جنگ بین طرفداران و گوشیهای iOS و آیفون همیشه وجود دارد و قرار نیست تمام شود. اگرچه همیشه اپل به دنبال پیشرفت آیفونها بوده و مدلهای جدیدی ارائه میدهد، در مقابل برندهای رقیبی چون شیائومی، سامسونگ و دیگر رقبا هم سعی کرده تا گوشیهای مناسبی ارائه دهند و بتواند سهم بزرگی از بازار را کسب کنند.
اکنون به نظر رسیده وضعیت در حال تغییر است و اپل با کاهش فروش آیفون رو به رو است. گزارش اخیر نشان داده که سهم بازار آیفون به پایینترین سطح رسید و اندروید سیر صعودی پیش گرفت.
به گزارش CIRP مشخص شده که میزان فعالسازی آیفون در ایالات متحده نسبت به اندروید کاهش خیره کننده داشت. در حقیقت فعالسازی، فرآیند ثبت گوشی جدید در اپل، یک شاخص کلیدی سهم بازار محسوب میشود. جدیدترین اطلاعات نشان داده که اپل در فعالسازی گوشی در ایالات متحده به سطح پایین رسیده و نسبت به شش سال گذشته افت داشت.
طبق این اطلاعات، میزان فعال سازی آیفون جدید در ایالات متحده طی سال گذشته با کاهش چشمگیر رو به رو شد. این نرخ که پیشتر در دو سه ماهه اول سال 2023 به ثبت رسید 40 درصد بود، طی سه ماهه اول سال 2024 به 33 درصد کاهش پیدا کرد. این کاهش نشان داده که افزایش سهم بازار برای دستگاههای اندرویدی بوده و اکنون از هر 3 فعالسازی جدید، 2 مورد را دربرمیگیرد. این پایینترین نرخ اپل از سال 2017 به حساب میآید. CIRP چندین عامل احتمالی را در کاهش فروش آیفون دخیل میداند.
نخست این که نبود ویژگیهای جدید در مدلهای قبلی آیفون است که انگیزه کافی برای خرید یک مدل جدید آیفون را در خریداران از بین میبرد. دیگر دلیلی که باید اشاره کنیم این است که در حال حاضر گوشیهای خریداری شده کافی بوده و تمایلی برای خرید مدل جدید به دنبال ندارد. باید بیان داشت اکنون صاحب یک آیفون 11 از گوشی خود راضی است و نیازی نمیبیند تا به ارتقا بپردازد.
به هر حال اپل باید به افزودن قابلیتهای جدید روی آورد و طراحی را هم دستخوش تغییر کند تا بتواند بر میزان فروش آیفون بیافزاید.