Search
Close this search box.

واتس‌اپ درباره شما چه می‌داند؟ | حریم خصوصی واتساپ

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
اطلاعاتی که واتس‌اپ درباره شما می داند - حریم خصوصی واتساپ - لاگمدیا

واتس‌اپ بیش از 2 میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد و یک برنامه چت فوق العاده محبوب است. با ایده ارائه یک پلتفرم خصوصی و امن برای پیام‌رسانی ایجاد شد. اکنون حریم خصوصی واتساپ چقدر امن است؟ این برنامه از سال 2014 در دست فیس بوک است. واتس‌اپ اعلام کرده است که به‌عنوان یک شرکت مستقل به فعالیت خود ادامه می‌دهد و از تمام تعهدات مربوط به امنیت و حفظ حریم خصوصی پیروی می‌کند. با این وجود، کاربران نگران حریم خصوصی واتساپ هستند. شاید تعجب کنید که بدانید واتس‌اپ اطلاعات زیادی از کاربران خود جمع آوری می‌کند.

بنابراین، واتس اپ دقیقاً چه چیزی در مورد شما می‌داند؟ آیا این برنامه به‌‍طور فعال اطلاعاتی درباره شما جمع آوری می‌کند؟ اینها سوالاتی است که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. ما همچنین نکاتی را در مورد نحوه محافظت از حریم خصوصی خود به شما ارائه خواهیم داد.

واتس‌اپ و شرکت متا؛ تغییر معادلات

حریم خصوصی واتساپ از زمان ایجاد آن کاملاً رعایت شد. این پیام‌رسان توانست سال‌ها به‌خوبی به کاربران خود خدمات رسانی کند. با این حال، زمانی که واتس‌اپ چند سال پیش به فیس‌بوک (متا) فروخته شد، همه چیز تغییر کرد. بسیاری از مردم نسبت به نحوه جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات فیس بوک ابراز نگرانی کرده‌اند. این بر تمام خدمات آن از جمله واتس اپ تأثیر گذاشت.

در سال 2014، فیس‌بوک، واتس‌اپ را به قیمت 19 میلیارد دلار خریداری کرد. فیس بوک میلیاردها دلار درآمد در هر سه ماهه به‌دست می‌آورد. این مقدار سرمایه قابل توجهی برای خرید یک رقیب بود. با این حال، داده‌های نگهداری شده توسط واتس‌اپ حتی این قیمت گزاف را به سرمایه‌گذاری ارزشمندی تبدیل می‌کند.

برای فیس بوک، دسترسی به پیام ها، ویدیوها، صدا و سایر محتوای ارسال شده از طریق واتس اپ می تواند از نظر تجاری جالب باشد. با این حال، واتس‌اپ تاکید دارد که به این محتوا دسترسی ندارد. این به این دلیل است که سرویس پیام رسانی از رمزگذاری به اصطلاح end-to-end استفاده می‌کند. پیام ها رمزگذاری شده‌اند و فقط توسط فرستنده و گیرنده قابل خواندن هستند. هیچ کس دیگری، حتی واتس اپ، قادر به دیدن این ارتباط نیست. با این حال، واتس‌اپ و فیس‌بوک ابَرداده‌های خاصی را در مورد استفاده شما از برنامه مبادله می‌کنند.

چگونه اطلاعات اکانت واتس‌اپ خود را درخواست کنیم

اگر بخواهید، واتس‌اپ به شما امکان می‌دهد به تمام اطلاعاتی که شرکت درباره شما دارد دسترسی داشته باشید. برنامه گام به گام زیر را دنبال کنید تا بینش خود را در مورد آنچه WhatsApp در مورد شما می‌داند به‌دست آورید.

روش گام به گام درخواست اطلاعات از واتساپ

1- «WhatsApp» را باز کنید و به تنظیمات (settings) خود بروید.
2- روی «Account» و سپس روی «Request Account Info» کلیک کنید.
3- درخواست گزارشی با تمام اطلاعات و تنظیمات حساب واتساپ خود کنید.
4- گزارش حریم خصوصی واتساپ شما در عرض تقریباً سه روز در دسترس خواهد بود.

قبلاً مطمئن شوید که در طول درخواست خود تغییر مهمی در حساب خود ایجاد نخواهید کرد (مانند تغییر شماره تلفن) در غیر این صورت ممکن است درخواست شما لغو شود.

هنگامی که گزارش شما آماده شد، یک اعلان از WhatsApp دریافت خواهید کرد. برای دانلود گزارش خود خیلی منتظر نمانید، زیرا پس از چند هفته به‌طور خودکار حذف می‌شود. گزارش به‌صورت فایل HTML یا فایل JSON در دسترس است که در قالب فایل zip. برای شما ارسال خواهد شد.

چه اطلاعاتی در این گزارش به شما ارئه خواهد شد؟

گزارش شخصی واتس‌اپ شما حاوی انواع اطلاعات است. از جمله موارد زیر را خواهید دید:

  • شماره تلفن شما
  • آدرس‌های IP که استفاده کرده‌اید
  • برند و نوع گوشی شما (یا دستگاه دیگر)
  • عکس پروفایل شما
  • شماره تلفن مخاطبین شما
  • همه گروه‌های واتس‌اپ که در آنها عضو هستید
  • مخاطبین مسدود شده

این‌کار شاید چندان هیجان‌انگیز به نظر نرسد، اما این اطلاعات می‌تواند برای بسیاری از شرکت‌ها بسیار جالب باشد. برای مثال، شرکت مادر فیسبوک، ممکن است در حال برنامه‌ریزی برای به اشتراک گذاشتن شماره تلفن شما با اشخاص ثالث باشد، که سپس می‌توانند از طریق واتس اپ با شما ارتباط برقرار کنند.

اگرچه واتس اپ در حال حاضر بدون تبلیغات است، اما شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است در آینده حریم خصوصی واتساپ اطلاعاتی را با فیس‌بوک برای مقاصد تبلیغاتی مبادله کند. خود واتس‌اپ با این پیش‌بینی مخالفت کرده است، اما خوب است که از این واقعیت آگاه باشید که این احتمال وجود دارد.

آیا WhatsApp چت‌های ما را به اشتراک می‌گذارد؟

در گزارشی که واتس اپ برای شما ارسال می‌کند، سابقه چت خود را نخواهید داشت. همانطور که قبلا ذکر شد، واتس‌اپ از رمزگذاری end-to-end استفاده می‌کند، به این معنی که هیچ‌کس به جز شما و گیرنده(ها) نمی‌توانند پیام‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها، پیام‌های صوتی و پیوست‌های ارسالی شما را ببینند. حتی خود واتس‌اپ هم نمی‌تواند این محتوا را ببیند. پیام‌ها تلفن شما را رمزگذاری می‌کنند و تنها گیرنده کلید رمزگشایی پیام شما را دارد. این رمزگذاری و رمزگشایی به‌طور خودکار اتفاق می‌افتد: به‌عنوان فرستنده یا گیرنده، اصلاً لازم نیست کاری انجام دهید.

WhatsApp یک نسخه پشتیبان خودکار روزانه از چت‌های شما را در حافظه گوشی شما ذخیره می‌کند. این فایل‌های پشتیبان را در تعدادی زیرپوشه، در پوشه‌ای پیدا خواهید کرد که ممکن است چیزی مانند /sdcard/WhatsApp/Databases/ نامیده شود. در صورت تمایل می‌توانید از file manager خود برای حذف این پایگاهِ داده استفاده کنید.

مطالب مرتبط: ایلان ماسک: واتس‌اپ هر شب از داده‌های کاربران خود خروجی می‌گیرد

داده‌های اصلی جمع‌آوری شده توسط واتساپ

واتس‌اپ نیاز به جمع‌آوری اطلاعات اولیه دارد. این برای ارائه خدمات بهتر است. این کاملا طبیعی و قابل انتظار است. اول از همه، WhatsApp شماره تلفن شما را ذخیره می‌کند. زیرا از این شماره برای ورود به سرویس استفاده می‌شود، حساب و پیام‌های منحصر به‌فرد خود را در اختیار شما قرار می‌‎‎دهد و به شما امکان می‌دهد با دیگران ارتباط برقرار کنید. این برنامه همچنین اطلاعات مربوط به ارائه دهنده خدمات تلفن همراه شما را جمع آوری می‌کند. از این داده‌ها برای اطمینان از ارسال اطلاعات به روش صحیح «به» و «از» دستگاه شما استفاده می‌شود.

همچنین، واتس‌اپ اطلاعاتی در مورد نوع گوشی مورد استفاده شما و سیستم عامل نصب شده بر روی آن جمع آوری می‌کند. سایر اطلاعات مرتبط در مورد اتصال و قدرت سیگنال شما را جمع آوری می‌شود. این نوع جمع‌آوری داده‌ها در صورت جمع‌آوری و استفاده مسئولانه ممکن است قابل درک باشد.

اطلاعات غیرمعمول جمع‌آوری شده توسط واتساپ

اکنون کمی در مورد نوع اطلاعاتی که واتس‌اپ در مورد شما جمع‌آوری می‌کند می‌دانیم. بیایید کمی عمیق‌تر نگاه کنیم. در اینجا لیستی از موارد اضافی وجود دارد که این برنامه چت محبوب ردیابی می‌کند.

عادات و اولویت‌ها

این جمع‌آوری مربوط به زمان استفاده از برنامه و تعداد دفعات استفاده از آن می‌شود. همچنین سابقه‌ای در مورد مدت زمان مکالمه با کاربران خاص و نحوه تعامل شما با آنها را ضبط می‌کند.

این اطلاعات دقیق به آن‌ها اجازه می‌دهد تا حدس بزنند. مثلاً آیا احتمال بیشتری برای ارسال یک عکس یا پیام متنی دارید و یا ترجیح می‌دهید پیام صوتی ارسال کنید. حتی منطقی است که واتس‌اپ باید بداند چه زمانی از برنامه استفاده می‌کنید. با این حال، حفظ سوابق خاص‌تر استفاده قطعاً مانند تجاوز به حریم خصوصی واتساپ شما است. حتی اگر محتوای دقیقِ ارتباط بین کاربران «قابل خواندن» نباشد.

لوکیشن

واتس‌اپ همچنین موقعیت مکانی شما را ردیابی می‌کند. این مکان با تجزیه و تحلیل آنتن‌های تلفن همراه شما برای اتصال مشخص می‌شود. واتس‌اپ همچنین شما را از طریق نقاط دسترسی وای‌فای نزدیک و سیگنال‌های بلوتوث ردیابی می‌کند. ارتباط با دکل‌های تلفن همراه و نقاط دسترسی به اینترنت برای استفاده از دستگاه شما ضروری است. پس جلوگیری از جمع آوری این داده‌ها توسط WhatsApp تقریبا غیرممکن است.

شخصی‌سازی تنظیمات حریم خصوصی شما امکان‌پذیر است. اما هر تغییری که در آنجا ایجاد کنید تنها لوکیشن شما را برای مخاطبین مخفی می‌کند. حتی در این صورت، برنامه می‌تواند به تعیین دقیق مکان شما ادامه دهد. این نیز تئوری توطئه پارانوئیدی نیست. همه اینها به وضوح در خط مشی حریم خصوصی واتساپ بیان شده است.

مخاطبین

WhatsApp همچنین اطلاعاتی را که ممکن است در مورد دوستان و سایر مخاطبین خود داشته باشید از طریق اپلیکیشن جمع آوری می‌کند. در حالی که می‌توانید انتخاب کنید که مخاطبین را یکی یکی اضافه کنید، اکثر افراد به واتس اپ اجازه می‌دهند تا کل لیست مخاطبین خود را یکجا به برنامه اضافه کند. این بدان معناست که واتس‌اپ به‌طور خودکار به تمام این اطلاعات دسترسی دارد: شماره تلفن، نام و اینکه آیا خودشان از واتس‌اپ استفاده می کنند یا نه.

این نقض حریم خصوصی واتساپ عواقب گسترده‌ای دارد: حتی اگر خودتان از واتس‌اپ استفاده نکنید، احتمالاً یکی از دوستان‌تان از واتس‌اپ استفاده می‌کند. واتساپ ممکن است اطلاعات تماس شما را از طریق لیست مخاطبین خود دریافت کند. به‌عبارت دیگر، واتس‌اپ می‌تواند شماره تلفن، ایمیل و سایر اطلاعات تماس شما را در پایگاه داده خود داشته باشد، حتی زمانی که خودتان هرگز برنامه را دانلود نکرده باشید. همه به لطفِ از یکی از دوستان شما و لیست تماس آنها.

البته این امر برعکس نیز صدق می‌کند. واتساپ ممکن است به تمام مخاطبین گوشی شما دسترسی داشته باشد، حتی اگر این افراد از واتس اپ استفاده نکنند. تا زمانی که برنامه را دارید و به آن اجازه می‌دهید به لیست مخاطبین شما نگاه کند، داده‌های آنها دیگر کاملا خصوصی نیستند.

واتس‌اپ با این اطلاعات چه می‌کند؟

اگر واتس‌اپ از اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کند صرفاً برای بهبود تجربه کاربر استفاده کند، موجه است. اما دقیقاً اینطور نیست.! در حالی که متا درآمد خود را بر اساس محصول تقسیم نمی‌کند، فوربس تخمین می‌زند که واتس‌اپ تا سال 2025 سالانه 5 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. در حال حاضر، واتس‌اپ تبلیغاتی را در برنامه خود نشان نمی‌دهد. با این حال، فیسبوک با استفاده از اطلاعاتی که از طریق برنامه به‌دست می‌آید، پروفایل‌های هدف‌ِ تبلیغات خود را افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر، فیسبوک با اطلاعات جمع‌آوری‌شده واتس‌اپ می‌تواند با تبلیغات در سایر محصولات خود بهتر بفروشد.

گفتار پایانی

برخی از مردم فکر می‌کنندچون اپلیکیشن‌های محبوب امنیت دارند، نگرانی در مورد حریم خصوصی واتساپ هم مضحک است. ما اینطور فکر نمی‌کنیم. امنیت با حریم خصوصی تفاوت‌هایی دارد. با توجه به حجم داده‌هایی که واتس‌اپ و سایر شرکت‌ها درباره شما جمع‌آوری می‌کنند، سخت است که نگرانی واقعی برای حفظ حریم خصوصی آنلاین خود نداشته باشید. داده‌های جمع‌آوری‌شده در مورد شما چیزهای زیادی را در مورد اینکه چه کسی هستید نشان می‌دهد. این اطلاعات باید به روش صحیح و بدون آسیب رساندن به شما استفاده و جمع آوری شود.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *