Search
Close this search box.

نحوۀ حذف داده‌های نتایج جست‌وجوی گوگل دربارۀ خود

بهار قربانپور
اشتراک‌گذاری در:
چگونه داده‌های نتایج جست‌وجوی گوگل دربارۀ خود را حذف کنیم؟

حذف داده‌های نتایج جست‌وجوی گوگل دربارۀ خود. دغدغۀ بسیاری از کاربران است. آن هم زمانی که اطلاعات خصوصی‌شان را در موتور جست‌وجوی گوگل می‌بینند.

خوشبختانه، امکان حذف نتایج جستجوی Google درباره خودتان وجود دارد. با این مقاله، همراه باشید.

یافتن اطلاعات خصوصی شما در Google می تواند نگران کننده باشد، به خصوص زمانی که شخصی باشد، مانند آدرس منزل یا اطلاعات تماس شخصی شما. نه تنها اطلاعات شخصی شما در معرض دید همه قرار می گیرد، بلکه خود را در معرض کلاهبرداری و سرقت هویت قرار می دهید.

خوشبختانه، گوگل مجموعه‌ای از ابزارها و ویژگی‌های محافظتی جدید را برای کمک به کاربران خود ارائه می‌کند. روشی برای حذف نتایج جستجوی Google درباره خودتان در این مورد گنجانده شده است. در اینجا نحوه انجام این کار آمده است.

پیشنهاد مطالعه: با امکانات جستجوی پیشرفته گوگل به نتیجه دقیق‌تر برسید

گوگل مدیریت اطلاعات شخصی را بسیار آسان‌تر می‌کند

در سال 2022، موتور جست‌وجوی گوگل، افزونۀ Results about you را در بخش google Help راه‌اندازی کرد؛ ابزاری که به شما امکان می‌دهد کنترل بهتری بر اطلاعات شخصی خود داشته باشید. اطلاعاتی که اگر مراقب نباشید به‌راحتی در اینترنت، پخش می‌شود.

به طور خلاصه، این ابزار به شما کمک می‌کند تا هر گونه نتیجه جست‌وجویی را که حاوی شماره تلفن شخصی، آدرس منزل یا آدرس ایمیل شما باشد از گوگل حذف کنید.

چگونه اطلاعات ناخواسته دربارۀ خود را از نتایج جست‌وجوی گوگل حذف کنیم؟

برای حذف داده‌های نتایج جست‌وجوی گوگل دربارۀ خود می‌توانید از ابزار Results about you کمک بگیرید؛ اما قبل از استفاده از این ابزار، ابتدا باید یک حساب Google داشته باشید. اگر حسابی ندارید فوراً یک حساب Google ایجاد کنید. حالا مراحل زیر را به‌ترتیب دنبال کنید تا به‌‍راحتی اطلاعات شخصی‌تان در مرورگر جست‌وجوی گوگل، حذف شود.

  • 1. به Google بروید.
  • 2. نام خود را به همراه برخی اطلاعات شخصی دیگر جست‌وجو کنید. اطلاعاتی مثل: آدرس منزل، شماره تلفن، ایمیل شخصی و غیره .
  • 3. روی سه نقطۀ کنار نتیجه‌ای که می‌خواهید حذف شود کلیک کنید.
  • 4. از منوی More options، حذف نتیجه ( Remove result) را انتخاب کنید.
حذف اطلاعات شخصی از گوگل
  • 5. وقتی از شما پرسیده شد که چرا می‌خواهید آن نتیجه حذف شود؟ از بین پنج گزینۀ پیشنهادی، گزینۀ مورد نظرتان را انتخاب کنید.
  • 6. باتوجه‌به این‌که کدام گزینه را انتخاب کرده‌اید باید مجموعۀ متفاوتی از دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.
حذف اطلاعات شخصی از گوگل
  • 7. مطابق با انتخاب خود، دستورالعمل‌های Google را دنبال کنید و درخواست حذف اطلاعات‌تان را بفرستید.

درخواست شما، توسط کارکنان Google بررسی شده، در داشبورد نتایج به شما اطلاع داده می‌شود. البته این کار، ممکن است چند روز طول بکشد. پس از آن متوجه خواهید شد که آیا درخواست شما تأیید یا رد شده است. این جمله بدین معناست که هیچ تضمینی برای تایید درخواست شما وجود ندارد.

آنچه باید دربارۀ ابزار «Results About You» بدانید

ابزار Results about you اگرچه بسیار مفید است؛ اما هم‌چنان محدودیت‌های زیادی دارد که باید هنگام استفاده از آن آگاه باشید.

  • این ابزار، فقط نتایج جست‌وجو را از Google حذف می‌کند؛ اما ورودی را پاک نخواهد کرد. به‌عبارت بهتر، افراد هم‌چنان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت اصلی یا با استفاده از یک موتور جست‌وجوی دیگر، یک نتیجه جست‌وجوی خاص را بیابند. برای حذف کامل ورودی، باید با مالک وب‌سایتی که آن ورودی را دارد صحبت کنید.

  • این ابزار در حال حاضر فقط در ایالات متحده موجود است و تنها از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند. با این حال، کاربران، بسیاری، گزارش‌ داده‌اند که خارج از ایالات متحده با استفاده از VPN توانسته‌اند با این ابزار، کار کنند و به هدف خود برسند.

  • Google هر درخواست حذف را به صورت جداگانه بررسی می‌کند که آیا ورودی‌های جست‌وجوی Google ، به صورت هدف‌مند، الزامات خط‌مشی حذف را دنبال می‌کنند یا خیر. این بدان معنی است که اگر مالک وب‌سایت، کاملاً با سیاست حفظ حریم‌خصوصی Google موافق یا مخالف باشد ممکن است درخواست شما، قبول یا در واقع رد شود.

Google به اطلاعات خصوصی کاربران اجازه می دهد تا خصوصی باقی بمانند

به‌روزرسانی‌ها و پیشرفت‌هایی که Google برای نتایج “درباره شما” (about you) به ارمغان آورده است به افراد امکان می‌دهد کنترل بهتری بر اطلاعات خصوصی خود و نحوۀ نمایش آن در نتایج جست‌وجوی تصادفی داشته باشند.

هرچند ممکن است که از زمان ثبت درخواست‌تان برای حذف اطلاعات تا گرفتن نتیجه، چند روز منتظر بمانید اما حداقل خیالتان راحت است و اطمینان دارید که افراد غریبه، دیگر، به‌راحتی به آدرس یا اطلاعات تماس شما دسترسی نخواهند داشت.

در واقع، ما به همه توصیه می‌کنیم که استفاده از ابزار Results about you را در عادات حفظ حریم خصوصی آنلاین خود بگنجانند تا به محافظت بهتر از اطلاعات آنلاین خود کمک کنند.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای جامع «امنیت سایبری»: دیدگاهی متفاوت به محافظت از حریم خصوصی و امنیت آنلاین

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *