،

نقش فایروال‌ قوی در حفاظت از شبکه‌‌

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
فایروال قوی برای شبکه های کامپیوتری سازمانی

با افزایش حملات سایبری در سراسر جهان، سرمایه‌گذاری بر روی یک فایروال قوی برای کسب و کار شما بسیار مهم است. هنگامی که با یک فایروال قوی کار می‌کنید، از کسب و کار شما در برابر حملات سایبری با طیف وسیعی از راه حل‌های فناوری اطلاعات برای رفع همه نیازهای کسب و کار خود محافظت می‌کنید.

در دنیای تجارت دیجیتال امروزی، شرکت‌های بیشتری نسبت به قبل در مقیاس جهانی فعالیت می‌کنند و همه آنها باید از «اینترنت» برای رقابت در سراسر جهان استفاده کنند. در حالی که این اتصال آنلاین به کسب و کار شما کمک می‌کند تا وظایف و عملکردهای اساسی را انجام دهد، اما شرکت شما را در معرض نقض داده‌ها و سرقت اطلاعات قرار می‌‎دهد. در این مقاله نقش یک فایروال‌ قوی در حفاظت از شبکه‌های کامپیوتری را بررسی خواهیم کرد.

نقش فایروال در امنیت سایبری

سخت افزار یا نرم‌افزاری که از رایانه یا شبکه شما در برابر حملات سایبری خارجی یا نرم افزارهای مخربی که می‌تواند سیستم رایانه شما را آلوده کند محافظت می‌کند، یک Firewall (در فارسی به معنای دیوار آتش) در امنیت اطلاعات است. هدف از استفاده فایروال ایجاد مانعی بین شبکه کامپیوتری داخلی شما و منابع خارجی برای جلوگیری از دسترسی ویروس‌ها و هکرها و ایجاد آسیب است.

فایروال‌ها دقیقاً چه‌کار می‌کنند؟

فایروال‌ها با تجزیه و تحلیل تمام ترافیک ورودی بر اساس شرایط از پیش تعیین شده، از رایانه‌ها محافظت می‌کنند. با وجود این مقررات، یک فایروال قوی ، ترافیک شبکه شما را فیلتر می‌کند و دسترسی به منابع ناامن یا مشکوک را محدود می‌کند. فایروال شما از رایانه شما در نقاط ورودی یا درگاه‌هایی که اطلاعات را با دستگاه‌های خارجی مبادله می‌کند محافظت می‌کند.

فایروال قوی برای شبکه

تعریف ساده فایروال با مثال

اگر آدرس IP خود را به‌عنوان یک خانه در نظر بگیرید. پورت‌های شما اتاق‌های داخل خانه هستند. به‌عنوان یک صاحب خانه، شما فقط می‌خواهید افرادی را که می‌شناسید (آدرس‌های منبع قابل اعتماد) وارد خانه شما (آدرس مقصد) کنند. وقتی این افراد در خانه شما هستند، بسته به اینکه مالک یا مهمان باشند، فقط می‌توانید به آنها اجازه دسترسی به اتاق‌های خاصی (درگاه‌های مقصد) بدهید. فایروال مهمانان شبکه شما را به‌طور خودکار تجزیه و تحلیل می‌کند و بر اساس مشخصات شما آنها را به پورت‌ها (اتاق‌های) خاص می‌فرستد یا به‌طور کامل از ورود آنها به خانه شما جلوگیری می‌کند.

انواع فایروال‌های سازمانی

فایروال کامپیوتر شما می‌تواند نرم افزاری یا سخت افزاری باشد. فایروال نرم افزاری برنامه‌ای است که برای تنظیم ترافیک از طریق شماره پورت و برنامه‌های کاربردی خود دانلود و بر روی رایانه خود نصب می‌کنید. فایروال سخت افزاری قطعه‌ای از تجهیزاتی است که شما به‌صورت فیزیکی بین شبکه و دروازه خود نصب می‌کنید.

پنج نوع فایروال وجود دارد که می‌توانید برای کسب و کار خود از آنها استفاده کنید.

1. سطح شبکه

یک فایروال‌ قوی سطح شبکه ترافیک ورودی را بسته به منبع، آدرس IP رایانه مقصد، درخواست سرویس و پورت‌ها فیلتر می‌کند. فایروال قوی در سطح شبکه همچنین می‌تواند ترافیک را بر اساس پروتکل‌های خاص، نام دامنه یا سایر ویژگی‌های منبع نظارت و دسته‌بندی کند.

در حالی که اکثر روترهای مدرن در حال حاضر فایروال‌های سطح شبکه دارند، این سیستم‌ها زبان نشانه‌گذاری توسعه‌پذیر (XML) یا زبان نشانه‌گذاری فرامتن (HTML) را درک نمی‌کنند. برای تشخیص ترافیک وب دوستانه و مخرب، باید سطح حفاظت بیشتری خریداری کنید.

2. سطح مدار گیت‌وِی

فایروال‌های گیت‌وِی (دروازه) در سطح مدار، برقراری ارتباط بین پکیج‌ها را برای تعیین صحت دوره درخواستی نظارت می‌کنند. فرآیند برقراری ارتباط زمانی شروع می‌شود که دستگاهِ یک بسته‌ از اطلاعات را به‌دستگاه دو ارسال می‌کند. دستگاه دوم با بسته خود به داده‌های جدید پاسخ می‌دهد. در یک فایروال قوی پس از اینکه دستگاه یک داده‌ها را دریافت و تأیید کرد، رسید را تأیید می‌کند.

هکرها می‌توانند با ارسال بیش از حد اطلاعات به مقصد، ارتباط بین دستگاه‌ها را قطع کنند که باعث می‌شود دستگاه، سرویس را رد کند. نصب یک فایروال خوب Gateway در سطح مدار می‌تواند شبکه کسب و کار شما را از هکرهای خارجی پنهان کند و تمام session را به رایانه‌های پذیرفته شده محدود کند.

3. گیت‌وی سطح اپلیکیشن

یک gateway یا پروکسی در سطح اپلیکیشن مانند gateway سطح مدار عمل می‌کند، با این تفاوت که اپلیکیشن‌های خاص را محافظت می‌کند. از آنجایی که گیت‌وِی (دروازه‌)های سطح برنامه به‌عنوان یک پروکسی وب پیکربندی می‌شوند، از ورود telnet، gopher و سایر پروتکل‌های برنامه به شبکه جلوگیری می‌کنند. با وجود یک دروازه در سطح اپلیکیشن، ممکن است وب سایت‌ها را به‌دلیل محتوای آنها مسدود کند، نه آدرس IP آنها، تا از شبکه شما در برابر حملات مخرب، ویروس‌ها و هرزنامه محافظت کند.

فایروال‌های دروازه سطح اپلیکیشن به‌طور کامل تمام بسته‌های داده را بررسی می‌کنند، که می‌تواند باعث افزایش زمان لازم برای عبور اطلاعات از فایروال شود. برای استفاده از یک دروازه در سطح برنامه، کاربر باید فایروال را به‌صورت دستی پیکربندی کند.

4. گیت‌وی چند لایه حالت دار

دروازه‌های چندلایه Stateful ویژگی‌های برتر دروازه‌های سطح شبکه، سطح مدار و سطح برنامه را برای یک گزینه حفاظتی جامع ترکیب می‌کنند. یک فایروال قوی در یک دروازه چند لایه حالت دار بسته‌ها را در لایه شبکه فیلتر می‌کند، مشروعیت بسته‌ها را تعیین می‌کند و محتوای بسته‌ها را در یک لایه کاربردی ارزیابی می‌کند.

یک Stateful Multilayer وابسته به حالت سیستم، همچنین مستقیماً کلاینت و سِرور را برای شفافیت بیشتر کاربر به هم متصل می‌کند. از آنجایی که گیت‌وی چند لایه حالت‌ سیستم از پروکسی استفاده نمی‌کند، سریعتر از سیستم‌‌های سطح برنامه با همان بازرسی عمیق داده کار می‌کند.

5. نسل بعدی (NGFW)

فایروال‌های نسل بعدی (Next-generation) سیستم‌های فایروال سنتی را با قابلیت‌های اضافه‌ای مانند سیستم‌های جلوگیری از نفوذ ترکیب می‌کنند. برخلاف سایر گزینه‌های فایروال، فایروال‌های نسل بعدی شامل بازرسی بسته عمیق هستند که به‌جای هِدرها، داده‌های درون بسته را بررسی می‌کند. امنیت اضافی فایروال قوی نسل بعدی به کاربران اجازه می‌دهد تا بسته‌های دارای داده‌های مخرب را شناسایی، دسته‌بندی و متوقف کنند.

ساختار اینترنت از کاربر و سوئیچ تا اتصال به شبکه جهانی وب

چرا فایروال مهم است

درک بسیاری از مزایای فایروال، گام اولیه در توانمندسازی کسب و کار شما برای رونق در عصر دیجیتال است. فایروال قوی ، اولین خط دفاعی، بدافزارها و هکرهایی را که تلاش می‌کنند به داده‌ها یا سیستم‌های شرکت شما نفوذ کنند، مسدود می‌کند. حتی اگر فناوری و شبکه‌ها تنها بخش کوچکی از عملیات روزانه شما باشند، انجام اقدامات پیشگیرانه همچنان برای حفظ امنیت همه داده‌های شما حیاتی است.

