Search
Close this search box.

واتس‌اپ به ویروس آلوده شد؛ مراقب باشید

بهار قربانپور
اشتراک‌گذاری در:
واتس‌اپ، ویروسی شد

نیوزویک، از آلوده‌‌شدن اپلیکیشن واتس‌اپ به ویروس خبر داد و از کاربران در سراسر دنیا خواست تا روشن‌شدن کامل قضیه، موارد امنیتی را در سیستم خود رعایت کرده، از ارسال اطلاعات یا تصویرهایی که برایشان بسیار مهم و حیاتی است در بستر واتس‌اپ خودداری نمایند.

به گفتۀ کارشناسان یک شرکت امنیتی که نیوزویک نام آن‌ها را فاش نکرده، این ویروس، با جمع‌آوری اطلاعات متنی، تصویری و صوتی از دستگاه‌های کاربران، یک حملۀ مهندسی اجتماعی را برای باج‌گیری از کاربران، طرح‌ریزی و فعال می‌کند.

پیش‌تر از این‌ها، یعنی در سال 2023 نیز گزارشی مبنی بر آلوده‌شدن این نرم‌افزار شبکۀ اجتماعی و به دام انداختن کارمندان نظامی هند برای سرقت اطلاعات‌شان منتشر شد.

پس از این گزارش، FBI نیز از حملۀ مشابهی پرده برداشت که هدفش، هک گوشی‌های کارکنان کاخ‌سفید و سرقت اطلاعات‌شان از طریق اپلیکیشن واتس‌اپ بود.

این آسیب تاحدی بود که یکی از کارکنان کاخ‌سفید برای حفظ اطلاعاتش مجبور شد نیم‌میلیون دلار به هکرها باج بپردازد.

پس از انتشار خبر، واتس‌‌اپ تاحدود زیادی محبوبیت خود را از دست داد؛ چرا که حالا دیگر کاربران نسبت به امنیت این بستر ارتباطی شبکۀ اجتماعی، بدگمان شده بودند.

ویروس VajraSpy

نیوزویک در گزارش امروز خود، خبر ویروسی‌شدن واتس‌اپ به بدافزاری را گزارش داد که نوعی از VajraSpy است. ویروسی که جزئیات تماس، پیام‌ها، لیستی از برنامه‌های نصب‌شده در سیستم و برنامه‌های جانبی با فرمت‌های pdf، doc، jpeg، mp۳ و PDF را هدف حملۀ خود قرار می‌دهد.

این بدافزار، علاوه بر دسترسی به پیام‌ها، می‌تواند موقعیت مکانی شما را ردیابی کند و حتی با ضبط تماس‌های تلفنی یا گرفتن عکس از دوربین گوشی‌تان، برای اخاذی از شما وارد عمل شود.

کارشناسان امنیتی Digital Trends به خبرنگار نیوزویک گفتند: «تنها راه‌کار ساده‌دلانه که در این مورد به ذهن کاربران خطور می‌کند این است که اعلان‌های دسترسی‌ را در سیستم خود غیرفعال می‌کنند؛ درحالی‌که این اقدام، بسیار ابتدایی است و متأسفانه، نمی‌تواند جلوی فعالیت ویروس جدید را بگیرد.

شما باید بلافاصله با یک کارشناس امنیتی تماس گرفته از او مشورت بگیرید و یا تا مدتی استفاده از نرم‌افزار واتس‌اپ را کنار بگذارید مگر این‌که اطلاعاتتان چندان مهم نباشند یعنی اگر لو بروند شما چندان خسارت نمی‌بینید و نسبت به حفظ آن‌ها، حساس نیستید.»

پیشنهاد مطالعه: بررسی 9 «حمله مهندسی اجتماعی» و راه‌های مقابله با آن‌ها

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *