Search
Close this search box.

مروری بر بهترین روش‌های ممیزی امنیت سایبری

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
ممیزی امنیت سایبری چیست و چگونه باید ممیز امنیت سایبری شد - حسابرسی امنیتی - لاگ‌مدیا

ممیزی امنیت سایبری برای حفظ انطباق با مقررات و حفظ یک وضعیت امنیت قوی اهمیت دارد. ممیزی‌ها سیستم‌های سازمان شما را ارزیابی می‌کنند آسیب پذیری‌ها را شناسایی می‌کنند و آگاهی‌هایی را که برای بهینه‌سازی امنیت نیاز دارید را ارائه می‌کنند. اما بسته به نیاز شما، انواع مختلف ممیزی امنیت سایبری برای انتخاب وجود دارد.

درک انواع مختلف ممیزی‌های امنیتی موجود به شما امکان می‌دهد رویکرد مناسبی برای محافظت از داده‌های خود و کاهش خطرات احتمالی انتخاب کنید.

ممیزی امنیت سایبری چیست؟

ممیزی امنیت سایبری یک ارزیابی کامل از وضعیت امنیتی سازمان شما است. فرایندی که میزان مطابقت خط‌مشی‌ها، کنترل‌ها و رویه‌های شما با استانداردهای امنیتی تعیین‌شده را ارزیابی می‌کند.

ممیزی، جنبه‌های فنی امنیت (مانند فایروال) و خطرات انسانی (مانند فیشینگ) را پوشش می‌دهد. این دیدگاه کل‌نگر تمامی مبانی را برای ارزیابی نحوه رسیدگی به اطلاعات حساس، رسیدگی به آسیب‌پذیری‌ها و مدیریت کنترل‌های دسترسی در سراسر سازمان شما را پوشش می‌دهد.

برخی از شرکت‌ها از نظر قانونی ملزم به انجام ممیزی‌های امنیتی معمول هستند. دلایل این الزام عبارتند از:

  • مقررات مربوط صنعت: برخی از صنایع دارای الزامات ممیزی امنیتی اجباری هستند. مانند خدمات مالی، بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری.
  • اندازه و نوع شرکت: شرکت‌های بزرگتر و عمومی‌تر اغلب باید وضعیت امنیتی خود را تحت نظر داشته باشند. آن‌ها به داده‌های بیشتری دسترسی دارند و بیشتر ذخیره می‌کنند.
  • مدیریت داده‌ها: شرکت‌هایی که داده‌های حساس مانند اطلاعات شخصی یا مالی را پردازش، ذخیره یا انتقال می‌دهند، ملزم به انجام ممیزی‌های امنیتی هستند یا به شدت تشویق به این کار می‌شوند.
  • تعهدات قراردادی: برخی از قراردادهای تجاری، به‌ویژه با مشتریان بزرگ یا نهادهای دولتی، ممکن است به ممیزی امنیت سایبری منظم نیاز داشته باشند.
  • موقعیت جغرافیایی: کشورها و مناطق مختلف دارای الزامات حفاظتی و امنیتی متفاوتی هستند.

همه سازمان‌ها، صرف‌نظر از اندازه یا صنعت، باید ممیزی‌های امنیت سایبری منظم را داشته باشند. از جمله ممیزی‌های امنیتی نرم‌افزار، حتی اگر اجباری نباشد. تلاش برای ارزیابی قرار گرفتن شما در معرض خطر و یافتن شکاف‌های موجود در وضعیت امنیتی شما برای ایمن نگه داشتن اطلاعات شرکت و مشتری تضمین شده است.

دوره آموزش سرممیزی استاندارد ISO 27001 دوران آکادمی

انواع ممیزی امنیت سایبری

ممیزی‌های مختلف بر جنبه‌های مختلف وضعیت امنیتی سازمان شما تمرکز دارند. تا به شناسایی آسیب‌پذیری‌ها، اطمینان از انطباق و محافظت از داده‌های حساس کمک کنند. در اینجا یک راهنما برای هرکدام آمده است:

ارزیابی‌های آسیب‌پذیری

ارزیابی آسیب‌پذیری، خطرات را در سیستم‌ها، شبکه‌ها و برنامه‌های کاربردی شما آشکار و بررسی می‌کند. این ممیزی‌ها اغلب از فناوری‌های خودکار برای بررسی آسیب‌پذیری‌های شناخته‌شده، مانند نرم‌افزار اصلاح‌نشده یا سرویس‌های در معرض استفاده استفاده می‌کنند.

ارزیابی‌های آسیب‌پذیری با ارائه تصویری واضح از خطرات احتمالی، پایه‌ای قوی برای بهبود وضعیت امنیتی ایجاد می‌کنند. این امر به‌ویژه زمانی اتفاق می‌افتد که نتایج با زمینه کسب‌وکار مرتبط باشد و به تیم شما اجازه می‌دهد ابتدا روی مهم‌ترین مسائل تمرکز کند و یک چرخه حیات مدیریت آسیب‌پذیری کامل بسازد.

تست نفوذ

تست نفوذ، حملات دنیای واقعی را شبیه‌سازی می‌کند تا نحوه عملکرد محافظت‌‌های امنیتی شما را آزمایش کند و سپس توصیه‌هایی برای بهبود ارائه می‌دهد. این آزمایش‌ها خصوصاً در صورتی مفید هستند که شرکت شما داده‌های حساسی مانند یک موسسه مالی، خدمات پزشکی یا شرکت فناوری را مدیریت کند. زیرا شما بیشتر در معرض هدف قرار گرفتن توسط هکرها هستید و نقض داده‌ها عواقب مالی یا قانونی شدیدی دارد.

تست نفوذ ممکن است نقص‌هایی مانند پیکربندی نادرست، مشکلات کنترل دسترسی، آسیب‌پذیری‌های اصلاح نشده، رمزهای عبور ضعیف و API های ناامن را آشکار کند. مشاهده آنها شما را برای سیستم‌های قوی‌تر و نتایج تست بهتر در آینده آماده می‌کند.

ممیزی امنیت سایبری چیست - حسابرسی امنیتی -لاگمدیا

سه نوع اصلی تست نفوذ وجود دارد:

  • تست جعبه سفید: در اینجا، pentester اطلاعات کاملی از سیستم شما، از جمله کد منبع، نمودارهای شبکه و فایل‌های پیکربندی دارد. این رویکرد آسیب‌پذیری‌هایی را که ممکن است از بیرون قابل مشاهده نباشند، آشکار می‌کند و یک سناریوی تهدید داخلی را شبیه‌سازی می‌کند. همچنین سریعترین نوع تست نفوذ است.
  • تست جعبه سیاه: در این رویکرد، پن‌تستر هیچ دانش قبلی از سیستم شما ندارد و از یک مهاجم خارجی تقلید می‌کند. این روش کنترل‌های امنیتی را در برابر تهدیدات خارجی ارزیابی می‌کند. این کامل‌ترین گزینه ممکن است، اما گران‌ترین گزینه نیز است.
  • تست جعبه خاکستری: تستر نفوذ اطلاعات جزئی از سیستم شما دارد. تجزیه و تحلیل عمیق تست جعبه سفید و دیدگاه خارجی تست جعبه سیاه را متعادل می‌کند. اگر بهترین‌های هر دوی قبلی را می‌خواهید، گزینه خوبی است.

ممیزی‌های نظارتی

ممیزی‌های امنیتی برای نظارت، اطمینان حاصل می‌کند که سازمان شما استانداردهای نظارتی خاص و الزامات صنعت، مانند مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها، قانون حمل و نقل و مسئولیت‌پذیری بیمه سلامت برای حفظ حریم خصوصی پرونده‌های پزشکی، یا مثلاً استاندارد امنیت داده‌های صنعت کارت بانکی.

این ممیزی‌ها به شما کمک می‌کند الزامات نظارتی را در سراسر استراتژی امنیتی خود یکپارچه کنید. به یاد داشته باشید که تلاش‌های خود را برای نشان دادن دقت لازم مستند کنید. سازمان‌ها ممکن است در طول بررسی‌های نظارتی یا پس از نقض امنیتی، شواهد مربوطه را بررسی کنند.

ممیزی‌های مدیریت اطلاعات

ممیزی‌های مدیریت اطلاعات، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات شما را تجزیه و تحلیل می‌کنند. از جمله پیکربندی‌های شبکه، برنامه‌های کاربردی نرم افزار و روش‌های مدیریت داده‌ها. آنها بررسی می‌کنند که همه سیستم‌ها به‌درستی کار می‌کنند و با سیاست‌های شرکت و استانداردهای خارجی مطابقت دارند.

ممیزها با تجزیه و تحلیل کامل اجزای سیستم و تعاملات آنها، نقاط ضعفی را شناسایی می‌کنند که ممکن است در ارزیابی‌های تخصصی‌تر مورد توجه قرار نگیرد. این رویکرد ناکارآمدی‌ها، آسیب‌پذیری‌های امنیتی و نقاط احتمالی شکست را در کل اکوسیستم فناوری اطلاعات آشکار می‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین ابزارهای ریسک سازمانی

ممیزی امنیت سایبری داخلی در مقابل خارجی

هنگام بررسی نحوه انجام ممیزی امنیتی، دو گزینه دارید: داخلی و خارجی. این ایده خوبی است که از هر دو برای یک دید کلی‌تر از وضعیت امنیتی خود استفاده کنید.

ممیزی‌های داخلی از تیم امنیت فناوری اطلاعات سازمان شما یا ممیزهای داخلی انجام می‌شود. آنها یک رویکرد عالی برای نظارت بر وضعیت امنیتی شما، رفع سریع مشکلات و اطمینان از انطباق با سیاست‌های داخلی هستند. شما در عین بهبود مستمر اقدامات امنیتی، فعال باقی می‌مانید. به‌علاوه، اعضای تیم با زیرساخت شما آشنا هستند و تشخیص اشتباه را برای آنها آسان‌تر می‌کند.

ممیزی‌های خارجی توسط متخصصان بی‌طرف شخص ثالث انجام می‌شود و ارزیابی عینی‌تری ارائه می‌دهد. آنها دیدگاهی بی‌طرفانه برای تأیید انطباق با استانداردهای صنعت به شما ارائه می‌دهند و تعیین می‌کنند که رویه‌های امنیتی شما تا چه حد از شما در برابر تهدیدات خارجی محافظت می‌کنند. این نوع ممیزی امنیت سایبری برای حفظ اعتماد با مشتریان و سهامداران بسیار مهم است.

5 روش برتر برای انجام ممیزی امنیت سایبری

این بهترین روش‌ها را دنبال کنید تا بیشترین بهره را از حسابرسی امنیت سایبری خود ببرید:

1. انجام ممیزی‌های منظم

با برنامه‌ریزی ممیزی‌های امنیتی به‌صورت شش ماهه یا سالانه، می‌توانید نقاط ضعف را قبل از تبدیل شدن به مشکلات مهم شناسایی کنید. این استراتژی فعال، سیستم‌های شما را ایمن و مطابق با استانداردهای صنعت نگه می‌دارد.

2. سهامداران اصلی را درگیر کنید

درگیر کردن ذینفعان اصلی از بخش‌های مختلف (مانند IT، نظارت، و متخصصان کسب‌وکار) تضمین می‌کند که ممیزی امنیت سایبری به همه حوزه‌های مرتبط می‌پردازد. این افراد خطرات و مقررات مربوط به حوزه خود را درک می‌کنند و بازخورد آنها می‌تواند اطلاعات مفیدی را برای حل مؤثرتر خطرات امنیتی ارائه دهد.

3. نیروی اهرم ممیزهای خارجی

ممیزهای خارجی را برای ارزیابی مستقل رویه‌های خود بیاورید. آنها می‌توانند نقاط کور را کشف کنند و توصیه‌هایی ارائه کنند که ممکن است تیم داخلی نادیده گرفته شود. ممیزی‌های خارجی نیز به وضعیت امنیتی شما اعتبار می‌بخشد، به‌ویژه در هنگام نشان دادن انطباق خود به مشتریان.

4. اسناد و یافته‌ها را بررسی کنید

همیشه یافته‌های ممیزی‌های خود را مستند کنید و آنها را به‌طور کامل بررسی کنید. این به شما کمک می‌کند تا پیشرفت‌ها را پیگیری کنید، تلاش‌های اصلاحی را اولویت‌بندی کنید، و در مورد سرمایه‌گذاری‌های امنیتی آینده تصمیمات آگاهانه بگیرید. یک فرآیند ممیزی مستند همچنین تعهد شما را به امنیت و انطباق ثابت می‌کند.

5. اجرای نظارت مستمر

تهدیدات امنیت سایبری به‌سرعت در حال توسعه هستند. نظارت مستمر را در سراسر سیستم‌های خود اجرا کنید تا آسیب‌پذیری‌های جدید را در صورت بروز پیدا کرده و به آنها پاسخ دهید. وضعیت امنیتی خود را بین ممیزی‌های برنامه‌ریزی‌شده قوی نگه دارید. استفاده منظم از تست‌های امنیتی در فرآیند توسعه، آمادگی کلی امنیتی شما را را نیز بهبود می‌بخشد.

سخن پایانی

خواه ارزیابی آسیب‌پذیری، تست نفوذ یا نظارتی باشد، هر نوع ممیزی نقش مهمی در دفاع در برابر تهدیدات در حال تکامل دارد. مدیران شبکه می‌توانند با شرکت در دوره آموزش CISA دوران آکادمی به یک ممیز امنیت سایبری تبدیل شوند. با ممیزی امنیت سایبری، مقررات‌پذیری را رعایت می‌کنید و ریسک‌ها را در طول چرخه عمر توسعه نرم‌افزارهای خود اولویت‌بندی می‌کنید.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *