واتساپ، دیگر پلتفرمی برای پیامرسانی به دوستان یا ارتباط با کسانی نیست که در آن سوی مرز زندگی میکنند؛ حالا واتساپ به یک رسانه ضروری برای هدایت کسبوکار تبدیل شده است.
طبق بررسیها، طی سهسال اخیر، بسیاری از برندها، بهخصوص صاحبان کسبوکارهای کوچک، از واتساپ بیزینس برای ارتباط با مخاطبان، پرورش روابط با آنان و معرفی برند خود بهره میبرند.
از دیرباز، صاحبان فروشگاهها یا مدیران برندها برای بقا در دنیای رقابتی، همیشه بهدنبال راههایی برای ارتباط با مشتریان خود و جذب مشتریان جدید بودند. تبلیغ، سریعترین و بهترین راهی بود که میتوانست آنان را به مقصودشان برساند.
اما با ایجاد پلتفرمهای اجتماعی و ارتباطات دنیای دیجیتال، صاحبان کسبوکار نیز به فکر معرفی محصولات خود با روشهای جدید افتادند که طبعاً حضور در این شبکهها و شناساندن محصول خود به مشتریان یا ارائۀ خدمات متفاوت، از جملۀ این روشها بهشمار میآید که واتساپ بیزینس یکی از این راههاست. در ادامه با ما همراه باشید.
در 2024 چگونه از واتساپ برای کسبوکار استفاده کنیم؟
انگیزۀ اصلی واتساپ بیزینس این است که به کسبوکارهای کوچک تا متوسط کمک کند تا با مخاطبان هدف خود در ارتباط باشند.
واتساپ بیزنس با هدف فعالیت در ۳ حوزۀ اصلی، ایجاد شد:
۱. پشتیبانی از مشتری
۲. ارتباط با مشتری
۳.بازاریابی و تبلیغات
در ادامه، هرکدام را بهصورت جداگانه بررسی میکنیم. اما بهتر است بدانیم که تیم واتساپ، با آغاز سال نوی میلادی، هدف خود را ارتقاء سطح خدماترسانی واتساپ بیزینس معرفی کردند و به کاربران خود قول دادند که با کمک این ابزار، راحتتر و بهتر از قبل میتوانند کسبوکارشان را به مشتریان معرفی نمایند؛ و یا در جهت ارتقاء فعالیت و معرفی برند خود، گام بردارند.
پیشنهاد مطالعه: چگونه بازیابی عکسها در واتساپ را انجام دهیم؟!
واتساپ برای پشتیبانی از مشتری
شعار واتساپ بیزینس این است:”حمایت از مشتری، همیشه در اولویت است. ما آمدهایم که کنار مشتری باشیم.”
این کار، به برندها کمک میکند تا مشتری به آنان اعتماد کنند و نسبت به محصول و صاحب برند، وفادار بماند. شما با این کار، به مشتری احترام گذاشتهاید؛ و بخش تاثیرگذار این قضیه آن است که همیشه مشتریان با دید مثبتی به قضیۀ احترام به خود نگاه کردهاند.
آنها گفتوگو با کارشناسان و واحد پشتیبانی را به ارسال پیام یا ایمیل ترجیح میدهند. چیزی که واتساپ بیزینس بر مبنای آن شکل گرفته: «پشتیبانی از مشتری در هر زمان، هر شرایط و هر مکان”.
واتساپ برای ارتباط با مشتری
خب لازمۀ پشتیبانی از مشتریان در واتساپ بیزینس چیست؟ بله درست حدس زدید: “ارتباط با مشتری“. شما هنگام ارتباط با مشتریان خود متوجه میشوید که:
- باید به درخواست آنها گوش دهید؛
- وقت بگذارید و گلههای احتمالی مشتری را بشنوید؛
- براساس انتقاد یا پیشنهاد آنها، برنامهریزی کنید؛
- برای آنکه بتوانید به خواستهای مشتری، پاسخ دهید نیاز است تا بهروز باشید؛
ارتباط بهتر با مشتری یعنی معرفی بیشتر شما به سایر افراد از سوی مشتریهای اولیه؛ و بالاخره ارتباط مؤثر و بهتر با مشتری، زمینهساز پشتیبانی بهتر میشود یا برعکس. در واقع این دو بخش، کاملاً مکمل یکدیگرند.
واتساپ برای بازاریابی و تبلیغات
بسیاری از کسبوکارها از واتساپ برای بازاریابی تجاری و ارسال پیامهای تبلیغاتی شخصیسازیشده استفاده میکنند. چرا که واتساپ، ارسال پیامهای شخصیسازیشده را بسیار سادهتر و تعاملیتر میکند.
نکته: واتساپ بیزینس، نسبتبه حریمخصوصی کاربران نیز بسیار حساس است و در این مورد، طرف مخاطب است نه طرف شما که صاحب کسبوکارید. این جمله به این معناست که شما در صورتی میتوانید پیام تبلیغاتی ارسال کنید که مخاطبانتان، گزینۀ دریافت تبلیغات را فعال کرده باشند.
پس اگر راهکار بازاریابی خود را در واتساپ بیزینس، برنامهریزی کردهاید قطعاً رشد و جذب خریداران بیشتر و معرفی بهتر برند خود را شاهد خواهید بود.
چگونه در واتساپ بیزینس، دیده شویم؟
۱. پروفایل خود را بهینهسازی کنید
پروفایل کسبوکار، نخستین و بیشترین تأثیر را در ذهن کاربر ایجاد میکند. همانطور که همه ما میدانیم اولین برداشت، آخرین برداشت است. شما که دوست ندارید این فرصت بزرگ تأثیرگذاری را از دست بدهید؟! پس
- پروفایل خود را با تمام اطلاعات مورد نیاز مانند نام کسبوکار، شمارۀ تلفن، شرح کسبوکار، ساعت کاری و غیره بهینهسازی کنید.
مزیت بزرگ واتساپ بیزینس، استفاده از کاراکتر نوشتاری طولانی در قسمت معرفی است. بنابراین میتوانید آن را کاملاً به دلخواه خود شخصیسازی کنید. توصیه میکنیم هنگام ساخت پروفایل از لحن دوستانه و حرفهای استفاده نمایید.
پیشنهاد مطالعه: واتساپ نام مخاطبین را نشان نمیدهد؟ چطور میشود این مشکل را رفع کرد؟
2. کاتالوگی دقیق از محصول خود بسازید
کاتالوگها، دسترسی مشتریان به محصولات فروشگاه، آشنایی با شما و محصولاتتان، نحوۀ ارائۀ محصولات و یا سفارش و مواردی از این دست را آسان میکنند. ایجاد کاتالوگ، برای صاحبان فروشگاههای تجارت الکترونیک، یک ضرورت است.
در نرمافزار تجاری واتساپ میتوانید محصولات خود را ایجاد و اضافه کنید؛ آنها را به دستههای مختلف تقسیم نمایید؛ و برای هر کدام، توضیحات مفصلی ارائه دهید. در این صورت، کاتالوگ شما برای مشتریانتان به بهترین شکل، ظاهر خواهد شد.
3. پیغام خوشآمدگویی بفرستید
ارسال پیام خوشآمدگویی کمک میکند تا مشتری نسبت به شما و برندتان، احساس خوشایند و خاصی داشته باشد. شما با این کار به مخاطبان میگویید در واتساپ بیزینس هستید تا به آنها گوش دهید و راهنماییشان کنید.
طبق نظرسنجیها، پیامهای خوشآمدگویی، تأثیر مثبتی بر تجربه کاربری میگذارد و درصورتیکه شما درجایگاه صاحبِ برند، اطلاعات مورد نیاز آنها را بفرستید شانس رضایت کاربر را افزایش میدهید.
چند نمونه از پیامهای خوشآمدگویی که تأثیر مثبتی روی مخاطبان داشته است:
1. سلام جان، از دیدنت خوشحالم! به فروشگاه ما خوش اومدی. فقط بگو چهطور میتونم کمکت کنم؟
2. هی، تیا، خوشحالم به گروه ما ملحق شدی. ما اینجاییم تا به درخواست تو جواب بدیم فقط بگو چی میخوای؟
3. سلام هلن. خوشحالیم که کنار مایی. راستی میشه بگی چطور با ما آشنا شدی؟ و اینکه بهترین خدمتی که فکر میکنی بتونیم برات انجام بدیم چیه؟ ما اینجاییم تا به تو و افرادی مثل تو، خدمترسانی کنیم.
4. پیام و پاسخهای خودکار تنظیم کنید
بسیاری از مشتریان، زمانی علاقه خود را از دست میدهند که کسبوکار، بهموقع به سؤالات و تردیدهای آنها پاسخ ندهد.
تنظیم پیام یا پاسخهای خودکار، به شما کمک میکند تا زمانی که بههردلیلی نمیتوانید در واتساپ بیزینس فعالیت کنید با مخاطبان درارتباط باشید. این کار بهتر از آن است که مشتری پرسشی مطرح کند و همچنان بلاتکلیف باشد تا شما به واتساپ سری بزنید و به او پاسخ دهید.
بهخاطر داشته باشید در دنیای سرعتی کنونی، چنانچه نتوانید مشتری را حفظ کنید برندهای رقیب که منتظر فرصتند از جای خالی شما بهره میبرند و بهراحتی مشتری را به سمت خود میکشند.
شاید بپرسید چگونه میتوانم این کار را انجام دهم؟ پاسخ کاملاً ساده است بهکمک یک چتبات.
نمونهای از پاسخهای آماده
- سلام. از اینکه به ما پیام دادید متشکریم. مورد شما از سوی کارشناسان بررسی میشود و در کمترین زمان ممکن، به شما پاسخ میدهیم.
- هی دوست من! این مورد تحت بررسی است. لطفاً صبور باش تا پس از بررسی به شما پاسخ دهیم.
- سلام. مورد شما در سامانۀ پاسخگویی ما ثبت شد. تا زمان پاسخگویی خوب از سوی کارشناسان ما، میتوانید سایر خدمات یا محصولات ما را ببینید.
5. برنامه و گروههای مؤثر ترتیب دهید
گروهها و برنامهها، ویژگیهای خوبی برای ارتقای کسبوکار شما هستند. آنها به شما اجازه میدهند تا بدون ایجاد یک گروه جداگانه، با چندین کاربر، تعامل داشته باشید. شما میتوانید یک پیام واحد را همزمان به ۲۵۶ شماره ارسال کنید بدون اینکه کاربران، دیگر دریافتکنندگان را بشناسند.
گروهها به شما کمک میکنند تا خریداران خود را گروهبندی کنید تا بهتر با آنان در ارتباط باشید.
نکته: واتساپ بیزینس، برای حفظ حریمخصوصی سایر خریداران بهتر است.
۶. از وضعیت واتساپ (Status) برای رسیدن به یک مخاطب خاص کمک بگیرید
وضعیت واتساپ، روشی است که به خریداران میگوید چه چیزی در فروشگاه شما جدید است. شما میتوانید از طراحی فانتزی و تصاویر جذاب برای نمایش محصولات خود استفاده کنید تا توجه خریدار را به خود جلب نمایید.
نه تنها تصاویر، بلکه میتوانید ویدیویی ۳۰ ثانیهای نیز در استوری واتساپ خود به اشتراک بگذارید تا جذابیت بیشتری به کانال خود دهید و از سویی مخاطبان را همیشه با خود همراه داشته باشید.
پیشنهاد مطالعه: به زودی استوریهای اینستاگرام و واتساپ شما همزمان اشتراکگذاری خواهد شد
7. مسابقه همراه با جایزه برگزار کنید
همۀ افراد، مسابقه و شرکت در آن و دریافت جایره را دوست دارند. شما میتوانید از این تکنیک برای معرفی محصول خود، همراه ماندن مخاطب با فروشگاه و برندتان و یا معرفی شما به سایر مشتریان از سوی مخاطبانتان کمک کنید. بنابراین هرچندوقت یکبار، مسابقهای ترتیب دهید و جوایزی برای برندگان در نظر بگیرید مطمئن باشید که مخاطبان با اشتیاق این مسابقهها ار دنبال میکنند؛ در آن حاضر میشوند و حتی شما را به سایر دوستان و آشنایانشان معرفی خواهند کرد.
فایده استفاده از واتساپ بیزینس
ایجاد رابطه با مشتریان با استفاده از واتساپ، آسان و درعینحال به تبحر نیاز دارد. بنابراین، کسبوکارهای کوچک باید با مشتریان، صحبت کنند از نیازهایشان بپرسند و اینکه چگونه محصولات میتوانندخدمترسانی بهتری برای مشتری داشته باشند؟
یک مدیرحرفهای کسبوکار، با بررسی بازخوردها و ثبت انتقادها و پیشنهادها، به بهتر شدن خدمترسانی خود و یا معرفی بیشتر برندش کمک خواهد کرد.
شما می توانید بازخورد لحظه ای دربارۀ محصول خود دریافت کنید و برای درک بهترِ آنچه مشتری میپسندد و ترجیح میدهد یک نظرسنجی انجام دهید.
سخن آخر
اهمیت واتساپ بیزینس بهعنوان ابزاری مخاطب برای رشد و توسعۀ کسبوکار شما و یا معرفی آن به مخاطبان، برکسی پوشیده نیست؛ اما خوب است بدانیم که سازندگان این پلتفرم اجتماعی در سال جدید میلادی، تصمیم گرفتهاند تا سرمایهگذاری بیشتری روی واتساپ بیزینس داشته باشند و آن را به کاربران خود معرفی نمایند.
واتساپ بیزینس، شعار سال جدید میلادی خود را اینگونه انتخاب کرده است: “سرمایهگذاری در واتساپ بیزینس، یک بُرد جهانی است.”
پرسشهای رایج شما:
۱. تفاوت واتساپ و واتساپ بیزینس چیست؟
پاسخ: واتساپ برای ارتباطات شخصی مانند خانواده و دوستان، طراحی شده است؛ اما واتساپ بیزینس برای ارتباطات تجاری و بازاریابی. در واتساپ شخصی، با کاربران کمی درارتباطید اما در واتساپ بیزینس، تعداد مخاطبان شما بسیار زیاد است.
۲. آیا واتساپ بیزینس، برای معرفی کسبوکار، خوب است یا برای رشد و توسعۀ آن؟
پاسخ: هردو. بستگی به این دارد که شما چه درخواستی از واتساپ بیزینس دارید؟ اگر کسبوکار شما به تازگی راهاندازی شده میتوانید با خیال راحت برای معرفی خودتان از آن استفاده کنید؛ و اگر کسبوکاری دارید که مدتهاست فعالیت میکند و دوست دارید جامعۀ مخاطبانتان را گسترش دهید برای رشد و توسعۀ فعالیتتان، واتساپ بیزینس، گزینۀ مناسبی است.