چهار سال پس از اینکه آمازون از برنامه خود برای سرمایهگذاری بر روی اینترنت ماهوارهای پرده برداشت، روز گذشته، اولین ماهوارههای خود را در این راستا به فضا ارسال کرد و ویدئویی از پرتاب ماهواره های کویپر را منتشر کرد.
آمازون نام این پروژه را کویپر (Kuiper) گذاشته است و در حال حاضر مشغول انجام تست روی ماهوارههای خود است. راجیو بادیال (Rajeev Badyal)، مدیر این پروژه پیش از ارسال ماهوارهها به فضا گفت: ما تستهای زیادی را در لابراتوارهای خود انجام دادهایم و اعتماد زیادی به طراحی ماهوارهها داریم، اما هیچ جایگزینی برای تست در مدار وجود ندارد.
پروژه کایپر، طرح آمازون برای ایجاد یک شبکه از 3236 ماهواره در مدار پایین زمین است تا اینترنت پرسرعت را در همه جای دنیا تامین کند. این شرکت برنامه دارد تا 10 میلیارد دلار برای کویپر هزینه کند و اخیرا کلنگ افتتاح یک ساختمان 120 میلیون دلاری را در ایالت فلوریدا، زده است.
ماموریت روز گذشته که Protoflight نام دارد، با ارسال دو ماهواره با نامهای Kuipersat-1 و Kuipersat-2 توسط ماهوارهبر اطلس 5 شرکت ULA انجام شد. تصمیم آمازون برای انتخاب ماهوارهبر برای حمل این دو ماهواره دو بار تغییر کرد تا در نهایت تصمیم گرفت این ماموریت با اطلس 5 انجام شود. ماهوارهبری که شاید قدرت بسیار بیشتری از قدرت مورد نیاز برای انجام این کار دارد. آمازون ابتدا قصد داشت با ماهوارهبر RS1 این ماموریت را انجام دهد و سپس ماهوارهبر Vulcan را انتخاب کرد. در نهایت اما قرعه به نام ماهوارهبر اطلس 5 افتاد.
آمازون اطلاعاتی در مورد اندازه و طراحی این دو ماهواره متنشر نکرد و تنها به انتشار تصاویری از حامل این ماهوارهها به فلوریدا بسنده کرد. حتی اطلاعات منتشر شده توسط ULA درباره این پرتاب بسیار محدود است. این حجم از اطلاعات محدود را ULA تنها زمان ارسال ماهوارههای جاسوسی ایالات متحده آمریکا منتشر میکند.
سال گذشته شرکت آمازون خبر بزرگترین توافق در تاریخ این صنعت را با ULA برای حمل ماهوارههای کویپر را منتشر کرد. به عنوان بخشی از توافق، آمازون در نظر دارد تا 7.4 میلیارد دلار را در یک بازه پنج ساله برای ارسال ماهوارههای پروژه کویپر پرداخت کند.
این توافق برای 77 مورد ارسال ماهواره صورت گرفته است که در صورت نیاز قابل افزایش خواهد بود. البته این تصمیم از سوی آمازون با شکایت از سوی CB&T یکی از سهامداران آمازون همراه بود. CB&T در این شکایت بیان کرده که آمازون به دلیل رقابتی که بین جف بزوس با ایلان ماسک وجود دارد، از انتخاب SpaceX برای ارسال ماهوارهها صرف نظر کرده است. انتخابی که از لحاظ هزینه برای این شرکت بسیار به صرفهتر بود.
در حال حاضر، Starlink اینترنت بیش از دو میلیون کاربر را تامین میکند و آمازون به دنبال ورود به عرصه رقابت در زمینه اینترنت ماهوارهای با این شرکت است.