Search
Close this search box.

شکاف جنسیتی در دستمزد فناوری علیرغم پیشرفت‌های برابری حقوق انسانی

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
تبعیض جنسیتی در پرداخت حقوق دستمزد در مشاغل فناوری اروپا

یک گزارش جامع جدید در مورد برابری دستمزد در نیروی کار اروپایی توسط Ravio منتشر شد، یک شرکت فناوری منابع انسانی که به تجزیه و تحلیل داده‌های به‌روز پاداش و اشتغال برای شرکت‌های فناوری جهانی می‌پردازد.

داده‌ها نشان می‌دهد که در حالی که شکاف دستمزد جنسیتی تعدیل شده فناوری اروپا 2.5 درصد است، شکاف دستمزد جنسیتی تعدیل نشده در صنعت بسیار گسترده‌تر است، 25 درصد، به‌دلیل عدم حضور زنان در سطوح ارشد، و تنها با 21 درصد از پست‌های اجرایی. توسط زنان برگزار می‌شود.

«دستمزد برابر برای کار برابر» – نه به این زودی

وقتی در مورد برابری حقوق و معنای آن فکر می‌کنیم و صحبت می‌کنیم، طبیعتاً می‌توان آن را به‌عنوان «دستمزد برابر برای کار برابر» توصیف کرد یا کارمندانی که کار با ارزش برابر انجام می‌دهند باید پاداش متناسبی برای آن دریافت کنند. اما همیشه اینطور نیست و نه در صنعت فناوری.

این گزارش نشان می‌دهد که صنعت فناوری در رابطه با بهبود برابری دستمزد چگونه عمل می‌کند و این صنعت چه کاری می‌تواند انجام دهد تا شکاف دستمزد جنسیتی را به‌طور کامل کاهش دهد.

مطالب مرتبط: 10 شغل پردرآمد فناوری در ایالات متحده در 2024

بر اساس داده‌ها، شکاف دستمزد جنسیتی «تعدیل‌نشده» در صنعت فناوری اروپا 25 درصد است (میانگین درآمد در همه مشاغل، سطوح و کشورها) در حالی که شکاف دستمزد جنسیتی «تعدیل‌شده» (درآمد متوسط ​​مردان در مقایسه با متوسط ​​درآمد زنان برای نقش‌های مشابه در همان کشور) 2.5 درصد است.

این اعداد حاکی از پیشرفت اولیه در برابری دستمزد است، اما همچنان نشان دهنده یک مسئله بازنمایی قابل توجه است که به نابرابری بین شکاف‌های دستمزد تعدیل‌نشده و تعدیل‌شده جنسی کمک می‌کند.

کمبود نمایندگان زن، به‌ویژه در سطوح عالی

مشکل کلیدی نابرابری جنسیتی در پرداخت در این واقعیت منعکس می‌شود که زنان به‌ویژه در نقش‌های ارشد کمتر حضور دارند. در نتیجه، بین شکاف دستمزد جنسیتی تعدیل نشده و تعدیل شده تفاوت وجود دارد.

این گزارش نشان می‌دهد که زنان کمتر از 50 درصد کارمندان را در بیشتر سطوح شغلی تشکیل می‌دهند، در حالی که تنها 21 درصد از پست‌های اجرایی در اختیار زنان است. یکی از دلایل این اعداد این است که مدیران مرد فناوری ۴۶ درصد بیشتر از مدیران زن در نقش خود باقی می مانند.

برای همین زنان حقوق کمتری نسبت به مردان دریافت می‌کنند

مشکل برابری دستمزد، همانطور که در گزارش نشان داده شده است، تقریباً همیشه از اولین مراحل یا به‌طور دقیق‌تر از مرحله استخدام شروع می‌شود. این بدان معناست که به زنان در هنگام استخدام، پیشنهاد حقوق کمتری نسبت به مردان ارائه شده است، که در چندین نقش و نقاط ورود مشهود است.

به‌عنوان مثال، یک مدیر مهندسی نرم افزار مرد در بریتانیا حقوق استخدامی جدید 3.3 درصد بیشتر از معادل زن خود دریافت می‌کند. اگرچه زنان نرخ‌های مشابهی از ترفیع و افزایش حقوق را به مردان دریافت می‌کنند، به این معنی است که این شکاف دستمزد به جای بسته شدن به جلو منتقل می‌شود.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *