به تصویر پایین نگاه کنید. فیسبوک که در آن زمان که مارک زاکربرگ و تعدادی از دوستانش آن را در 20 سال پیش راهاندازی کردند، اینگونه بهنظر میرسید.
از آن زمان تا کنون، محبوبترین شبکه اجتماعی جهان دهها بار بازطراحی شده است.
اما هدف آن ثابت مانده است: برقراری ارتباط آنلاین با مردم. و پول پارو کردن از تبلیغات.
با 20 سالگی این پلتفرم، در اینجا چهار راه برای تغییر جهان توسط فیسبوک وجود دارد.
1- فیسبوک بازی رسانههای اجتماعی را تغییر داد
شبکههای اجتماعی دیگری مانند مای اسپیس، قبل از فیسبوک وجود داشتند، اما سایت مارک زاکربرگ بلافاصله پس از راهاندازی آن در سال 2004 شروع به کار کرد و ثابت کرد که یک سایت آنلاین از این نوع با چه سرعتی میتواند راهاندازی کند.
در کمتر از یک سال یک میلیون کاربر داشت و در عرض چهار سال از MySpace پیشی گرفت که با نوآوریهایی مانند توانایی «تگ کردن» افراد در عکسها تقویت شد.
گرفتن یک دوربین دیجیتال در یک شب بیرون از خانه، و سپس تگ کردن دوستان خود در دهها عکس، یکی از عناصر اصلی زندگی نوجوانان در اواخر دهه اول زندگی بود. تغییر مداوم فید فعالیت نیز برای کاربران اولیه جذابیت زیادی داشت.
تا سال 2012، فیسبوک از یک میلیارد کاربر در ماه فراتر رفت و بهغیر از یک اتفاق کوتاه در پایان سال 2021 ، زمانی که کاربران فعال روزانه برای اولین بار کاهش یافتند، این پلتفرم همچنان به رشد خود ادامه داده است.
این شرکت با گسترش به کشورهای کمتر متصل و ارائه اینترنت رایگان، تعداد کاربران فیسبوک را حفظ کرده و افزایش داده است. در پایان سال 2023، فیسبوک گزارش داد که روزانه 2.11 میلیارد کاربر دارد.
مسلماً فیسبوک نسبت به گذشته محبوبیت کمتری در بین جوانان دارد. با این وجود، همچنان محبوبترین شبکه اجتماعی در جهان است و عصر جدیدی از فعالیتهای اجتماعی آنلاین را آغاز کرده است.
برخی فیسبوک و رقبای آن را ابزاری قدرتمند برای ارتباط میدانند. دیگران آنها را بهعنوان عوامل اعتیاد آور مخرب میبینند.
2- فیسبوک از دادههای شخصی ما محافظت کرد
این روزها، متا، شرکت مادر فیسبوک، یک غول تبلیغاتی است که در کنار شرکتهایی مانند گوگل، سهم بزرگی از پول تبلیغات جهانی را به خود اختصاص داده است.
متا روز پنجشنبه بیش از 40 میلیارد دلار (32 میلیارد پوند) درآمد برای سه ماهه آخر سال 2023 گزارش کرد که عمدتاً از ارائه خدمات تبلیغاتی بسیار هدفمند به تبلیغکنندگان بود. حدود 14 میلیارد دلار بهعنوان سود اعلام شد.
سال گذشته، کمیسیون حفاظت از دادههای ایرلند بهدلیل انتقال دادههای کاربران اروپایی به خارج از حوزه قضایی، جریمهی بیسابقه 1.2 میلیارد یورویی برای این شرکت صادر کرد. فیسبوک در حال حاضر علیه این جریمه تجدیدنظر میکند.
3- فیسبوک اینترنت را سیاسی کرد
فیسبوک با ارائه تبلیغات هدفمند به یک پلتفرم اصلی برای تبلیغات انتخاباتی در سراسر جهان تبدیل شده است.
بهعنوان مثال، طبق تحقیقات Statista، در پنج ماه منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 2020، دونالد ترامپ بیش از 40 میلیون دلار برای تبلیغات فیسبوک هزینه کرده است.
فیسبوک در تغییر سیاستهای مردمی نیز نقش داشته است. با گروههای متفاوت از کاربران برای جمع آوری، کمپین و برنامهریزی برای اقدام در مقیاس جهانی.
گفته میشود که فیسبوک و توییتر در طول بهار عربی برای کمک به هماهنگی اعتراضات و انتشار اخبار در مورد آنچه در زمین اتفاق میافتد، بسیار مهم بودند.
اما پذیرش فیسبوک برای اهداف سیاسی بهدلیل برخی از پیامدهای آن از جمله تأثیر آن بر حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته است. در سال 2018، فیسبوک با گزارش سازمان ملل متحد موافقت کرد که گفته بود در جلوگیری از افرادی که از این پلتفرم برای تحریک خشونت آفلاین علیه مردم روهینگیا در میانمار استفاده می کنند، شکستخورده است.
4- فیسبوک تسلط متا را آغاز کرد
با موفقیت عظیم فیسبوک، مارک زاکربرگ یک شبکه اجتماعی و امپراتوری فناوری ساخت که از نظر کاربران و قدرت متعاقب آن بیسابقه باقی مانده است.
شرکتهای رو به رشد، از جمله واتساپ، اینستاگرام و آکیولوس، همگی تحت چتر شرکت فیسبوک خریداری و توربوشارژ شدند که در سال 2021 نام خود را به متا تغییر داد.
متا اکنون میگوید بیش از سه میلیارد نفر در هر روز حداقل از یکی از محصولات آن استفاده میکنند.
و هنگامی که نتوانسته است رقبای خود را بخرد، متا اغلب متهم به کپی برداری از آنها برای حفظ سلطه خود شده است.
ویژگی ناپدید شدن استوری فیسبوک و اینستاگرام مشابه ویژگی کلیدی موجود در اسنپ چت است. ریلز اینستاگرام پاسخ این شرکت به چالش ایجاد شده توسط برنامه اشتراکگذاری ویدیو TikTok است. و Threads تلاش متا برای تقلید از X است که قبلاً توییتر نامیده میشد.
بهلطف افزایش رقابت و محیط نظارتی سختگیرانهتر، تاکتیکها بیش از همیشه مهم شدهاند.
در سال 2022، متا مجبور شد که Giphy سازنده GIF را با ضرر بفروشد، زیرا قانونگذاران بریتانیا از داشتن این سرویس بهدلیل ترس از تسلط بیش از حد در بازار جلوگیری کردند.
هوش مصنوعی نیز یک اولویت بزرگ برای متا است.
بنابراین، این شرکت تا حدودی از فیسبوک خارج میشود. این که آیا جهان با توجه به محبوبیت همیشگی آن همسویی یا خیر، موضوع دیگری است.