Search
Close this search box.

سامانۀ اعلام هوشمند حریق/از زمان دقیق آتش‌سوزی باخبر شوید

بهار قربانپور
اشتراک‌گذاری در:
سامانه اعلام هوشمند حریق

متخصصان و فن‌آوران شرکتی دانش‌بنیان، سامانۀ اعلام هوشمند حریق را طراحی و تولید کردند.

این متخصصان که به کمک دانش فنی بومی، به چنین دستاوردی رسیدند جایگاه ایران در استفاده از سامانه‌های هوشمند را ارتقا دادند.

به کمک این سامانه می‌توان به زمان دقیق آتش‌سوزی پی برد. از سویی دیگر، با ثبت میزان ریسک‌پذیری یک مکان نسبت به آتش می‌توان تاحدود زیادی جلوی رخدادهای ناگوار آتش‌سوزی و وارد آمدن خسارت را گرفت.

از هدف تا تولید

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، ضمن اعلام این خبر نوشت: «هدف اصلی‌ این شرکت دانش‌بنیان، تولید علم و توسعه  فناوری در حوزه سیستم‌های اعلام حریق در کشور است؛ و فناوران در بخش‌های مختلف این شرکت، به طور مستقل و هم راستا با هم در جهت توسعه فناوری و ارتقای عملکرد سامانه‌های اعلام حریق فعالیت می‌کنند.»

بنا به گفتۀ مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، آزمایشگاه حریق این مجموعه برای نخستین بار در کشور، راه‌اندازی شده است و از آن‌جایی‌که آزمایشگاه مرجع در زمینه سیستم‌های اعلام حریق، تست تجهیزات و ارزیابی استاندارد آن‌ها در کشور وجود نداشت با راه اندازی اولین آزمایشگاه سیستم‌های اعلام حریق و به عنوان همکار اداره استاندارد، شرایط دریافت استاندارد و تولید با کیفیت برای این نوع از محصولات در کشور فراهم آمده است.

انواع تجهیزات «کانوکشنال» و «آدرس‌پذیر» از جمله محصولاتی است که توسط متخصصان این شرکت دانش‌بنیان در چرخه محصولات اعلام حریق ساخت داخل قرار دارد. هر دو نوع این سیستم‌ها، کاربردهای وسیعی دارند و طیف متنوعی از تجهیزات و سیستم‌های الکترونیکی را شامل می‌شوند.

نحوۀ کار سامانۀ هوشمند اعلام حریق

اعلام حریق آدرس‎‌‌پذیر با استفاده از مجموعه کاملی از حسگرها و کنترل‌کننده‌های الکترونیکی، این وظایف را برعهده دارد:

  1. اعلام گزارشی دقیق از وضعیت، مکان و نحوۀ آتش‌سوزی
  2. جمع‌آوری داده‌ها و ارسال آن‌ها به سامانه مرکزی
  3. تحلیل داده‌ها در بازه زمانی بسیار کوتاه
  4. و در نهایت، فراهم‌کردن امکان واکنش دقیق و اطفای اثربخش‌تر حریق.

تمام تجهیزات از جمله حسگر‌ها، شناسایی‌کنندگان و تجهیزات مرتبط این سامانه اکنون در کشور و توسط این شرکت دانش‌بنیان بومی سازی شده است.

گامی بلند برای اشتغال‌زایی

این فعال حوزه دانش‌بنیان، درباره میزان اشتغال ایجاد شده از سوی این شرکت گفت: «در حال حاضر، 50 نفر به طور مستقیم و در داخل شرکت مشغول به کارند و بیش از 300 نفر نیز خارج از مجموعه با ما همکاری دارند.» 

تجهیزاتی مانند تونل دود و میز لرزش که با طراحی و مهندسی تیم تحقیق و توسعه شرکت و با استفاده از بهترین قطعات طراحی و ساخته شده‌اند از جمله دستاوردهای دیگر این شرکت است که بسیار نیز کارآمد و مفید است.

اتاق آتش آزمایشگاه به‌عنوان بخش اصلی این طرح، با استفاده از فن‌آوری تشخیص دود و تست آشکارسازها در شرایط واقعی آتش، به کار برده می شود.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *