل را در یک واحد منسجم ترکیب می‌کنند. برای مثال، بخش‌های انگلیسی و مهندسی در یک دانشگاه ممکن است از طریق یک CAN به یکدیگر متصل شوند تا مستقیماً با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

شبکه محوطه باز Campus area network

5. شبکه شهری (MAN)

Metropolitan area network یک شبکه شهری یا MAN یک شبکه با اندازه متوسط ​​است که بزرگتر از یک CAN است. در حالی که MAN یک شبکه پرهزینه است، اتصال کارآمدی را بین دستگاه‌ها در محدوده وسیع جغرافیایی فراهم می‌کند. به‌عنوان مثال، یک دولت شهری ممکن است با یک MAN کار کند اگر دفاتری در کل منطقه شهری داشته باشد.

شبکه کامپیوتری شهری یا MAN

6. شبکه گسترده (WAN)

شبکه گسترده یا WAN مخفف Wide area network یک شبکه گسترده است که محدود به فضای جغرافیایی نیست. سازمان‌ها و شرکت‌های بین المللی ممکن است از شبکه‌های WAN برای ارائه یک شبکه مشترک با اتصال گسترده استفاده کنند. به‌عنوان مثال، وقتی کارگران از راه دور که از اینترنت برای دسترسی به اطلاعات شرکت خود استفاده می‌کنند، از WAN استفاده می‌کنند.

شبکه گسترده یا WAN

7. شبکه محل ذخیره سازی (SAN)

شبکه فضای ذخیره سازی (storage area network) یا SAN، شبکه‌ای است که تیم‌ها برای ذخیره مقادیر انبوه داده‌های حساس از آن استفاده می‌کنند. این روشی را برای متمرکز کردن داده‌ها در یک شبکه غیرمحلی ارائه می‌دهد که با شبکه های کامپیوتری اصلی متفاوت است. یک مثال از SAN این است که تیم شما اطلاعات مشتری را در یک شبکه جداگانه ذخیره می‌کند تا سرعت بالای شبکه اصلی شما را حفظ کند.

شبکه فضای ذخیره سازی (storage area network)

8. شبکه محلی نوری پسیو (POLAN)

شبکه محلی نوری غیرفعال (passive optical local area network) یا POLAN یک شبکه کم هزینه است که می‌تواند مکان‌های مختلف را به یک شبکه مرکزی پیوند دهد. POLAN ها این قدرت را دارند که چندین موجودیت را به یک هاب اطلاعات متصل کنند. برای مثال، اگر دفتر مرکزی یک ناحیه مدرسه باید با هر مدرسه در منطقه خود ارتباط برقرار کند، ممکن است یک POLAN را اجرا کند.

شبکه محلی نوری غیرفعال

9. شبکه خصوصی سازمانی (EPN)

یک شبکه خصوصی سازمانی (enterprise private network) یا یک EPN، یک شبکه انحصاری است که کسب و کارها برای به اشتراک گذاشتن منابع شرکت با سرعت بالا ایجاد و کار می‎کنند. EPN ها معمولاً برای یک شرکت خاص منحصر به فرد هستند، که تضمین می‎کند اتصال امن است. به‎عنوان مثال، یک شرکت فناوری با امنیت بالا ممکن است از EPN برای کاهش خطر نقض اطلاعات استفاده کند.

شبکه خصوصی سازمانی

10. شبکه خصوصی مجازی (VPN)

شبکه خصوصی مجازی (virtual private network) یا VPN، یک شبکه خصوصی است که از طریق اینترنت در دسترس است. این نوع شبکه مانند EPN عمل می‌کند زیرا یک اتصال امن و خصوصی را فراهم می‌کند. VPN ها معمولاً به زیرساخت مشابه EPN ها نیاز ندارند. از این نوع شبکه های کامپیوتری ، هم عموم مردم و هم شرکت‌ها می‌توانند از VPN برای اطمینان از حریم خصوصی و امنیت استفاده کنند.

11. شبکه سیستم منطقه (SAN)

یک شبکه سیستم منطقه (system area network)یا SAN، یک شبکه محلی گسترده است که اتصالات را در خوشه‌ها فراهم می‌کند. دستگاه‌های مختلف متصل به SAN به‌عنوان یک سیستم واحد عمل می‌کنند. SAN ها شبکه‌های تازه توسعه یافته‌ای هستند که با سرعت بالا کار می‌کنند.

شبکه سیستم منطقه (system area network)یا SAN

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *