Search
Close this search box.

19 استارت آپ موفق دنیا

حمیدزاده
اشتراک‌گذاری در:
19 استارت آپ موفق دنیا

آشنایی با استارت آپ های موفق دنیا

اگر به دنبال راه اندازی استارت آپ هستید، یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد انگیزه وموفقیت در این راه، الهام گرفتن از داستان‌های موفق‌ترین استارت‌آپ‌های دنیاست. ما سعی داریم در این مقاله فهرستی از موفق‌ترین استارت‌آپ‌های دنیا را به شما معرفی کنیم که هرکدام مسیر منحصر به فردی را برای موفقیت خود طی کردند و می‌توانند به شما در راه‌اندازی استارت‌آپ انگیزه بدهند.

1. Airbnb

یکی از الهام‌بخش‌ترین داستان‌های موفقیت استارت‌آپ، بدون شک  Airbnb است. بنیانگذاران این استارت آپ برایان چسکی و جو گبیا هستند که برای اولین بار این سایت را در سال 2007 راه‌اندازی کردند. این دو پس از مهاجرت به سانفرانسیسکو، متوجه حضور بی‌شمار مسافران در طی  یک کنفنرانس طراحی صنعتی و کمبود شدید هتل‌های موجود در شهر شدند. آن‌ها از این فرصت استفاده کرده و با اجاره فضای منزل خود به گردشگران برای اولین بار مفهوم Airbnb معنا بخشیدند. این شرکت که یکی از تاثیرگذارترین شرکت‌ها در صنعت هتلداری و رستوران است، اکنون بیش از 2 میلیون ملک از 190 کشور و 34 هزار شهر در وبسایت خود دارد. Airbnb تاکنون پذیرای بیش از 40 میلیون مهمان بوده است.

2. Instagram

اینستاگرام که در سال ۲۰۱۰ عرضه شد، یکی از مشهورترین برنامه‌های رایگان برای به اشتراک گذاشتن تصاویر از طریق اینترنت به شمار می رود. امروزه بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر با استفاده از این برنامه حرفه‌ای، تصاویر و رسانه‌های خود را ثبت کرده و به اشتراک می‌گذارند. این برنامه در ابتدا برای گوشی‌های آیفون ساخته شده بود، اما در سال ۲۰۱۲ برای سیستم عامل اندروید نیز ارائه و در بازار عرضه شد.

3.Mailchimpَ

میل‌چیمپ یک پلتفرم اتوماسیون بازاریابی و خدمات بازاریابی ایمیلی است و نام تجاری یک شرکت آمریکایی است که در سال 2001 تاسیس شد. پلتفرم میل‌چیمپ به شما کمک می‌کند ایمیل و تبلیغات خود را با مشتریان و سایر اشخاص علاقه‌مند به اشتراک بگذارید. این پلتفرم  یک برنامه مبتنی بر وب است که در اکثر مرورگرهای وب کار می کند، بدین معنی که برای استفاده از آن نیازی به دانلود یا نصب هیچ نرم‌افزاری بر روی کامپیوتر نیست.

4.Uber

داستان تولد اوبر از یک شب سرد زمستانی در دسامبر ۲۰۰۸ در پاریس شروع شد که تراویس کالانیک و کمپ گرت برای برگشت به خانه نتوانستند تاکسی پیدا کنند و در نهایت مجبور شدند برای استخدام یک راننده شخصی ۸۰۰ دلار هزینه کنند. همین موضوع باعث شد تا این دو نفر در مارس ۲۰۰۹، برنامه‌ای را راه‌اندازی کنند که با نصب آن روی گوشی‌ افراد می‌توانستند با فشردن یک دکمه، ماشین بگیرند. اولین سفر اوبر در سال ۲۰۱۰ در سانفرانسیسکو انجام شد.

5.Pinterest

پینترست جایی برای پین کردن تصاویر مورد علاقه یا اشتراک‌گذاری آن با دوستان است. در پینترست می‌توانید به تعداد نامحدود آلبوم عکس داشته باشید و تصاویر را در هر اندازه‌ای به آنجا اضافه کنید، بدون آنکه کیفیت تصاویر پایین بیاید و یا اینکه بوردهای مخصوصی بسازید و تصاویر مرتبط را در یک بورد قرار دهید. همچنین این ابزار تحت وب با وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیگر تعامل کامل دارد و می‌توانید در هر جایی از وب، تصاویر را به لیست علاقه‌مندی‌هایتان بیفزاید.

6.ShoeDazzle

ShoeDazzle  که توسط کیم کارداشیان، برایان لی، رابرت شاپیرو و ام.ال.لی تاسیس شد، یک پلتفرم شخصی‌سازی شده‌ی آنلاین و فروشگاهی است که به زنان کمک می‌کند کفش، لباس و زیورآلات دلخواهشان را پیدا کرده و خریداری کنند. شودَزِل از زمان تاسیس در سال ۲۰۰۹، بیش از ۱۳ میلیون عضو و ۶۶ میلیون دلار سرمایه کسب کرده است.

7.Pandora

استارت آپ پاندورا و یا همان Pandora Musi ،در سال 2000 توسط ویل گلاسر ساخته شد. Pandora اپلیکیشنی برای گوش دادن آنلاین به آهنگ‌های رادیویی است. همچنین با استفاده از این اپلیکیشن، شما می‌توانید با جستجو درباره خواننده مورد علاقه‌تان به گوش دادن اهنگ های آن بپردازید .

8.Square

مانند بسیاری از استارت‌آپ‌های موفق جهان، Square نیز برای حل یک مشکل کوچک ساخته شد. جیم مک کلوی (از بنیان گذاران این استارت‌اپ) پس از این که در فروش ظروف شیشه‌ای دست‌ساز خود مشکل پیدا کرد، با کمک جک دورسی وهمچنین بنیانگذار توییتر، یک سیستم میکرو POS با کاربری آسان را توسعه داد که می‌توانست به همه جا برود و توسط هر کسی استفاده شود.

9.WhatsApp

ایده شکل‌گیری واتس‌اپ، که امروزه یکی از محبوب ترین پیام‌رسان‌های دنیا می‌باشد، اولین بار در یک ورزشگاه به ذهن جان کوم رسید. او که در حین بازی متوجه تعداد زیادی تماس از دست رفته شد، تصمیم گرفت به همراه برایان اکتون برنامه‌ای را طراحی کند که به کاربران اجازه دهد با به‌روز رسانی وضعیت خود، مشخص کنند که چه زمانی برای دریافت تماس در دسترس هستند. چیزی که داستان Whatsapp را منحصر به فرد می‌کند این است که بنیانگذاران آن قصد ایجاد یک کسب و کار را نداشتند و هیچ‌گاه فکر نمی‌کردند که محصول آن‌ها تبدیل به یک تجارت 5.5 میلیارد دلاری شود.

10.Netflix

نتفلیکس در اصل یک سرویس اجاره DVD  از طریق پست بود و محصول را مستقیماً درب منزل مشتری ارسال می‌کرد. با پیشرفته شدن اینترنت و دسترسی آسان به آن، این شرکت توانست با ارائه فیلم و سریال به روش استریم، انقلاب بزرگی در ذهن عاشقان فیلم و سریال ایجاد کند. این شرکت در ابتدا با خرید محتوا از سایت‌های دیگر و نمایش آن‌ها در سایت خود شروع به فعالیت کرد. تا در نهایت در سال 2013 که این شرکت اولین محصول انحصاری خود را با نام “خانه کاغذی”(house of card) به نمایش گذاشت. این سایت اکنون بیش از 30 میلیارد دلار ارزش دارد و نمونه درخشانی است از اینکه چگونه چرخش یک مدل کسب و کار می‌تواند مسیر یک شرکت را به شدت تغییر دهد.

11.Lyft

Lyft یک شرکت حمل و نقل است که در ژوئن ۲۰۱۲ راه اندازی شد و امروزه در حدود ۳۰۰ شهر در ایالات متحده از جمله نیویورک، سانفرانسیسکو و لس آنجلس فعالیت می‌کند و روزانه بیش از ۱ میلیون مسافر را جابجا می‌کند.در حالی که اوبر در زمان راه اندازی Lyft در بسیاری از شهرها تأسیس شده بود، آنها توانستند با تمرکز بر تجربه مشتریان و ارایه روش هایی مانند سرویس حمل و نقل رایگان برای کاربران جدید و ارتباط بیشتر مسافران با رانندگان به سرعت سهم بازار را به دست آورند.

12.SpaceX

ایلان ماسک یکی از ثروتمندترین افراد جهان است و همیشه شیفته سفرهای فضایی بین کهکشانی بوده است. او در سال 2002،  SpaceX را با هدف مقرون به صرفه تر کردن سفرهای فضایی به منظور فتح مریخ تأسیس کرد. این شرکت در ابتدا برای سه پرواز راکتی تأمین مالی شد که تمام هزینه آن توسط شخص ایلان ماسک پرداخت شد و البته هر سه آن ها سقوط کردند! اما ایلان ناامید نشد و مجددا بودجه چهارمین راکت را به تنهایی تأمین کرد. عزم و جاه طلبی‌های ماسک بی شک نقش مهمی را درموفقیت اسپیس ایکس ایفا کرده است.

