،

رئیس سامسونگ در پرونده دادگاهی مربوط به 2015 تبرئه شد

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
تبروئه رئیس سامسونگ الکترونیکس از حکم دادگاه 2015

دادگاه کره جنوبی در حکمی غافلگیرکننده، لی جائه یونگ، رئیس سامسونگ را از جرایم مالی تبرئه کرد.

سئول، کره جنوبی – دادگاه کره جنوبی روز دوشنبه، لی جائه یونگ، رئیس سامسونگ الکترونیکس را از جرایم مالی مربوط به ادغام مشاجره‌آمیز بین شرکت‌های وابسته سامسونگ در سال 2015 تبرئه کرد که کنترل او را بر بزرگترین شرکت کره جنوبی بیشتر کرد.

حکم دادگاه منطقه مرکزی سئول می‌تواند مشکلات حقوقی پیرامون وارث سامسونگ را کمتر از دو سال پس از عفو او به‌دلیل محکومیت جداگانه به رشوه در یک رسوایی فساد که به سرنگونی دولت قبلی کره جنوبی کمک کرد، کاهش دهد.

دادگاه گفت که پیگرد قانونی نتوانست به‌اندازه کافی ثابت کند که ادغام سامسونگ C&T و Cheil Industries به‌طور غیرقانونی با هدف تقویت کنترل لی بر سامسونگ الکترونیکس انجام شده است.

این حکم توسط فعالان، سیاستمداران مترقی و مفسران مورد انتقاد قرار گرفت و آنها این سوال را مطرح کردند که چگونه لی می‌تواند از همه اتهامات بی‌گناه باشد در حالی که قبلا در پرونده جداگانه رشوه دادن به یک رئیس جمهور سابق در حالی که به‌دنبال حمایت دولت برای ادغام بود، محکوم شده بود. همبستگی مردم برای دموکراسی مشارکتی، یک گروه مدنی بزرگ مستقر در سئول، این حکم را به‌عنوان یک عقب‌نشینی برای سال‌ها تلاش برای اصلاح فرهنگ مدیریت شرکت‌های خانوادگی کره جنوبی و روابط صمیمی آن‌ها با دولت توصیف کرد. رهبران شرکت‌های کره جنوبی اغلب به‌دلیل فساد، بی‌نظمی‌های تجاری و سایر جرایم مجازات‌های نسبتا ملایمی دریافت می‌کنند و قضات اغلب به نگرانی‌های خود در مورد اقتصاد کشور اشاره می‌کنند.

اتهام لی چه بود؟

دادستان برای لی متهم به دستکاری قیمت سهام و کلاهبرداری حسابداری پنج سال زندان بود. بلافاصله مشخص نبود که آیا آنها تجدیدنظر خواهند کرد یا خیر. لی انجام تخلف در پرونده فعلی را رد کرد و ادغام سال 2015 را به‌عنوان «فعالیت تجاری عادی» توصیف کرد.

لی 55 ساله هنگام خروج از دادگاه به سوالات خبرنگاران پاسخ نداد. شما جین کیم، وکیل لی، این حکم را ستایش کرد و گفت که این حکم قانونی بودن ادغام را تایید می‌کند.

لی، وارث نسل سوم شرکتی که در اکتبر 2022 رسماً به‌عنوان رئیس سامسونگ الکترونیکس منصوب شد، از سال 2014، زمانی که پدر مرحومش، رئیس سابق لی کان هی، دچار حمله قلبی شد، رهبری گروه شرکت‌های سامسونگ را بر عهده داشت.

لی جائه یونگ پس از محکومیت در سال 2017 به اتهام رشوه خواری در رابطه با معامله سال 2015، 18 ماه در زندان گذراند. او ابتدا به‌دلیل ارائه رشوه به‌ارزش 8.6 میلیارد وون (6.4 میلیون دلار) به‌رئیس جمهور وقت پارک گئون هی و معتمد نزدیکش برای جلب حمایت دولت برای ادغام سال 2015، که برای تقویت کنترل وی بر روی آن کلید بود، به پنج سال زندان محکوم شد. امپراتوری تجاری سامسونگ و تحکیم جانشینی رهبری پدر به پسر.

پارک و معتمدش نیز در این رسوایی محکوم شدند و کره جنوبی خشمگین ماه‌ها اعتراضات گسترده‌ای را برای پایان دادن به روابط مبهم بین تجارت و سیاست برگزار کردند. این تظاهرات در نهایت منجر به برکناری پارک از سمت خود شد.

لی در سال 2021 با آزادی مشروط آزاد شد و در آگوست 2022 توسط یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی مورد عفو قرار گرفت، با اقداماتی که سابقه ملایمت نسبت به جنایات بزرگ یقه سفیدها در کره جنوبی و رفتار ترجیحی با سرمایه‌داران محکوم را گسترش داد.

برخی از سهامداران با ادغام سال 2015 مخالفت کرده بودند و گفتند که این ادغام ناعادلانه به‌نفع خانواده لی بوده و در عین حال به سهامداران اقلیت آسیب می‌رساند.

همچنین خشم عمومی در مورد اینکه چگونه سهام صندوق بازنشستگی ملی در Samsung C&T، شرکت ادغام شده، صدها میلیون دلار کاهش یافت، پس از اینکه پارک به خدمات بازنشستگی ملی برای حمایت از این معامله فشار آورد.

دادستان‌ها استدلال کرده‌اند که لی و دیگر مقامات سامسونگ با دستکاری دارایی‌های شرکت برای مهندسی ادغام که به‌نفع Cheil، یک پارک تفریحی و شرکت پوشاک بود، به سهامداران Samsung C&T، که سهامدار یک شرکت ساختمانی بزرگ بود، آسیب رساندند.

دادستان‌ها همچنین ادعا کردند که مدیران سامسونگ از طریق کلاهبرداری حسابداری، ارزش سامسونگ بیولوژیکس، یکی از شرکت‌های تابعه Cheil را بیش از 4 تریلیون وون (3 میلیارد دلار) افزایش داده اند تا این معامله را منصفانه جلوه دهند.

دادگاه در حکم خود گفت که شواهد دادستان برای اثبات اینکه ادغام سال 2015 از طریق اقدامات غیرقانونی انجام شده است یا تنها با هدف تقویت کنترل لی بر سامسونگ الکترونیکس انجام شده است کافی نیست و گفت که احتمالاً ملاحظات تجاری گسترده تری در این امر دخیل بوده است. دادگاه گفت مشخص نیست که شرایط معامله به‌طور ناعادلانه به منافع سهامداران لطمه می‌زند و افزود که دادستان‌ها نتوانستند ثابت کنند که مقامات سامسونگ مرتکب تقلب حسابداری شده‌اند.

لی یکی از سخت‌ترین مراحل خود را به‌عنوان رهبر یکی از بزرگترین سازندگان تراشه‌های کامپیوتری و گوشی‌‎های هوشمند در جهان پشت سر گذاشته است، با جنگ روسیه در اوکراین و دیگر آشفتگی‌های ژئوپلیتیکی که به اقتصاد جهان آسیب می‌رساند و هزینه‌های فناوری را کاهش می‌دهد.

این شرکت هفته گذشته کاهش سالانه 34 درصدی سود عملیاتی در سه ماهه اکتبر تا دسامبر را گزارش کرد، زیرا تقاضای ضعیف برای تلویزیون‌ها و سایر محصولات الکترونیکی مصرفی آن، سودهای به‌دست آمده از بازار تراشه‌های حافظه را که به آرامی در حال بهبود است، جبران کرد.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *