پلتفرم رسانه اجتماعی Bluesky جک دورسی که در سال 2021 معرفی شد، با هدف بازتعریف چشم انداز ارتباطات آنلاین انجام شد. برخلاف پلتفرمهای سنتی، Bluesky رویکردی غیرمتمرکز را در پیش گرفت و بر پروتکلهای باز تمرکز داشت که کاربران را توانمند میکرد و نوآوری را ارتقا میداد. این پروژه بهدلیل تعهد خود به شفافیت و توانمندسازی کاربران مورد توجه قرار گرفت. فراموش نکنید که دورسی توییتر را ترک کرد و ایلان ماسک آن را خریداری کرد.
اکنون، Bluesky یک لوگوی کاملاً جدید را نشان داده و اعلام کرده است که برای همه کاربران باز است. «مانند پروانهای که از پیله خود بیرون میآید، ما شروع به باز شدن میکنیم». جی گرابر، مدیر عامل Bluesky، گفت: پستهای Bluesky از ابتدا از طریق پروتکل باز عمومی بودند، اما امروز ما آنها را از طریق برنامه در دسترس عموم قرار میدهیم. گرابر همچنین گفت که نام Bluesky «به یاد ماندنی است و نماد فضای باز احتمالات است: پرنده توییتر از یک پلتفرم بسته آزاد شد تا در اکوسیستم باز Bluesky پرواز کند.»
پروتکلی که Bluesky، BirdSky و گزینههای بیپایان دیگر را ممکن میسازد، چیزی است که Bluesky را «محافظ میلیاردر» میکند. درست همانطور که میتوانید ارائه دهندگان ایمیل یا حامل های تلفن همراه را تغییر دهید و تمام مخاطبین، عکسها یا پیامهای خود را با خود بیاورید، در یک شبکه باز، همیشه آزادی انتخاب (و خروج) را خواهید داشت به جای اینکه درگیر وسواسها باشید.
کاربران دیگر نیازی به ورود به سیستم برای دیدن پستها در Bluesky ندارند. تا به حال این پلتفرم نیاز به دعوتنامه داشت و همه افراد به آن دسترسی نداشتند. گرابر گفت: «از امروز، میتوانید به راحتی پستهای Bluesky را بدون ورود به سیستم مشاهده کنید. اشتراکگذاری راحتتر خواهد بود. چه یک شوخی باشد که میخواهید برای یک دوست پیامک ارسال کنید، یا پستی که میخواهید در یک مقاله جای دهید».
توسعه این پلتفرم بهطور یکسان مورد توجه و شک و تردید قرار گرفت و جامعه فناوری بهدقت زیر نظر داشت تا ببیند آیا Bluesky میتواند به وعده خود مبنی بر تجربه رسانههای اجتماعی بازتر و کاربر محور عمل کند.