Rakuten، غول تجارت الکترونیک ژاپنی، با راهاندازی مدل زبان بزرگ خود (LLM) آماده است تا تأثیر قابلتوجهی بر چشمانداز جهانی هوش مصنوعی بگذارد. این حرکت نشاندهنده ورود رسمی ژاپن به رقابت شدید هوش مصنوعی است که در حال حاضر تحت سلطه بازیکنانی مانند گوگل، متا و شرکتهای چینی مانند بایدو است. هیروشی میکیتانی، مدیرعامل راکوتن در مصاحبه ای با CNBC گفت که این شرکت در چند ماه آینده چیزی خواهد داشت. او همچنین گفت که این شرکت برنامههایی برای ارائه LLM به مشاغل شخص ثالث دارد. او در این مصاحبه به CNBC گفت: «ما میتوانیم بهراحتی به آنها [کسب و کارها] آموزش دهیم، آن را پکیج کنیم و بستری را برای آنها فراهم کنیم تا بتوانند بهطور کامل از آن برای تجارت خود استفاده کنند.
توسعه Rakuten’s LLM یک گام بزرگ رو به جلو برای قابلیتهای هوش مصنوعی ژاپن است. ژاپن مدتها پیش در زمینه رباتیک و سایر حوزههای فناوری پیشرو بوده است، اما در زمینه هوش مصنوعی عقب مانده است. سرمایهگذاری Rakuten در فناوری LLM نشانهای از جدی بودن ژاپن برای رسیدن به پیشروان جهانی در هوش مصنوعی است.
هرچه بیشتر بهتر؟
راهاندازی Rakuten’s LLM همچنین احتمالاً تأثیر زیادی بر چشم انداز جهانی هوش مصنوعی خواهد داشت. رقابت در فضای LLM در حال حاضر شدید است و ورود Rakuten فقط آن را بیشتر خواهد کرد. این رقابت افزایش یافته احتمالا منجر به نوآوری سریعتر و بهطور کلی فناوری بهتر LLM خواهد شد. در حالی که ایالات متحده و چین در خط مقدم توسعه هوش مصنوعی قرار داشتهاند، ورود ژاپن میتواند نشان دهنده تغییر در پویایی قدرت باشد و سایر کشورهای آسیایی نیز احتمالاً از آن پیروی کنند.
راکوتن تنها شرکت ژاپنی نیست که وارد رینگ شده است. شرکت مخابراتی NTT مستقر در ژاپن اعلام کرد که از مارس 2024 شروع به ارائه LLM اختصاصی خود “tsuzumi” به مشاغلی با هدف ارتقاء کارایی عملیاتی و تحول دیجیتال (DX) خواهد کرد.