رسانههای اجتماعی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شدهاند، بهطوری که حدود 59.9 درصد از جمعیت جهان یا 4.8 میلیارد نفر در رسانههای اجتماعی در سراسر جهان حضور دارند. با این حال، با کاهش دامنه توجه، افراد معمولاً از ترکیبی از حدود 6 تا 7 شبکه رسانه اجتماعی استفاده میکنند و بهطور متوسط دو ساعت و 24 دقیقه را در آن صرف میکنند.
با این حال، مدت زمانی که کاربران در این برنامههای رسانههای اجتماعی صرف میکنند میتواند بهطور چشمگیری متفاوت باشد، که میتواند بر این غولهای فناوری تأثیر بگذارد. بهعنوان مثال، یک توییت توسط شخصیت رسانه آمریکایی کایلی جنر در سال 2018 در مورد اینکه آیا کسی هنوز از اسنپ چت استفاده میکند یا خیر، منجر به حذف حدود یک میلیارد دلار از ارزش شرکت شد.
بهطور مشابه، متا پاسخ خود را به معمای توییتر (در آن زمان X) در ماه جولای با راهاندازی برنامه Threads خود با هدف تبدیل شدن به یک «میدان عمومی برای جوامع» ارائه کرد. در حالی که رقیب متا، X در روزهای ابتدایی مورد بحث قرار گرفت و تنها سرویسی بود که تنها در پنج روز به 100 میلیون کاربر رسید، رویای این اولین بهزودی به پایان رسید و 80 درصد از کاربران فعال روزانه آن تا آگوست کاهش یافتند.
برای درک این معما، مراکز داده TRG مستقر در ایالات متحده 9 شبکه محبوب رسانه های اجتماعی در جهان را انتخاب کردند و تجزیه و تحلیل کردند که در 12 ماه گذشته چند بار عبارت «چگونه حساب کاربری […](خود) را حذف کنم” برای شناسایی رسانههای اجتماعی جستجو شده است. شرکتهایی که لطف کاربران را از دست داده بودند.
طبق دادههای TRG Datacentres، اینستاگرام با بیش از یک میلیون جستجو در ماه در سال 2023، با بیش از یک میلیون جستجو برای «چگونه حساب اینستاگرام (من) را حذف کنم»، محبوبترین اپلیکیشن رسانههای اجتماعی بود که حذف شد.
نویسندگان جدیدترین مطالعه هشداری جدی برای اینستاگرام داشتند و خاطرنشان کردند: “با وجود این، این برنامه هنوز دو میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد. با این حال، اگر یک میلیون نفر هر ماه به دنبال حذف حسابهای خود باشند، حباب “Instagrammable” میتواند منفجر شد و بهطور بالقوه چشمانداز آن را ظرف یک سال تغییر داد.”
اسنپ چت، اپلیکیشن محبوب رسانههای اجتماعی در میان Gen-Z (نسل زد)، با حدود 130.000 نفر در لیست دوم در فهرست حذف قرار گرفت.