13.The Honest Company

The Honest Company که در سال 2011 توسط جسیکا آلبا ایجاد شد، یک شرکت کالاهای مصرفی است که بر روی محصولات سازگار با محیط زیست و ایمن برای خانه تمرکز دارد. آلبا این شرکت را پس از به دنیا آوردن اولین فرزندش راه اندازی کرد و در تلاش بود تا محصولات ایمن و طبیعی کودک را پیدا کند که خلا آن به شدت در بازار احساس می‌شد. شرکت Honest اکنون یک تجارت میلیارد دلاری است و الهام بخش شرکت‌های دیگر برای ورود به بازار سازگار با محیط زیست است.

14.Facebook

مارک زاکربرگ فیسبوک را در سال 2004 زمانی که دانشجوی هاروارد بود ایجاد کرد. او در ابتدا این سایت را به عنوان راهی برای ارتباط دانش‌آموزان با یکدیگر ایجاد کرد، اما به سرعت پیشرفت کرد. فیسبوک در حال حاضر یکی از محبوب ترین و تأثیرگذارترین استارت‌آپ‌ها در دنیاست و نحوه ارتباط ما با یکدیگر را تغییر داده است.

15.DoorDash

DoorDash که ابتدا Palo Alto Delivery نام داشت، کار خود را با تحویل سفارش غذا به دانشجویان در محوطه دانشگاه آغاز کرد و اکنون با بازاری به ارزش 24.6 میلیارد دلار تبدیل به یکی از موفق‌ترین خدمات تحویل غذا درآمریکا شده است.

16.Patrón Spirits & John Paul Mitchell Systems

جان پل دجوریا، بنیانگذار برند تکیلا Patrón Spirits و برند مراقبت از مو John Paul Mitchell Systems، پیشینه‌ای را که از یک تاجر بسیار موفق انتظار دارید را ندارد. او زمانی که زندگی خیابانی داشت و در خودروی خود زندگی می‌کرد، John Paul Mitchell Systems را با مبلغ  700 دلار که وام گرفته بود، تأسیس کرد. امروزه جان به یک کارآفرین موفق و نمادی از خودساخته بودن، انعطاف‌پذیر بودن و همیشه باور داشتن به خودتبدیل شده است .

17.LinkedIn

لینکدین در سال 2002 توسط رید هافمن و اعضای موسس پی‌پال ایجاد شد. این سایت به عنوان راهی برای ارتباط بین افراد حرفه‌ای در تجارت راه اندازی شد و اکنون به یکی از بزرگترین سایت‌های شبکه اجتماعی با بیش از 600 میلیون کاربر تبدیل شده است.

18.Spanx

یک شرکت پوشاک آمریکایی است که در سال ۲۰۰۰ توسط سارا بلکلی تأسیس شد. سارا با بودجه‌ای اندک در حد چند هزار دلار، با تجربه‌‌ی فروشندگی که داشت، اقدام به راه‌اندازی يک شرکت لباس‌ زير کرد. بلیکلی اکنون به عنوان جوان‌ترین میلیاردر زن خودساخته در ایالات متحده به شمار می‌رود. او ثابت کرد که حل یک مشکل شخصی با راه حلی نوآورانه می‌تواند منجر به کسب و کار بسیار موفقی شود.

19.WordPress

یک سامانۀ مدیریت محتوای آزاد و منبع باز است که برای راه‌اندازی و ایجاد سایت‌ و وبلاگ‌ استفاده می‌شود. وردپرس در ابتدا تنها یک سیستم رایگان وبلاگ‌ نویسی بود که امکانات خوبی را در اختیار وبلاگ نویسان قرار می‌داد و سپس به صورت یک سامانه مدیریت محتوا یا نرم‌افزار آزاد و متن باز برای مدیریت محتوای سایت‌ها معرفی شد. بزرگترین درس از تجربه Matt Wullenweg (بنیانگذاراین سامانه) این است که همه داستان‌های موفقیت، بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی شروع نمی شوند. چرا که او در زمان طراحی وردپرس یک جوان 20 ساله بود که به تازگی ترک تحصیل کرده بود و توانست با تجربه و پشتکار زیاد، یک موفقیت یک میلیارد دلاری را رقم بزند.

 

 

 

 

 

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *