Search
Close this search box.

خروج 450 شرکت از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند از 2017 تا 2023

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
بازار جهانی گوشی هوشمند - لاگ مدیا

بازار جهانی گوشی‌های هوشمند همزمان رشد کرده و کوچک‌تر شده است. این مورد چگونه اتفاق افتاده است؟ در حالی که بازار شاهد رشد عظیمی (به‌جز در چند فصل گذشته) در فروش گوشی‌های هوشمند بوده است، تعداد بازیگران/شرکت‌ها در این بخش کاهش یافته است. به گفته کانترپوینت، در اوج خود در سال 2017، بازار جهانی گوشی های هوشمند بیش از 700 برند داشت. در سال 2023، طبق گزارش‌ها، تعداد برندهای فعال در این بخش با دو سوم کاهش به تقریباً 250 مورد رسیده است. این گزارش ادعا می‌کند که فروش این برندها را در بیش از 70 کشور نقش کلیدی دنبال می‌کند.

تعدادی از عوامل منجر به این کاهش شده است، از جمله افزایش برندهای چینی گوشی‌های هوشمند، عدم هزینه‌های مورد نیاز تحقیق و توسعه توسط مارک‌های محلی و موارد دیگر. در این گزارش آمده است: «پایه کاربری در حال رشد، بهبود کیفیت دستگاه، چرخه‌های جایگزین طولانی‌تر، مشکلات اقتصادی، تنگناهای زنجیره تأمین و انتقال فناوری بزرگ مانند 4G به 5G به‌تدریج تعداد برندهای فعال و حجم آن‌ها را در طول سال‌ها کاهش داده است». . رشد پایگاه کاربران گوشی‌های هوشمند، نوآوری‌های تحقیق و توسعه بهتر توسط برندهای بزرگ، گسترش برندهای رقیب بزرگ‌تر و شرایط سخت اقتصاد کلان جهانی، محرک‌های کلیدی این روند ادغام بازار بوده‌اند.

سقوط «غول‌های محلی»

کاهش تعداد برندهای فعال عمدتاً مربوط به برندهای داخلی بوده است. در حالی که تعداد مارک‌های جهانی عمدتا ثابت مانده است، اکثر برندهای محلی که در باندهای قیمت پایین‌تر فعالیت می‌کردند، از بازار خارج شده‌اند. این مارک‌ها از مناطقی هستند که بازارهای تکه‌تکه‌شده‌ای در مناطق مختلف جغرافیایی دارند، مانند آسیا-اقیانوسیه، آمریکای لاتین و خاورمیانه و آفریقا. این برندهای محلی گوشی‌های هوشمند که زمانی به‌عنوان «حکم‌رانان محلی» شناخته می‌شدند، مانند Micromax در هند و Symphony در بنگلادش، در پنج سال گذشته سهم قابل توجهی را از دست دادند.

یکی از بزرگترین دلایل کاهش آن‌ها، عدم همگامی با صنعت به سرعت در حال توسعه گوشی‌های هوشمند است. در این گزارش آمده است: «…برندهای کوچک برای همگام شدن با برندهای بزرگ در بسیاری از زمینه‌ها تلاش کرده‌اند. در حالی که برندهای بزرگ به سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، تولید و ظرفیت‌سازی ادامه داده‌اند، برندهای کوچک تا حد زیادی به دستگاه‌های دارای برچسب سفید(تولیداتی که با برند و آرم خاص خود فروخته می‌شوند اما خود محصولات توسط شخص ثالث تولید می‌شوند) وابسته بوده‌اند.» برچسب‌گذاری سفید زمانی اتفاق می‌افتد که سازنده یک کالا از برند درخواستی خریدار یا بازاریاب به‌جای برند خود استفاده کند.

برندهای کوچک از انتقال بازار از 2G به 3G/4G سرمایه‌گذاری کردند و از تقاضای بالای ورودی، به‌ویژه در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین بهره‌مند شدند. با این حال، با بلوغ بازار، اکنون تقاضای بیشتری برای مشخصات و طراحی بهتر، ارزش برند و ادغام اکوسیستم وجود دارد.

رقابت شدید از برندهای چینی در حال رشد Tier-1

ظهور برندهای چینی مانند شیائومی، اوپو و ویوو کاهش برندهای کوچک را بیشتر تشدید کرد. برندهای چینی توانسته‌اند گوشی‌های هوشمند بسیار بهتری را با قیمت‌های تهاجمی معرفی کنند و ارزش بیشتری به مشتریان نسبت پولشان بدهند.
همه‌گیری کووید-19 این کاهش را بیشتر تسریع کرد. به‌دلیل کمبود قطعات به‌دلیل کندی اقتصاد جهانی، بادهای مخالف متعدد برندهای گوشی‌های هوشمند را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داد. برای برندهای بزرگ، حفظ حاشیه سود در این محیط بازار نسبتا ساده‌تر بوده است. اما برندهای کوچک برای ادامه فعالیت خود با مشکل مواجه شدند.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *