Search
Close this search box.

چرا علوم انسانی در دنیای تحت سلطه فناوری ضروری است؟

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
اهمیت علوم انسانی در دنیای فناوری

علوم انسانی زمانی هسته اصلی دانشگاه‌ها بود. قرار گرفتن در معرض هنر، ادبیات، تاریخ، مذهب و فلسفه شغلی حاشیه‌ای نبود، بلکه جوهره یک آموزش واقعی بود.

حتی در جهانی که به علم، فناوری، ریاضیات و مهندسی جایزه می‌دهد، ارزش آموزش گسترده و انسانی بیش از پیش آشکار می‌شود. رابرت دی نیومن، رئیس مرکز ملی علوم انسانی در کارولینای شمالی که از هند بازدید می‌کند، گفت: «کارفرمایان می‌گویند که بیش از همه به‌دنبال مهارت‌های نوشتن هستند. او گفت که علوم انسانی، نه فقط به‌عنوان یک ابزار – مهارتی در یک حرفه شرکتی – اهمیت دارد، زیرا آنها تفکر عمیق‌تر را تشویق می‌کنند، و هیچ تناقضی بین این دو وجود ندارد».

این مرکز، که در سال 1978 تأسیس شد، یک مرکز تحقیقات چند رشته‌ای علوم انسانی است که از مؤسسه مطالعات پیشرفته در پرینستون الگوبرداری شده است. نیومن می‌گوید، این بورسیه‌های بسیار انتخابی را به محققانی که روی موضوعات «پیش‌گام و در حال تغییر جهان» کار می‌کنند، ارائه می‌دهد. بسیاری از آنها جوایز آکادمیک، جوایز کتاب ملی و جوایز پولیتزر را برای کارهایی که توسط مرکز تسهیل شده است، کسب کرده‌اند. و برای اولین‌بار در تاریخ این مؤسسه، رئیس جمهور از هند بازدید می‌کند تا برنامه‌های کاربردی را افزایش دهد و محققی را بیابد که هم بتواند به مؤسسه کمک کند و هم با جامعه علوم انسانی در اینجا ارتباط برقرار کند. وی بر نیاز به تنوع تجربیات برای غنی‌سازی بورسیه‌ها تاکید کرد. نایب رئیس مرکز، Rishi Jaitly، یک مدیر برجسته فناوری با اشتیاق به علوم انسانی، که همچنین یک برنامه رهبری اجرایی را در ویرجینیا تک ایجاد کرده است که بر اساس تاریخ، فلسفه، ادبیات، مذهب و هنر است، همراهی می‌کند. آنها از پردیس‌های هند مانند IIT بمبئی، دانشگاه آشوکا و دانشگاه دهلی بازدید کردند.

جیتلی با تکیه بر تجربیات خود در صنعت فناوری گفت که «فازی‌های» محور علوم انسانی به همان اندازه که فن‌آوران اهمیت دارند. او گفت که این در مورد این است که یک “انسان تمام عیار” باشید که بتواند از انواع مختلفی از هوش برای حل یک مشکل یا درک یک موقعیت به‌طور کلی استفاده کند. «آموزش و پرورشی که به معناسازی دامن می‌زند» پنجره‌ای به جهان است. او گفت که رویکرد “آگاهانه‌تر و دیگر گرا”، ظرفیت داستان گویی، مهارت‌های مهم در محل کار نیز هستند. او گفت که علوم انسانی همچنین برای یادگیرندگان منعطف و مادام‌العمری ایجاد می‌کند که می‌توانند با تغییر گفتمان از وب 2 به وب 3 در سال‌های اخیر به هوش مصنوعی مولد در حال حاضر و احتمالاً فناوری کوانتومی یا ویرایش ژن در آینده ادامه دهند. در زمانی که دانشگاه‌ها میدان نبرد سیاسی هستند و علوم انسانی به‌دلیل سیاسی بودن بیش از حد مورد توجه قرار گرفته‌اند، نیومن قویا از نقش نقد و تحقیق آزاد آنها دفاع کرد. “این کاری است که آنها باید انجام دهند، زیر سوال بردن وضعیت موجود. آنها سوال می‌پرسند، و هر کسی که آن را دارای انگیزه سیاسی می‌خواند، دستور کار سیاسی خود را دارد. علوم انسانی به‌منظور تشویق دیدگاه‌های متعدد، محافظه کارانه یا لیبرال – وجود دارد. دستور کار مشخصی وجود ندارد.»

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *