،

ادعای بزرگ مایکروسافت برای پردازنده قدرتمند اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام

جهانداری
اشتراک‌گذاری در:
ادعای بزرگ مایکروسافت برای پردازنده قدرتمند اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام

در چند سال گذشته بیشتر لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر پردازنده اسنپدراگون چندان چنگی به دل نزده و عملکرد بالایی نداشتند. در سوی دیگر مایکروسافت اگرچه ویندوز را برای معماری پردازنده X86 بهبود بخشید، اما تنها AMD و اینتل بودند که در بازار میدان‌داری می‌کردند و به ارائه پردازنده لپ‌تاپ می‌پرداختند.

اما اکنون کوالکام برنامه خود را تغییر داده و قصد دارد به ارائه پردازنده لپ‌تاپی بپردازد که می‌تواند رقیب جدی برای رقبا باشد. به تازگی سایت Theverg مقاله‌ای منتشر کرده و در آن مدعی شد که مایکروسافت نسبت به عملکرد اسنپدراگون ایکس الیت جدید مصمم بوده و آن را یک رقیب جدی برای پردازنده‌های سری M اپل محسوب می‌کند.

شاید کامپیوترهای مبتنی بر پردازنده ARM چندان جذاب نیستند، اما خوشبختانه نرم افزارهای X64 حضوری دارند. برای مثال شرما اپل اگرچه پردازنده‌های سری ARM M خود را عرضه کرد، این شرکت از یک لایه تبدیل پذیر به نام Rosetta برای برنامه‌های x64 جهت اجرا بر روی پردازنده ARM به کار گرفت.

مایکروسافت می‌گوید اسنپدراگون ایکس الیت دارای لایه تبدیل پذیر بهتری حتی نسبت به Rosetta 2 است. باید بیان داشت که برای این لایه تبدیل پذیر اهمیت دارد که به طور موثر عمل کرده زیرا اگر مشکلات بسیاری در اجرای برنامه x64 روی پلتفرم ARM شکل گیرد، دلیلی برای کاربر وجود نداشته تا لپ‌تاپی با چنین پردازنده خریداری کند.  

در واقع یک لایه تبدیل پذیر از x64 به ARM دو سالی می‌شود که معرفی شد  و به نظر رسیده مایکروسافت حالا به موفقیت چشمگیری دست یافته که خبر از قدرت بالا می‌دهد.

سایت The Verge گزارش کرد که دو دستگاه سرفیس لپ تاپ 6 و سرفیس 10 پرو با چیپ اسنپدراگون ایکس الیت به فروش می‌رسند. این در حالی است که پیشتر اعلام شد آنها دارای چیپ اینتل Core Ultra نسل جدید هستند.

البته باید بیان داشت این دستگاه‌ها در چند پیکربندی که شامل پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت و اینتل Core Ultra می‌شود، عرضه خواهند شد. به لطف پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت، نه تنها عملکرد و بهره‌وری انرژی وجود دارد، بلکه به لطف NPU داخلی، لپ‌تاپ‌هایی که به این چیپ مجهز هستند می‌توانند قابلیت هوش مصنوعی هم ارائه دهند.

در حال حاضر کلید اختصاصی کوپایلوت روی بیشتر لپ‌تاپ‌های نسل جدید وجود دارد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند در دنیای هوش مصنوعی قدم بگذارند. حال که قرار است بزودی شاهد عرضه لپ‌تاپ‌های مبتنی بر پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت باشیم، انتظار داریم عملکرد هوش مصنوعی نسل جدید لپ‌تاپ‌ها بسیار قابل توجه باشد.

دستگاه‌های دارای چیپ اسنپدراگون ایکس الیت در ماه می راهی بازار خواهند شد. این پردازنده در بنچمارک‌ها نشان داد که عملکردی بهتر از M2 اپل دارد و در سوی دیگر بازی‌های تحت ویندوز را چندان بهینه اجرا نمی‌کند.

در مجموع باید بیان داشت که این پردازنده بیشتر برای کاربری تجاری و عادی مناسب است و چندان در بحث گیمینگ نمی‌توان روی آن حساب باز کرد. حال باید منتظر ماند تا مشخص شود اسنپدراگون ایکس الیت چگونه عملکردی روی لپتاپ‌های آینده خواهد شد و آیا می‌تواند طبق وعده‌ها موفق باشد.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *