Search
Close this search box.

دوئل گوگل و مایکروسافت در اخراج کارکنان

بهار قربانپور
اشتراک‌گذاری در:
اخراج کارمندان گوگل و مایکروسافت

اخراج کارکنان گوگل و مایکروسافت در سال جدید، شوک شدیدی به دنیای فن‌آوری وارد کرد.

سال 2023 دو ابر شرکت فن‌آوری، گوگل و مایکروسافت، روزهای سختی را پشت‌سر گذاشتند؛ هرچند با معرفی دو مدل هوش‌مصنوعی (Chat GPT و Bard) بسیار هم خبرساز شدند؛ اما در آغازین روزهای سال جدید میلادی، اوضاع به‌گونه‌ای است که به نظر می‌رسد گوگل و مایکروسافت دوئلی را برای اخراج کارکنان خود آغاز کرده‌اند.

به گزارش دیلی نیوز، شرکت گوگل اعلام کرده است که قصد دارد امسال تعدادی دیگر از کارمندان خود را اخراج کند هرچند این تعداد در مقایسه با سال 2023، جمعیت کم‌تری را شامل می‌شود.

سال ۲۰۲۳، خانه‌تکانی اساسی گوگل بود؛ زمانی که بیش از ۱۲ هزار کارگر از بدنۀ گوگل جدا شدند. اما این سناریو امسال نیز در حال تکرار شدن است. ساندار پیچای، مدیر اجرایی این شرکت در یادداشتی به تاریخ ۱۷ ژانویه، خطاب به کارمندانش گفت: «گوگل باید به اهداف خود متمرکز شود. به‌نظر می‌رسد با سرمایه‌گذاری در حوزه هایی مانند هوش‌مصنوعی، چالش بزرگی پیش رو خواهیم داشت. تعدیل تعداد زیادی از کارکنان و خداحافظی آنان با گوگل.»

آیا هوش‌مصنوعی نیروهای انسانی را از صحنه به در می‌کند؟

هوش‌مصنوعی، جایگزین نیروی انسانی

با نزدیک شدن به روزهای آخر ژانویۀ 2024، به نظر می‌رسد که آغازین ماه سال نوی میلادی چندان برای دو ابر قدرت حوزۀ فن‌آوری، خوش یُمن و برکت نبوده؛ چرا که سایت رسمی گوگل عملاً خبر خداحافظی با تعدادی از کارمندانش را اعلام کرد و حالا شرکت مایکروسافت نیز در اطلاعیه‌ای جدید خبر تعدیل نیروی سازمان خود در مقیاسی وسیع را گزارش داده است.

براساس یادداشت داخلی این شرکت، مایکروسافت حدود ۱۹۰۰ کارمند خود را که در بخش گیمینگ (صنعت بازی) مشغول به کارند اخراج می‌کند.

این کاهش نیروی انسانی و فرصت‌های شغلی که حدود ۸ درصد از نیروی کار ۲۲ هزار نفری مایکروسافت را شامل می‌شود تنها پس از گذشت سه ماه از خرید ۶۹ میلیارد دلاری شرکت سازنده بازی‌های ویدیویی اکتیویژن بلیزارد به‌دست آمده است.

از آن سو، گوگل، غول دیگر فن‌آوری با بیان این خبر که صدها کارمند فعال در تیم‌های سخت‌افزاری، بخش تولید محتوای صوتی و ویدیویی و مهندسی این شرکت تا پیش از فرارسیدن دو ماه آینده، از بدنۀ گوگل جدا خواهند شد شوکی بزرگ در دنیای فن‌آوری ایجاد کرده است.

هرچند مدیرعامل گوگل دلیل اصلی این اقدام را بهینه‌کردن وظایف و فعالیت‌های انسانی و کاهش هزینه‌های اضافی شرکت اعلام کرده است اما کارمندانی که هنوز از سرنوشت کاری خود بی‌خبر و نسبت به آیندۀ شغلی و تأمین زندگی‌شان ناامیدند این کار را بسیار غیرحرفه‌ای خوانده‌اند.

این عده معتقدند اقدام‌های اخیر دو شرکت گوگل و مایکروسافت دقیقاً پس از ظهور هوش‌مصنوعی و ورودش به دنیای انسانی، رخ داده که لطمۀ بزرگی به انسان‌ها و آیندۀ شغلی‌شان زده است.

نیویورک تایمز طی یادداشتی با موضوع “سال 2024 سال سخت کاری برای فعالان عرصۀ فن‌آوری” نوشت: «در حال حاضر ثابت شده است که سال ۲۰۲۴ سال سختی در زمینۀ اخراج نیروهای انسانی حوزۀ فن‌‎آوری است. کسی نمی‌داند دلیل این کار چیست؟ اوضاع بد اقتصادی که در سراسر جهان درحال گسترش است؟ یا قدرت دادن بیش‌ازحد به هوش‌مصنوعی؟ چرا که با بررسی دو ابرقدرت حوزۀ فن‌آوری متوجه می‌شویم بیش‌ترین آمار اخراجی مربوط به ردیف‌های شغلی است که هوش‌مصنوعی به‌خوبی از پس آن برمی‌آید.»

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *