تقریباً سه سال است که بازار تبلتها بهدلیل کاهش تقاضا در دنیای پس از همهگیری و مسائل کلان اقتصادی آسیب دیده است. با این حال، امید کوچکی وجود دارد زیرا در سه ماهه اول سال 2024 رشد متوسط 0.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل وجود داشته است. به گزارش IDC قابل ذکر است که این اولینبار از سه ماهه دوم سال 2021 است که بازار تبلت در سراسر جهان رشد کرده است.
طبق این گزارش، اپل همچنان با آیپدهای خود پیشتاز بازار تبلتها است. در سه ماهه اول سال 2024، اپل 9.9 میلیون دستگاه فروخت تا جایگاه اول را در بازار تبلت حفظ کند. اپل با کاهش 8.5 درصدی در محمولهها مواجه شد، اما این به دلیل عدم عرضه آیپد جدید در سال 2023 بود. اپل در حال آمادهسازی برای عرضه نه یک بلکه دو مدل جدید از iPad در 7 مِی است.
سامسونگ با فروش 6.7 میلیون دستگاه در رتبه دوم قرار گرفت و نسبت به سال گذشته 5.8 درصد کاهش داشت. سامسونگ نیز مانند اپل هیچ راهاندازی جدید جدیدی نداشت و با جریانهای منفی اقتصادی مواجه شد. بهنظر میرسد هواوی به بازار باز میگردد و رشد چشمگیر 43.6 درصدی را با فروش 2.9 میلیون دستگاهی نشان میدهد، لنوو همچنین با فروش 2.8 میلیون دستگاه، 13.2 درصد رشد کرد و مدلهای سری Tab P آن طبق IDC محمولهها را صادر کردند.
بیشترین رشد برای کدام کمپانی بود؟
این شیائومی بود که رشد قابل توجه 92.6 درصدی را نشان داد و 1.8 میلیون دستگاه فروخت. IDC اشاره کرد که در خارج از چین، که بزرگترین بازار آن است، شیائومی تقریباً در تمام مناطقی که در آن عرضه میشود سه رقمی رشد کرد.
اپل همچنان با 32 درصد سهم بر بازار مسلط است، اما با کاهش 3 درصدی سهم خود، شاهد اندکی کاهش قدرت بود. هوآوی و شیائومی هر دو شاهد رشد تقریباً 3 درصدی سهم بازار خود بودند.
شیائومی چند تبلت میانرده دارد که طبق IDC در بازارهای دیگر با استقبال خوبی مواجه شده است. در همین حال، هوآوی شاهد رونق گسترده تجارت گوشیهای هوشمند خود در چین بوده است و IDC معتقد است که تأثیر مثبتی بر دسته تبلتها نیز داشته است.