ویروس‌ها و حملات سایبری را متوقف می‌کند

ویروس‌ها و حملات سایبری می‌توانند عملیات دیجیتالی شما را متوقف کنند. با ایجاد صدها تهدید جدید روزانه، داشتن یک سیستم دفاعی برای اطمینان از سالم ماندن سیستم شما حیاتی است. یکی از بزرگترین مزایای یک فایروال قوی این است که می‌توانید نقاط ورودی سیستم خود را کنترل کنید و حملات ویروس را در اسرع وقت متوقف کنید.

حفاظت در برابر هکرها

ویروس‌ها و حملات سایبری می‌توانند عملیات دیجیتالی شما را متوقف کنند. با ایجاد صدها تهدید جدید روزانه، داشتن یک سیستم دفاعی برای اطمینان از سالم ماندن سیستم شما حیاتی است. یکی از بزرگترین مزایای یک فایروال قوی این است که می‌توانید نقاط ورودی سیستم خود را کنترل کنید و حملات ویروس را در اسرع وقت متوقف کنید.

امکان نظارت بر ترافیک شبکه

هر روز صدها گیگابایت داده به سیستم شبکه شما وارد و خارج می‌شود و فرصت‌های متعددی را برای تهدید عملیات شما ایجاد می‌کند. هنگامی که یک فایروال قوی در سیستم خود دارید، می‌توانید تمام ترافیک شبکه را نظارت و تجزیه و تحلیل کنید. کسب‌وکار شما می‌تواند قوانین و فیلترهای از پیش تعیین‌شده را برای محافظت بیشتر از سیستم‌های شما ایجاد کند.

یک تیم فناوری اطلاعات به‌خوبی آموزش دیده می‌تواند سطوح حفاظتی شرکت شما را بر اساس داده‌هایی که وارد و خارج از فایروال شما می‌شود شخصی‌سازی کند.

حذف نرم‌افزارهای جاسوسی

همانطور که سیستم‎‌های فناوری قوی‌تر می‌شوند، مجرمان نقاط ورودی بیشتری دارند که می‌توانند از آنها برای نفوذ به شبکه شما استفاده کنند. یکی از رایج‌ترین راه‌هایی که هکرها به شبکه کسب و کار شما دسترسی پیدا می‌کنند، از طریق بدافزار و نرم‌افزارهای جاسوسی است. این دو سیستم مخرب می‌توانند وارد شبکه شما شوند، کامپیوتر شما را کنترل کنند و اطلاعات شما را بدزدند. سرمایه‌گذاری بر روی یک فایروال قوی مانعی در برابر جاسوس افزارها ایجاد می‌کند و از سیستم شما محافظت می‌کند.

ایجاد حریم خصوصی در کسب و کار شما

سرمایه‌گذاری روی فایروال قوی برای ایمن نگه داشتن کارمندان و داده‌های مشتری، فرهنگ حفظ حریم خصوصی و اعتماد را ایجاد می‌کند. مشتریان شما قدردانی خواهند کرد که شرکت شما اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از سرقت اطلاعات آنها توسط هکرها و سایر نرم افزارهای مخرب انجام می‌دهد.

علاوه بر این، ارتقاء سیستم‌های حفاظت از داده‌ها می‌تواند به شما مزیت رقابتی بدهد و به‌عنوان نقطه فروش برای مشتریان بالقوه عمل کند. اگر شرکت شما با داده‌های حساس سر و کار دارد، محافظت کردن از فایروال بسیار مفید است.

مطالب مرتبط: فایروال ایرانی؛ معرفی، مزایا و معایب

امنیت سایبری در دنیای امروز بسیار مهم است. تهدیدها دائماً در حال تغییر هستند و دفاع باید به‌طور مداوم بهبود یابد تا جلوتر بماند. ایمن‌سازی شبکه شما باید اولویت اصلی همه مشاغل باشد. بهترین راه برای ایمن ماندن این است که یک رویکرد لایه‌ای برای امنیت سایبری خود پیاده سازی کنید. یک فایروال قوی یک سفت‌افزار یا نرم‌افزار امنیتی است که مانعی بین شبکه‌ها ایجاد می‌کند تا ترافیک خاصی را مجاز و مسدود کند. ترافیک را بررسی می‌کند تا بتواند تهدیدهایی را که ممکن است به سیستم شما آسیب برساند را مسدود کند.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *