آیا تا به حال فکر کردهاید که YouTube به سازندگانی که 1 میلیون بازدید دارند، چه پولی میدهد؟ امروز، ما پاسخ را فاش خواهیم کرد!
کسب درآمد در YouTube برای بسیاری از سازندگان، بهویژه آنهایی که بهدنبال ترک شغل و صرف تمام زمان برای یوتیوبر شدن هستند، آرزوی نهایی است. اما جهش به دنیای ناشناختهها به شجاعت (و اطمینان خاطر) زیادی نیاز دارد. بهترین راه برای نرم کردن این شدت ریسک، حتی بهعنوان یک خالق بزرگ، «تخمین میزان درآمد» شماست.
بنابراین، یکی از سؤالاتی که اغلب میبینیم این است که «یوتیوب برای 1 میلیون بازدید چقدر هزینه می کند؟» به هر حال، این یک رقم بزرگ است. مطمئناً هر کسی میتواند با این تعداد بازدید به بقای خود در پلتفرم ادامه دهد.
برای اینکه بفهمیم، از کانال vidIQ کسب درآمد کردیم تا ببینیم چقدر پول در میآوریم. ما به مدت 18 ماه اجازه دادیم پول نقد جمع شود و درآمد خود را از طریق ویدیوهای بلند مدت، برنامههای کوتاه YouTube و پخش زنده پیگیری کردیم. و اکنون، ما برای هر نوع ویدیو، پرداختهای مشخصی داریم.
کسب درآمد از YouTube: توضیح سریع
قبل از شروع، به درکِ نحوه عملکرد درآمدزایی YouTube کمک بپردازیم. برخی از اصطلاحات و اختصارات پیچیده وجود دارد، بنابراین ما آنها را ابهام زدایی میکنیم و همه چیز را با جزئیات توضیح میدهیم.
Google AdSense یا درآمد تبلیغات ویدیویی، منبع اصلی درآمد برای اکثر سازندگان پولی است. کسب درآمد از طریق این جریان درآمد بسیار ساده است: وقتی بینندگان تبلیغات داخل یک ویدیو را تماشا میکنند یا روی آن کلیک میکنند، خالق آن محتوا درآمد کسب میکند. با گذشت زمان، هزاران بازدید از تبلیغات ممکن است به هزاران دلار برسد.
CPM در مقابل RPM
YouTube از دو معیار CPM و RPM برای تخمین درآمد سازنده استفاده میکند. CPM (cost per mille) یا هزینه در هر میلیون، مبلغی است که یک تبلیغکننده به ازای هر 1000 بازدید برای اجرای تبلیغات در ویدیوهای YouTube میپردازد. بهعنوان مثال، برخی از ویدیوها CPM 5 دلار دریافت میکنند، به این معنی که تبلیغ کنندگان برای تبلیغ محصولات و خدمات خود 5 دلار به ازای هر 1000 بازدید پرداخت میکنند.با این حال، YouTube تمام درآمد تبلیغات را با سازندگان تقسیم میکند. آنها 55٪ را دریافت میکنند در حالی که YouTube 45٪ باقیمانده را میگیرد. بنابراین، RPM (درآمد در هر میلیون) تخمین بهتری از دستمزد دریافتی سازنده است. این همان چیزی است که پس از اینکه YouTube سهم خود را از تبلیغات و درآمد حاصل از تأمین مالی طرفداران میگیرد، بهدست میآورند.
درآمد YouTube برای 1 میلیون بازدید ویدیو
طبق گفته YouTube، ما پس از رسیدن به 1 میلیون بازدید در کانال خود، 3231.42 دلار درآمد کسب کردیم. بیش از 90 درصد آن از تبلیغات ویدیویی و درآمد YouTube Premium است.
ما میدانیم که به چه چیزی فکر میکنید: 3231.42 دلار برای 1 میلیون بازدید کم بهنظر میرسد. اما این مساله به این دلیل است که یوتیوب از تک تک پخشها کسب درآمد نمیکند.
«از این 1 میلیون بازدید، تقریباً یکچهارم میلیون بازدید با CPM بیش از 13 دلار بود».
اگر این را تحلیل کنیم، چیزی شبیه به این میشود:
- تعداد بازدید: 1,035,307
- بازدید پولی: 249,557
- CPM: دلار $13.29
- درآمد: 3,231.42 دلار
چه چیزی باعث افزایش درآمد YouTube میشود؟
بنابراین، حتی اگر 1 میلیون بازدید داشته باشید، به این معنی نیست که بهطور خودکار ثروتمند میشوید و میتوانید کار روزانه خود را رها کنید. عوامل دیگری مانند تعداد بازدیدهایی که YouTube برای کسب درآمد از کانال شما انتخاب میکند، نقش دارند. همچنین باید فصلی بودن، مکان بینندگان و موضوع ویدیوهایتان را در نظر بگیرید. وقتی سعی کنید پول بگیرید، همه این متغیرها تفاوتها را ایجاد میکنند.
زمان مناسب در سال (فصلی)
بهطور معمول، هرچه CPM YouTube شما بالاتر رود، درآمد بیشتری کسب میکنید. اما آیا میدانستید که CPM ها در طول سال در نوسان هستند؟ بههمین دلیل است که با تغییر فصل، یک کانال میتواند افزایش و کاهش درآمد را تجربه کند. در واقع، CPM در کانال vidIQ از 9.21 دلار در ژانویه به 13.42 دلار در اکتبر افزایش یافت.
«شما ممکن است در ژانویه بههمان اندازه که در دسامبر کار میکنید سخت کار کنید، اما زمان سال تعیین میکند که چقدر حقوق بگیرید».
موقعیت جغرافیایی بازدید کنندگان
یکی دیگر از عوامل موثر بر درآمد YouTube شما محل زندگی مخاطبان شماست. برخی از مناطق اقتصاد بزرگتری نسبت به سایرین دارند، بنابراین تبلیغ کنندگان پول بیشتری برای اجرای تبلیغات میپردازند. این منجر به CPM های بالاتر در مکانهایی مانند ایالات متحده و کاهش CPM در مکانهایی مانند هند میشود.
برای مثال، یک تحلیلگر یوتیوب میگوید که میانگین CPM 1.36 دلار در هند کسب میکنیم. اما در ایالات متحده، این رقم به 18.88 دلار افزایش مییابد.
«ده درصد از مخاطبان ما از هند مارا تماشا میکنند که بیش از نیم میلیون بازدید در ماه است. اما اگر به تضادها در CPM ها [برای هند و ایالات متحده] نگاه کنید، 10 برابر متفاوت است».
عنوان ویدیو
عنوان و موضوع ویدیوهای شما نیز میتواند بر درآمد YouTube شما تأثیر بگذارد. ما متوجه شدهایم که برخی ویدیوها CPM کمتری دارند در حالی که برخی دیگر دو رقمی هستند.
به عنوان مثال، ما دو ویدیو در کانال خود ارسال کردیم: یکی در مورد جذب مشترک و دیگری در مورد الگوریتم یوتیوب. ویدیوی الگوریتم دارای CPM 20.67 دلار است، اما مشترک آن 1.13 دلار است.
معلوم شد که بینندگان آمریکایی بیشتری ویدیوی الگوریتم را تماشا کردند که CPM کلی را افزایش داد. از طرف دیگر، بینندگان هندی بیشتری ویدیوی مشترک را تماشا کردند که CPM را کاهش داد.
«موضوع و اصطلاحات مورد استفاده در پکیج ویدیو میتواند بهشدت بر جمعیتشناختی مخاطب تأثیر بگذارد، که به نوبه خود، درآمدی را که یک ویدیو میتواند بهطور بالقوه ایجاد کند، تغییر میدهد».
درآمد برای 1 میلیون بازدید YouTube Shorts
تاکنون، درآمد را فقط برای ویدیوهای طولانی بهاشتراک گذاشتهایم. اما در مورد YouTube Shorts چطور؟
اگر چیزی در مورد درآمد Shorts میدانید، پس برای شما واضح است که نسبت به سایر انواع محتوا بسیار کمتر است. از 4 تا 21 نوامبر، ما تنها 95.29 دلار پس از دریافت 1 میلیون بازدید کسب کردیم. این RPM 0.09 دلار در هر 1000 بازدید است که بسیار کم است.
«با این نرخ، برای بهدست آوردن 10000 دلار به 100 میلیون بازدید نیاز دارید».
درآمد YouTube برای 1 میلیون بازدید پخش زنده
برخلاف Shorts، شما میتوانید با محتوای زنده درآمد زیادی کسب کنید. در واقع کانال vidIQ یوتیوب پس از رسیدن به یک میلیون استریم 10806.72 دلار درآمد داشت! این RPM 10.69 دلار در هر 1000 بازدید است که فوق العاده است.
«این به این دلیل است که میتوانید مستقیماً با استفاده از ویژگیهایی مانند سوپر چت و عضویت در کانال مخاطبان خود را قلقلک دهید».
بیشتر درآمد از سوپر چتها به دست میآید که «نکاتی» هستند که فقط در جریان پخش زنده ارسال میشوند. اما چه چیزی بینندگان ما را تشویق میکند که آنها را بهطور مکرر ارائه کنند؟
راز این است که ما هر هفته بهصورت زنده [لایو] میرویم و به سؤالات برتر پاسخ میدهیم. وقتی سازندگان یک سوپر چت برای ما ارسال میکنند، ما پاسخ دادن به سؤالات آنها را در پخش زنده در اولویت قرار میدهیم!
در نهایت درآمد شما به محتوای ویدیوی شما بستگی دارد
پس از رسیدن به 1 میلیون بازدید، واضح است که برخی از انواع ویدیوها سودآورتر از سایرین هستند. اگر بخواهیم آنها را رتبهبندی کنیم، ترتیب به این صورت خواهد بود:
- پخش زنده: 10806.72 دلار
- ویدیوهای طولانی: 3231.42 دلار
- ویدیو کوتاه: <100 دلار
این بستگی به اندازه کانال، موضوع و درگیری بیننده دارد، اما روند آن مشخص است. پخش زنده بهدلیل تأمین مالی طرفداران در طول رویداد و توانایی کسب درآمد تبلیغات پس از پخش، سودآورتر است.