شرکتهایی که توسط مدیر اجرایی Alphabet Inc. Sundar Pichai، چپ، و مدیرعامل Meta Platforms Inc، مارک زاکربرگ، از جمله شرکتهایی بودند که امسال در تلاش برای نظارت و تعدیل محتوای دردسرساز در سایتهای رسانههای اجتماعی خود دچار تزلزل شدند.
در سال 2023، Big Tech کمتر به تعدیل محتوا اهمیت داد. اما در نهایت به سه چیز که امروز باید بدانید اشاره میکنیم:
- هکرهای مرتبط با ایران یک ضعف در سیستم آب ایالات متحده را آشکار کردند.
- OpenAI در حال مذاکره برای جذب سرمایه است که ارزش آن را به 100 میلیارد دلار افزایش میدهد.
- محدودیتهای بازیهای ویدیویی چین، صنعت را متزلزل کرد.
رسانههای اجتماعی، بدون فیلتر
یک سال پیش، من بسیاری از روزهایم را صرف صحبت با منابعی میکردم که به من توضیح دادند که چگونه توییتر (هنوز X نامیده نمیشود) هنجارهای «تعدیل و پاکسازی محتوا» را زیر پا میگذارد، زیرا الا اروین، رئیس بخش اعتماد و ایمنی آن زمان، از پروتکلهای ایمنی طولانی مدت خودداری میکند. به هوسهای رئیس جدیدش، ایلان ماسک، پاسخ میدهد. در آن زمان، توییترِ ماسک یک چیز دور از ذهن بهنظر میرسید. اما در گذشته، وضعیت آنجا این پیشبینی را به ما میداد که هنجارهای تعدیل محتوا در سال 2023 چقدر تغییر خواهد کرد.
در اوایل سال، شرکتهای بزرگ فناوری از جمله Meta Platforms Inc.، Google، Amazon.com Inc. و Microsoft Corp. تعداد قابل توجهی از مشاغل را در پاسخ به شرایط بد اقتصادی کاهش دادند. در جستجوی کارآمدی، بسیاری از شرکتهای فناوری تعدیل محتوا را در برنامههای خود لحاظ کردند. پشت تریبونها میگفتند، اگر با انتقاد شدید مردم مواجه شویم، مهم نیست که چقدر منابع برای تلاشهای خود صرف میکنیم، شاید بتوانیم همان کار را با نیروی کمتر انجام دهیم.
توییتر که قبلاً دارای نقش اصلی در این اتهامات بود، با توجه به تأثیری که ماسک بر ارزشهای شرکت داشت، بهنظر متفاوت از سایر پلتفرمهای اجتماعی بود. اما پس از آن متا بسیاری از کارکنان و پیمانکاران خود را که در حال بررسی محتوا بودند نیز حذف کرد و متعهد شد که با استفاده از هوش مصنوعی تعدیل محتوای بیشتری را انجام دهد. (2023 سال انجام همه کارها با هوش مصنوعی بود، و OpenAI در ماه آگوست اعلام کرد که در حال آزمایش با استفاده از فناوری خود برای تعدیل محتوا بوده است، اما گزارشهای کمی در مورد عملکرد خوب آن وجود دارد.) شرکت مادر گوگل، Alphabet Inc. نیمی از کارمندانش در Jigsaw، شرکتی که ابزارهایی برای مبارزه با سخنان نفرت پراکنی آنلاین و اطلاعات نادرست تولید میکند و بیسر و صدا کارشناسان سیاست و ناظران محتوا را در YouTube از کار انداخت. مایکروسافت هم تیم اخلاق و جامعه هوش مصنوعی خود را اخراج کرد.
با تعدیل شرکتها، آنها توانایی محققان، دانشگاهیان و روزنامهنگاران مستقل برای نظارت بر پلتفرمهای خود را نیز کاهش دادهاند. در اواسط سال 2022، متا شروع به پشتیبانی از CrowdTangle، یک ابزار تجزیه و تحلیل رسانههای اجتماعی متعلق به فیسبوک کرد، و نشانه کمی وجود دارد که در سال 2023 مسیر خود را معکوس کرده است. در آوریل، توییتر شروع به دریافت هزاران دلار از مردم برای استفاده از API خود برای بررسی این پلتفرم کرد. هزینه گزافی برای بسیاری از محققان، بهویژه آن دسته از دانشجویان، گروههای حقوق مدنی و سایرین که به موسسات دارای بودجه خوبی وابسته نیستند. این تغییر بهشدت به اعضای آن گروهها در خارج از ایالات متحده ضربه زد. برخی از محققان برای دستیابی به دادههای مورد نیاز خود به زیر پا گذاشتن قوانین شرکتها متوسل شدهاند.
در اروپا، قانون خدمات دیجیتال ممکن است راهی را برای پژوهشگران هموار کند تا به انجام کار خود ادامه دهند. امسال Meta، TikTok و X APIهای تحقیقاتی دانشگاهی جدیدی را در پاسخ به قوانین اتحادیه اروپا معرفی کردند. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا گروههای جامعه مدنی و روزنامهنگارانی که به یک دانشگاه وابسته نیستند، دسترسی خواهند داشت یا خیر، و APIها به شکل فعلی محدود هستند.
با رفتن به سال 2024، با توجه به دهها انتخابات ملی که در سراسر جهان در طول سال برگزار میشود، ریسک تعدیل محتوا بسیار بالا بهنظر میرسد. اصلاً مشخص نیست که فناوری اشتهای خود را برای کار دوباره بهدست خواهد آورد. در هر صورت، محققان و روزنامهنگاران از ابزارها و خدماتی که امروز داریم بهترین استفاده را میکنند، از جمله در بلومبرگ، جایی که اخیراً از پایگاه داده منبع باز Community Notes X استفاده کردیم تا نگاهی بیندازیم که چگونه این پلتفرم نتوانست جلوی موج اطلاعات نادرست را درباره جنگ اسرائیل و فلسطین بگیرد.
نگاهی به سال 2023
شرط بندی جنسن هوانگ، مدیر اجرایی انویدیا بر روی هوش مصنوعی، ارزش بازار این سازنده تراشه را به بیش از یک تریلیون دلار رساند.
برنامه های اپل برای یک هدست واقعیت ترکیبی به نام Vision Pro با عرضه برای مصرف کنندگان برای اوایل سال 2024 مورد توجه قرار گرفت.
مایکروسافت با غلبه بر دو سال چالشهای نظارتی، خرید ۶۹ میلیارد دلاری بازیهای ویدیویی Activision Blizzard را تکمیل کرد.