Search
Close this search box.

دلیل کُندی شبکه و راه‌های برطرف کردن آن

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:

کُندی یک اتصال شبکه نشان دهنده زمان زیاد برای انتقال داده بین فرستنده و گیرنده است. همه شبکه‌های کامپیوتری ذاتاً دارای نوعی تاخیر در کار هستند. تفاوت فقط در مقدار کندی است. کُندی شبکه می‌تواند ناگهان به‌دلایل مختلف افزایش یابد. این تاخیرهای غیرمنتظره به‌عنوان “lag” شناخته می‌شود.

راه‌های برطرف کردن کُندی شبکه

تأخیر می‌تواند در مقادیر کمتر از یک دقیقه در نوسان باشد، اما تاخیر اضافی ناشی از ارتقا دهی‌های کوچک می‌تواند قابل توجه باشد. موارد زیر دلایل رایج تاخیر اینترنت هستند که برخی از آنها خارج از کنترل شما هستند:

1. اضافه‌ کردن روتر جایگزین

هر روتر در نهایت در صورتی که مشتریان زیادی از آن به‌طور همزمان استفاده کنند، دچار مشکل می‌شود. درگیری در شبکه در بین چندین کلاینت به این معنی است که آن کلاینت‌ها گاهی منتظر می‌مانند تا درخواست‌های یکدیگر پردازش شود و باعث تاخیر می‌شود. برای رفع این مشکل، روتر را با یک مدل قدرتمندتر جایگزین کنید یا اینکه برای حل مساله، روتر دیگری را به شبکه اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت مودم با روتر

2. اختلال مربوط به پهنای باند

از دانلود همزمان خودداری کنید. بسته به سرعت اتصال خود، از دانلودهای همزمان بیش از حد و جلسات آنلاین خودداری کنید تا کُندی شبکه را به حداقل برسانید.

3. استفاده همزمان از چند اپلیکیشن

از تعداد زیادی برنامه به‌طور همزمان استفاده نکنید. رایانه‌های شخصی و سایر دستگاه‌های سرویس گیرنده در صورت عدم توانایی در پردازش سریع داده‌های شبکه، به منبع تأخیر شبکه تبدیل می‌شوند. در حالی که رایانه‌های مدرن در اکثر موقعیت‌ها به اندازه کافی قدرتمند هستند، اگر تعداد زیادی برنامه به‌طور همزمان اجرا شوند، سرعت سیستم‌ها کاهش می‌یابد. اگر فکر می‌کنید که تعداد زیادی برنامه‌ی باز دارید، تعدادی را ببندید.

اجرای برنامه‌هایی که ترافیک شبکه ایجاد نمی‌کنند می توانند تاخیر ایجاد کنند. به‌عنوان مثال، یک برنامه بی‌نظم می‌تواند تمام CPU موجود را مصرف کند، که باعث می‌شود کامپیوتر در پردازش ترافیک شبکه برای سایر برنامه‌ها موجب کندی شبکه تاخیر بشود. اگر برنامه‌ای پاسخ نمی‌دهد، (Not Respond) آن را به اجبار متوقف کنید.

4. مشکلات بدافزاری

سیستم را با استفاده از نرم‌افزارهای مربوط به بدافزار، اسکن کنید. یک کرم ، شبکه کامپیوتر و رابط شبکه آن را می‌رباید، که می‌تواند باعث عملکرد کند آن شود. شبیه بارگذاری بیش از حد، کند. اجرای نرم‌افزار آنتی ویروس بر روی دستگاه‌های متصل به شبکه، این کرم‌ها را شناسایی و حذف می‌کند.

ویدیو: موریس؛ اولین کرم کامپیوتری تاریخ

5. استفاده از اتصال سیمی به‌جای بی‌سیم

به‌عنوان مثال، گیمرهای آنلاین اغلب ترجیح می‌دهند دستگاه‌های خود را به جای Wi-Fi از طریق اترنت سیمی به کار بیاندازند. زیرا اترنت در کل تاخیر کمتری دارد. در حالی که صرفه‌جویی معمولاً در عمل فقط چند میلی‌ثانیه است، اتصالات سیمی نیز از خطر تداخلی که می‌تواند منجر به تاخیر قابل توجهی شود جلوگیری می‌کند.

6. تغییرات در کَش سیستم

از کش محلی (Local cache) استفاده کنید. یکی از راه‌های کاهش کندی شبکه ، استفاده از حافظه پنهان در مرورگر شما است، که راهی برای برنامه برای ذخیره فایل‌های اخیراً استفاده‌ شده است تا بتوانید دفعه بعد که فایل‌ها را از آن سایت درخواست می‌کنید، به آن فایل‌ها دسترسی داشته باشید (نیاز به دانلود نباشد).

دلیل کندی شبکه چیست و چگونه این کُندی برطرف می‌شود

کندی شبکه تا چه اندازه‌ای غیرعادی است؟

کندی به کاری که در شبکه انجام می‌دهید و تا حدی به سطح عملکرد شبکه‌ای که به آن عادت کرده‌اید بستگی دارد.

کاربران اینترنت ماهواره‌ای انتظار تاخیرهای طولانی را دارند و تمایلی به تاخیر موقت 50 یا 100 میلی ثانیه‌ی (ms) اضافی ندارند. از طرف دیگر، گیمرهای اختصاصی آنلاین ترجیح می‌دهند اتصال شبکه آنها با کمتر از 50 میلی ثانیه تأخیر اجرا شود و به‌سرعت متوجه هرگونه تاخیر بالاتر از این سطح می‌شوند.

به‌طور کلی، برنامه‌های آنلاین زمانی بهترین عملکرد را دارند که تأخیر شبکه کمتر از 100 میلی ثانیه باشد. هر گونه تاخیر اضافی برای کاربران غیر عادی است.

تاخیر و پهنای باند

تأخیر و پهنای باند ارتباط نزدیکی دارند اما دو اصطلاح مجزا هستند. برای درک اینکه چه چیزی باعث تاخیر زیاد می‌شود، مهم است که آن را از پهنای باند بالا متمایز کنید.

اگر اتصال اینترنت شما به‌عنوان یک لوله انتقالِ دیتا نشان داده می‌شد، پهنای باند به‌اندازه (کالیبر) فیزیکی لوله اشاره دارد. یک لوله کوچک (پهنای باند کم) نمی‌تواند داده‌های زیادی را به‌طور همزمان در خود نگه دارد، در حالی که یک لوله ضخیم (پهنای باند بالا) می‌تواند داده‌های بیشتری را در یک زمان انتقال دهد. پهنای باند اغلب با مگابیت بر ثانیه اندازه گیری می‌شود.

کُندی شبکه (Latency) یک تاخیر است که بر حسب میلی‌ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. زمان انتقال اطلاعات از یک سر لوله به انتهای دیگر است. به آن نرخ پینگ (ping) نیز می‌گویند.

تاخیرهای معمول اتصال به اینترنت

علاوه بر محدودیت‌های فیزیکی، کُندی شبکه اضافی زمانی ایجاد می‌شود که ترافیک از طریق سرورها و سایر دستگاه‌های اصلی هدایت شود. تأخیر معمول اتصال به اینترنت نیز بسته به نوع آن متفاوت است.

مطالعه Measuring Broadband America (که در اواخر سال 2018 ارسال شد) این تأخیرهای معمول اتصال اینترنتی را برای اشکال رایج خدمات پهنای باند ایالات متحده گزارش کرد:

  • فیبر نوری: 12-20 میلی‌ثانیه
  • اینترنت کابلی: 15-34 میلی‌ثانیه
  • دی‌اس‌ال (انتقال از خطوط تلفن): 25-80 ms
  • اینترنت ماهواره‌ای: 594-612 میلی ثانیه

تاخیرهایی که اغلب از کنترل شما خارج هستند

بار ترافیکی

افزایش استفاده از اینترنت در زمان اوج مصرف در روز اغلب باعث تاخیر می‌شود. ماهیت این تاخیر بسته به ارائه‌دهنده خدمات و موقعیت جغرافیایی متفاوت است. به‌غیر از جابجایی مکان یا تغییر سرویس اینترنت، یک کاربر فردی نمی‌تواند از این نوع تاخیر جلوگیری کند.

بارگذاری آنلاین اپلیکیشن یا برنامه

بازی‌های چندنفره آنلاین، وب‌سایت‌ها و سایر برنامه‌های شبکه سرویس گیرنده-سرور از سرورهای اینترنتی مشترک استفاده می‌کنند. اگر این سرورها با فعالیت بیش از حد بارگیری شوند، مشتریان با تاخیر مواجه می‌شوند.

تداخل بی‌سیم

ماهواره، پهنای باند بی‌‍سیم ثابت و سایر اتصالات اینترنت بی‌سیم در معرض تداخل سیگنال ناشی از برف و باران هستند. تداخل بی‌سیم باعث می‌شود که داده‌های شبکه در حین انتقال مختل شود و باعث تاخیر در ارسال مجدد شود.

سوئیچ‌های تاخیر دهنده

برخی از افرادی که بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند دستگاهی به نام «سوئیچ‌ تاخیر» را در شبکه محلی خود نصب می‌کنند. یک سوئیچ تاخیر سیگنال‌های شبکه را رهگیری می‌کند و تاخیرهایی را در جریان داده‌ها به سایر بازیکنان متصل به یک دوره زنده ایجاد می‌کند. شما نمی‌توانید برای حل این نوع مشکل تاخیر کاری انجام دهید.

نتیجه‌گیری

گاهی اوقات با پیدا کردن علت می‌توان کندی شبکه را به سرعت حل کرد، اما شبکه‌های شرکتی امروزی به‌طور فزاینده ای پیچیده شده‌اند. گاهی که مهندسان شبکه یک سازمان دلایل اصلی عملکرد ضعیف شبکه را بررسی می‌کنند و ترکیبی از مسائل سیستمی می‌یابند. برای آگاهی از یافتن ایرادات شبکه خود باید ضمن داشتن مهارت تئوری، در محیطی لابراتواری با اساتید مجرب کار کنید. شرکت در دوره های تخصصی شبکه دوران آکادمی می‌تواند شما را به یک متخصص ماهر شبکه تبدیل کند.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *