نویسنده ایزابل آلنده زمانی نوشت: “ما نمیدانیم چقدر قوی هستیم تا زمانی که مجبور شویم آن قدرت پنهان را به جلو بیاوریم. در زمان تراژدی، جنگ، ضرورت، مردم کارهای شگفت انگیزی انجام میدهند. ظرفیت انسانی برای بقا. و تجدید عالی است.” با این تعبیر طلایی، برویم برای بررسی بازاریابی اینستاگرام فارسی که توسط موسسهای در ایالات متحده مورد پژوهش قرار گرفته است.
قبل از پرداختن به بازاریابی اینستاگرام، در اینجا نویسنده مقاله اشاره کرده است که: سالهای انزوا و تحریمهای بین المللی چه چیزی را برای این کشور(ایران) به ارمغان آورده است. ممکن است انتظار داشته باشید که شاهد ناامیدی و اضطراب زیادی باشید. اما گذشته از آن، در واقع ملتی را خواهید دید که استادانه بر مشکلات امروزی خود غلبه کرده است.
چگونه؟ خوب، برای پاسخ به این که ما به یک استعاره نیاز داریم: وقتی فردی کور میشود حواس دیگر او شکوفا می شود.
برای مثال بازاریابی اینستاگرام را در نظر بگیرید.
چرا اینستاگرام در ایران اینقدر محبوب است؟
اینستاگرام به دلایل نامعلومی در ایران ممنوع است. یافتن آمار دقیق دشوار است، اما طبق گزارش روزنامه انگلیسی زبان فایننشال تریبون، ایران در ژانویه 2018 با بیش از 24 میلیون کاربر، هفتمین پایگاه بزرگ کاربران اینستاگرام جهان را داشت.
محدودیتهای بینالمللی همچنان برای ایرانیهایی که از اینستاگرام استفاده میکنند اعمال میشود و همه ویژگیهای بازاریابی اینستاگرام در دسترس نیستند: بهویژه، تبلیغات اسپانسر پولی در دسترس نیستند. بنابراین، برای رشد پروفایل خود تنها انتخاب اینستاگرامرهای ایرانی استفاده از ویژگیهای ارگانیک پلتفرم است.
نتیجه؟ خوب، فقط بگوییم که ایرانیها در بهینه سازی ارگانیک اینستاگرام استاد شدهاند.
وقتی درباره ایران صحبت میکنیم، صحبت از جمعیتی بالغ بر 80 میلیون نفر است. ما میتوانم صدها اکانت اینستاگرام را بشماریم که بیش از یک میلیون دنبال کننده دارند. و بسیاری از آنها بیش از 10 میلیون دنبال کننده دارند!
میتوانید انواع اکانتهایی مانند صدف بیوتی (8.5 میلیون فالوور)، بهاره صالح نیا (12.1 فالوور)، فوتبالیست علی کریمی (15 میلیون) و کمدین حسن ریوندی (20 میلیون فالوور) را پیدا کنید.
(تصویر مربوط به سال 2021 میباشد)
فرهنگ دلنشین و با سلیقه
غذاهای ایرانی بهخاطر دستپختهای دقیق و بسیار خوش طعمش در سرتاسر جهان شهرت دارند. برای این مقاله، 9 دستور غذایی خاص را برای بازاریابی اینستاگرام انتخاب کردهایم که بازاریابان ایرانی از آنها برای بهرهبرداری از اینستاگرام استفاده میکنند.
بسیاری از اینها ریشه در فرهنگ و سنتهای ایرانی دارند. از خواندن آنها لذت ببرید و ما مطمئن هستیم که نکاتی را در نظر خواهید گرفت که شما را به سمت ترافیک و دنبال کنندگان بیشتری در بازاریابی اینستاگرام هدایت میکند.
دستور 1: گرده افشانی متقابل چیست؟
سناریو: شما میخواهید فالوور پروفایل خود را افزایش دهید اما نمیتوانید از محتوای حمایت شده یا هر نوع تبلیغاتی استفاده کنید. کسب و کار شما عملکرد خوبی ندارد، بنابراین به هر حال بودجه تبلیغاتی ندارید.
مشکلی نیست. در اینجا کاری وجود دارد که شما باید انجام دهید:
به یک اینفلوئنسر با بیش از 100.000 فالوور پول ندهید. درعوض، 20 پروفایل را پیدا کنید که هر کدام دارای حدود 5.000 فالوور هستند، در حالت ایده آل همه در همان ناحیخ فعالیت شما هستند.
با هر یک از آنها رابطه برقرار کنید. به آنها بگویید که اگر پستهای شما را به اشتراک بگذارند، پستهای آنها را به اشتراک خواهید گذاشت. در دنیای دیجیتال مارکتینگ این فرآیند گرده افشانی متقابل نامیده میشود که در بازریابی اینستاگرام بیشترین کاربرد را دارد.
اگر موفق باشید، میتوانید پروفایل خود را در معرض حدود 100.000 نفر جدید قرار دهید. بدون پرداخت یک ریال.
یکی از بازاریابهایی که از این تاکتیک استفاده کرد گفته است که یک شرکت مسافرتی ایرانی این کار را انجام داده و تعداد کاربران خود را در عرض سه ماه چهار برابر کرده است.
دستور 2: بطور پیوسته در حال داستان سراییهای جذاب باشید
ایرانی ها قصه گفتن را بلدند. این به گذشته برمیگردد، خب… خیلی به عقب. به شهرزاد، قهرمان و قصهگوی قصه هزار و یک شب که پیش از آنکه بهعنوان یک داستان عربی مشهور شود، داستانی فارسی بود.
شهرزاد توانست هزار و یک شب شاه (شهریار شاه) را مجذوب قصههایش کند تا اینکه شاه عاشق شد و جانش را در این راه از دست داد.
و این دقیقا همان چیزی است که کارشناسان مارکتینگ اینستاگرامی فارسی امروز به دوستان اینستاگرامی خود میگویند. شور و شوق ایجاد کنید و به گفتن داستانهای زندگی خود در هر روز ادامه دهید تا نرخ ریزش را پایین نگه دارید.
و راز یک داستان موفق؟ باید شخصیتهای واقعی داشته باشد. در حالت ایده آل، شما بهعنوان قهرمان هر داستان.
هر داستان باید با یک دوراهی شروع شود. بهعنوان مثال، «من می خواستم بروم سر کار اما کسی جلوی ساختمان من پارک کرده بود.» (تصویر آن بدون نشان دادن پلاک) میتواند اولین عکس در استوری اینستاگرام شما باشد.
داستان میتواند ادامه پیدا کند… “چراغ علاءالدین را در دست نداشتم، بنابراین… به یک یدککش زنگ زدم که بیاید و ماشین را بردارد، اما…” (تصویر یدککش میتواند این باشد. عکس دوم). ماجرا را میتوان اینطور حل کرد: «ماشین را بردند و من دیر سر کار آمدم و حداقل باید تمام روز از رئیسم دوری کنم.»
مانند همه استوریهای خوب اینستاگرام، در هر مرحله از استوری، باید فالوورهای خود را جذب کنید. سوالاتی از قبیل “خودم ماشین را جابجا کنم یا با پلیس تماس بگیرم؟” راه درازی بروید.
برخی از اینستاگرامرهای فارسی روزانه تا 40 استوری ارسال میکنند. و آنها میگویند: “این روش در بازاریابی اینستاگرامی جواب میدهد”
نکته فنی: داستانهای شما باید همیشه با احساسات دنبال کنندگان و تجربیات خود آنها همراستا باشد.
و به یاد داشته باشید، تعامل خوب منجر به دسترسی گستردهتر(اکسپلور) میشود. بنابراین، پستهای شما به افراد بیشتری نشان داده میشود.
دستور 3: یک شخصیت معروف را متقاعد کنید که با شما همکاری کند
ویدیوی یک شخصیت معروف را در صفحه اینستاگرام خود قرار دهید، سپس از او تعریف کنید و او را تگ کنید. آنها ممکن است پست شما را بهعنوان یک استوری در پروفایل خود به اشتراک بگذارند. اگر این کار را انجام دهند، هزاران یا حتی میلیونها فالوور آنها شما را خواهند دید.
برای اینکه به اندازه کافی متقاعد کننده شوید این دستورالعمل ها را دنبال کنید:
- زیرک باشید و تگ تعریف شده خود را به جنبههای شخصیتی آنها هدف قرار دهید. دریابید که آنها به چه چیزی بیشتر افتخار میکنند. با مرور پستهای قبلی آنها از پیشینه آنها مطلع شوید.
- مانند یک سریال تلویزیونی جدید که در آن حضور دارند، به روندها توجه داشته باشید.
- محتوایی تولید کنید که به آن اعتقاد دارید، نباید فریبنده باشد و اگر از کسی تعریف میکنید باید از ته دل باشد.
- محتوا باید مفید یا مرتبط با مخاطب هدف شما باشد و بازاریابی اینستاگرام در نظر گرفته شود.
- باید با استراتژیهای کسب و کار و پیشنهادهای ارزشی شما همسو باشد.
بیایید این دستور را کمی تجزیه کنیم:
- کانال خود را از درون بشناسید – در این مورد پروفایل اینستاگرام سلبریتی و شخصیت اومخاطب هدف خود را بشناسید.
- روندها (بازار) را بشناسید.
- محتوایی ایجاد کنید که مخاطب هدف شما را تحت تأثیر قرار دهد.
- نیازهای مخاطبان هدف خود را بشناسید.
- کمپین خود را با اهداف تجاری خود هماهنگ کنید.
- این دستور العمل را دنبال کنید تا رشد شما در بازرایابی اینستاگرامی تضمین شود.
دستور 4: در مورد مخاطب خود کنجکاوی کنید
در ایران رانندگان تاکسی در انجام مصاحبه IDI (مصاحبه عمیق) بسیار خوب عمل میکنند. آنها میپرسند “دقیقا کجا میروی؟” «چرا آنجا میروی؟ چگونه است؟ آیا میتوانی بیشتر برای من توضیح بدهی؟” و مصاحبه شما ادامه مییابد تا در نهایت پیاده شوید.
این رویکرد را در فعالیتهای بازاریابی اینستاگرام خود به کار ببرید، و در کمترین زمان، اطلاعات زیادی در مورد مخاطبان خود خواهید داشت!
چگونه این کار را انجام میدهید؟ با اجرای کمپینهای UGC.
اگر یک شرکت حمل بار دارید، از مخاطبان خود بخواهید که تصاویر سفر را برای شما ارسال کنند. اگر آموزش آشپزی دارید، از آنها بخواهید عکسهایی از غذاهایی که با دستور پخت شما درست میکنند بفرستند. شما سالن زیبایی دارید؟ از فالوورهای خود بخواهید که کلیپ های ویدیویی از آرایش خود را برای شما ارسال کنند.
همچنان از مخاطبان خود نظر بخواهید. برای هر حرکتی که انجام میدهید و هر نفسی که در پروفایل خود میکشید، آنها باید به شما بگویند که در مورد آن چه فکر میکنند.
بعداً میتوانید از همه این دادهها برای هدفگیری بهتر آنها و افزودن ارزش به محصولاتی که ارائه میکنید استفاده کنید. ارزشهایی که نیازهای آنها را لمس میکند.
ویدئو: الگوریتم اینستاگرام چگونه کار میکند
دستور 5: قبیله تشکیل دهید
خانواده در ایران پادشاه است. مرکز همه چیز است. و ما حتی این مرز را کمی بیشتر میکنیم: محله ما پادشاه است. و اگر در یک روستای کوچک زندگی میکنیم، روستای ما نیز پادشاه است.
ایرانیها این فرهنگ را به شبکههای اجتماعی تعمیم میدهند.
اینستاگرامرهای برتر ما قبیله میسازند. ستایشگران دور یک سلبریتی جمع میشوند. آنها برای او می جنگند و حتی حاضرند دیگرانی را که از سلبریتی انتخابی خود متنفرند، را مورد حمله قرار دهند.
برای ساختن یک قبیله، باید نسبت به مخاطبان خود سخاوتمند باشید. شما باید با پستهای خود کاری کنید تا طرفداران شما همیشه چیزی از شما دریافت کنند.
شما باید با فالوورهای خود خوب رفتار کنید. شما حتی باید با اشتراک گذاری برخی از پستها و داستانهای آنها، به آنها توجه نشان دهید.
برخی از اینستاگرامرها پستها، استوریها، نظرات و حتی پیامهای مستقیم فالوورهای خود را به اشتراک میگذارند. میتوان گفت که آنها این جوامع کوچک و روستا مانند را میسازند که در آن مردم دور یک پست جمع میشوند و نظر میدهند و در مورد یک موضوع صحبت میکنند.
دستور 6: نقش برجسته ایفا کنید
نمیدانم میتوانم بگویم ایرانیها شخصیت ریاست دارند یا نه. اما وقتی نوبت به رسانههای اجتماعی میرسد، قطعاً از شما میخواهند که همیشه کارهایی را برای آنها انجام دهید.
مانند شرکتی که از فالوورهای اینستاگرام خود میخواهد که تبلیغ کمپین بازرایابی اینستاگرامی خود، در پروفایل خود چیزی را به اشتراک بگذارند و یک اسکرین شات از پستها را برای آنها ارسال میکند تا در یک مسابقه شرکت کنند.
این فراخوانها برای اقدام نمونهای از بازاریابی اینستاگرام ایرانی است و این چیز خوبی است.
آنها مدام از شما میخواهند کارهایی انجام دهید یا نظر بدهید. یک فراخوان برای اقدام (Call To Action) در انتهای کپشن اینستاگرام برای تبلیغ هوآوی چنین میگوید: “هر سوال، یادداشت، نظر، بوسه؟” و بله. بسیاری از نظرات در واقع شکلکهای بوسه بود. :* :* :*
دستور 7: اشتیاق را افزایش دهید
ایران بر سر دوراهی فرهنگها قرار دارد و با برخورد ارزشهای غربی و شرقی دستخوش دگرگونی عظیمی است.
نحوه غذا خوردن، نحوه لباس پوشیدن، مصرف رسانهها و سفر، همه در 20 سال گذشته تغییر کردهاند. بهدلیل این تضاد، نظرات مختلفی مطرح میشود و بسیاری از مردم با روشهای تضاد جدیدی با یکدیگر روبرو میشوند که امروزه از طریق رسانههای اجتماعی حتی بیشتر شده است.
تجزیه و تحلیل پروفایلهای اینستاگرام نشان میدهد که پستهای جنجالی معمولا بیشترین تعامل را دارند.
بنابراین، شاید باید حرفهای بحث برانگیز و پرحاشیه را در پروفایل خود درج کنید. هر بحثی که در حال حاضر وجود داشته باشد، درست است، مثل این که بگویم: “یکی از دوستانم فکر می کرد که بیبیسی وقتی با امیر حسین مقصودلو مصاحبه کرد، کار خوبی انجام داد، حتی اگر خبرنگار او را برای گرفتن مصاحبه فریب داده باشد.”
سپس مشاهده خواهید کرد که نظرات زیادی وارد خواهد شد.
در اینجا برخی از نکات مورد علاقه ایرانیان وجود دارد:
- داستانهای مورد علاقه افراد (شهرزاد و هزار و یک شب را به یاد بیاورید)
- تأثیرگذاری (اظهارنظر در مورد یک شخصیت محبوب یا منفور قطعاً بر پایگاه مخاطبان شما تأثیر میگذارد)
- نزدیکی (چون همه میخواهند در مورد همسایهها، دوستانشان، خانوادهشان، آن پیرزن پایین بلوک بدانند…)
- امور جهانی و سیاست (اخبار سیاسی و فوتبالی و سلبریتیها)
دلیل پشت این دستور چیست؟ با چاشنی همه این موضوعات خبری، با مقداری درگیری و ناآرامی! شما مشارکت زیادی خواهید داشت.
اما این پایان کار نیست.
همچنین باید از مخاطبان خود بخواهید که در مورد دیگرانی که در مورد پستهای شما نظر میدهند نیز نظر دهند. این بهترین راه برای گرم کردن بازار است. البته این تاکتیک نیاز به نظارت دارد. زیرا گاهی اوقات رشتههایی از کامنتها را میبینید که کلمات نامناسبی دارند. اگر می توانید آن را کنترل کنید.
باز هم، اگر میخواهید دسترسی خود را افزایش دهید، ابتدا باید نرخ تعامل خود را افزایش دهید. و ایجاد تضاد، برگ برنده شما در بازاریابی اینستاگرامی خواهد بود.
آموزش: چگونه برای هایلایت اینستاگرام کاور بسازیم؟
دستور 8: لایکها فقط «تعارف» هستند، به آنها متکی نباشید
سبک زندگی مدرن ایرانیان هنوز برگرفته از سنتهای قدیمی است. سنتهایی مانند احترام گذاشتن به هموطنان با به کار بردن «تعارف». تعارفات راه ایرانیها برای احترام گذاشتن است. این پیچیده است، اما اساساً چیزی است که شما قصد آن را ندارید، اما میگویید که آن را انجام خواهم داد. فقط یک غیرایرانیانی که ایرانیها را می شناسند بهخوبی آن را درک میکند.
این مساله در همه چیز از جمله بازاریابی اینستاگرامی هم وجود دارد. ایرانیها تقریباً روی تمام پستهای دوستان یا آشنایان خود دوبار ضربه میزنند.
اما، اگر میخواهید یک Engagement واقعی داشته باشید، «تعارف» کافی نخواهد بود. شما باید بهدنبال نظرات، اشتراک گذاریها و ذخیرهها باشید. اینها بهعنوان تعامل واقعی به حساب میآیند. بنابراین بههمین دلیل است که اینستاگرامرهای ایرانی این دو ضربه زدن را نادیده میگیرند و با تمام ترفندهایی که میتوانند شما را بمباران میکنند تا از شما در مورد پستهایشان کامنت بگذارند و آنها را بهاشتراک بگذارند و ذخیره کنند.
بنابراین، درس این نکته: لایکها را نادیده بگیرید! در عوض، تمام تلاش خود را برای دریافت نظرات، اشتراکگذاری و ذخیرهها انجام دهید.
دستور 9: مسابقهای برای دادن جایزه برگزار کنید
اگر تعامل، فالوور، نرخ تبدیل و حفظ دنبال کننده را همگی در یک سبد میخواهید، مسابقات قرعهکشی را سازماندهی کنید. در ایران با ارزشترین جایزه، گوشی تلفن است (خصوصاً آیفون).
اگر به درستی مسابقه را انجام ندهید، قرعهکشی میتواند به پروفایل شما آسیب برساند. تعداد فالوورهای شما باید در طول مسابقه افزایش یابد، اما نمیخواهید بلافاصله بعد از آن ناپدید شوند. افراد ممکن است شما را فقط برای آن جایزه دنبال کنند و نه برای محتوای شما. در این صورت این دستور را برای بازاریابی اینستاگرام شما توصیه نمیکنیم.
هنر اینستاگرام فارسی
در این مطلب خواندیم که چگونه ایرانیها از روشهای هوشمندانه برای افزایش فالوور خود در اینستاگرام استفاده میکنند. ایرانیان ممکن است به بسیاری از پلتفرمهای دیجیتال مختلف که در سایر نقاط جهان وجود دارد، دسترسی نداشته باشند. اما همانطور که یک نابینا از طریق شنوایی با گوش خود میبیند، ایرانیها نیز با تسلط بر هنر بازاریابی اینستاگرام یاد گرفتهاند که در تمام نقاط این برنامه به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنند.