،

بهترین پردازنده های لپ‌ تاپ

زارعی
اشتراک‌گذاری در:
بهترین پردازنده های لپ‌ تاپ

پردازنده یا CPU یکی از مهمترین بخش های لپ ‌تاپ است که جایگاه ویژه ای در لپ تاپ یا کامپیوتر دارد. شرکت های مختلفی به تولید این پردازنده ها می پردازند، از این رو برندهای متفاوتی از این محصول در بازار موجود است. طی این مقاله به معرفی هر آنچه که درمورد یک پردازنده وجود دارد می پردازیم تا بتوانید انتخاب و مقرون به صرفه و بهتری داشته باشید و مقایسه خوبی بین برندهای موجود در بازار انجام دهید. در ادامه همراه ما باشید:

 

پردازنده مرکزی چیست؟

پردازنده مرکزی (Central Processing Unit) یا به اختصار CPU، یکی از اصلی ‌ترین قطعات سخت ‌افزاری کامپیوتر است که عملیات پردازشی داده ‌ها را به عهده دارد. در واقع، پردازنده مرکزی، مسئول اجرای دستورات کامپیوتری است که توسط سیستم عامل یا نرم ‌افزارهای کاربردی صادر می‌ شود. همچنین مسئول کنترل دستگاه‌ های ورودی و خروجی مانند صفحه‌ کلید، موس، نمایشگر و دستگاه‌ های ذخیره‌سازی داده است. پردازنده مرکزی معمولاً در قسمت مرکزی برد کامپیوتر قرار دارد و به صورت یک تراشه از چندین میلیون ترانزیستور تشکیل شده است.

 

7 ویژگی یک پردازنده قوی برای لپ ‌تاپ

یک پردازنده قوی باید ویژگی هایی داشته باشد تا نسبت به محصولات مشابه متمایز شود. ویژگی‌ های یک پردازنده قوی برای لپتاپ شامل موارد زیر می ‌شود:

  1. سرعت پردازش: سرعت پردازش یکی از مهمترین ویژگی ‌های یک پردازنده است که می ‌تواند تأثیر زیادی در عملکرد سیستم داشته باشد. در حقیقت، سرعت پردازش به میزان تعداد دور در دقیقه اشاره دارد.
  2. تعداد هسته ‌های پردازش: تعداد هسته‌ های پردازش نیز یکی دیگر از ویژگی ‌های مهم پردازنده است. هرچه تعداد هسته‌ ها بیشتر باشد، سرعت پردازش بهبود خواهد یافت و قابلیت اجرای کارهای چندگانه را افزایش می دهد.
  3. حافظه نهان: حافظه نهان یا cache نیز یکی از ویژگی ‌های مهم پردازنده است که اطلاعات مورد استفاده در طول عملیات پردازش را نگه داری می ‌کند. یک حافظه نهان بزرگتر و سریع ‌تر می ‌تواند بهبود قابل توجهی در عملکرد سیستم داشته باشد.
  4. فناوری Hyper-Threading: فناوری Hyper-Threading یا HT، به پردازش همزمان چندین رشته داده‌ ای توسط هر هسته پردازنده اشاره دارد. استفاده از این فناوری می ‌تواند باعث افزایش سرعت پردازش و کارایی سیستم شود.
  5. فرکانس پایه: فرکانس پایه یا base clock نیز یکی دیگر از ویژگی ‌های مهم پردازنده است که با سرعت پردازش پایه یا حداقل پردازش ارتباط دارد. با افزایش فرکانس پایه، سرعت پردازش بهبود خواهد یافت.

7 ویژگی یک پردازنده قوی برای لپ ‌تاپ

  1. مصرف برق: مصرف برق نیز یکی از ویژگی‌ های مهم پردازنده‌ های لپتاپ است. یک پردازنده با مصرف برق کمتر می تواند در طول عمر باتری لپتاپ تاثیر بگذارد و موجب ماندگاری آن شود.
  2. سازگاری با تکنولوژی‌ های جدید: همیشه بهتر است پردازنده شما با تکنولوژی ‌های جدیدی که در آینده ممکن است مورد استفاده قرار گیرند، سازگار باشد.

 

فهرستی از بهترین پردازنده های لپ‌تاپ

برای انتخاب بهترین پردازنده های لپ تاپ، باید به نوع و کاربرد آن ها توجه کنید. در این بخش به برخی از محبوب ‌ترین پردازنده های لپ تاپ اشاره خواهم کرد:

  • Intel Core i9

این پردازنده هشت هسته ای با 16 رشته پردازش، بسیار قدرتمند است و برای کاربردهای سنگینی مانند عملکردهای گرافیکی، ویرایش فیلم و بازی های ویدئویی مناسب است.

  • AMD Ryzen 9

این پردازنده هشت هسته ای با 16 رشته پردازش توانمندی، مشابه Intel Core i9  است، اما با قیمت کمتری ارائه می شود.

  • Intel Core i7

این پردازنده هفت هسته ای با 12 رشته پردازش برای کاربردهای گرافیکی، ویرایش فیلم و بازی های ویدئویی مناسب است.

  • AMD Ryzen 7

این پردازنده هفت هسته ای با 12 رشته پردازش برای کاربردهای معمولی و گرافیکی مناسب است.

  • Intel Core i5

این پردازنده چهار هسته ای با هشت رشته پردازش در کاربردهای عمومی، وب برنامه نویسی و بازی های سبک کاربرد دارد.

  • AMD Ryzen 5

این پردازنده چهار هسته ای با هشت رشته پردازش، یک پردازنده قدرتمند است که برای کاربردهای معمولی و کاربرانی که به دنبال عملکرد تقریباً مطلوب و با قیمت مناسب هستند، مناسب است.

لازم به ذکر است که این فهرست صرفاً یک راهنمای کلی است. برای یافتن بهترین پردازنده مطابق با نیاز خود، باید به بیشتر انواع مختلف این محصول را با یکدیگر مورد مقایسه قرار دهید.

 

فهرست بهترین پردازنده های لپ‌تاپ سال ۲۰۲۲

با توجه به نیاز و سلیقه کاربر، چندین پردازنده می ‌توانند به عنوان بهترین پردازنده‌ های لپ‌تاپ سال ۲۰۲۲ شناخته شوند. پردازنده ‌های زیر می ‌توانند به عنوان برترین پردازنده‌ های لپ‌تاپ سال ۲۰۲۲ مطرح شوند:

  • پردازنده AMD Ryzen 9 5900HX
  • پردازنده Intel Core i9-11900H
  • پردازنده Apple M1
  • پردازنده AMD Ryzen 7 5800U
  • پردازنده Intel Core i7-11800H

همه این پردازنده ‌های لپ ‌تاپ برای کاربردهای مختلفی مناسب هستند. شما با توجه به نیاز خود، می ‌توانید یکی از آن ‌ها را انتخاب کنید.

فهرست بهترین پردازنده های لپ‌تاپ سال ۲۰۲۲

اهمیت پردازنده مرکزی در یک لپ ‌تاپ چیست؟

پردازنده مرکزی یا CPU  در عملکرد و کارایی پردازنده وظایف بسیار مهمی به عهده دارد. در ادامه به برخی از این وظایف اشاره می ‌کنیم:

  • اجرای برنامه‌ ها و سیستم عامل: پردازنده مرکزی جهت اجرای برنامه ‌ها و سیستم عامل کامپیوتر شما استفاده می ‌شود.
  • پردازش تصاویر و ویدئو: پردازنده مرکزی جهت پردازش تصاویر و ویدئوها استفاده می ‌شود. این فرآیند برای کاربرانی که به بازی‌ های ویدئویی علاقه مند هستند، بسیار مهم است.
  • پردازش داده‌ ها: پردازنده مرکزی برای پردازش داده‌ های رمزگذاری شده، آنالیز داده‌ ها و سایر فرآیندهای پردازشی استفاده می‌ شود.
  • ارتباط با دستگاه‌ های جانبی: پردازنده مرکزی برای ارتباط با دستگاه‌ های جانبی مانند موس، کیبورد، پرینتر و دستگاه‌ های USB مورد استفاده قرار می گیرد.
  • صرفه‌ جویی در مصرف انرژی: پردازنده‌ های مرکزی امروزی دارای فناوری ‌های صرفه‌ جویی در مصرف انرژی هستند. این ویژگی می ‌تواند به صرفه‌ جویی در مصرف برق باتری لپ‌ تاپ کمک کند.
  • تعیین سرعت و عملکرد: پردازنده مرکزی به عنوان یکی از مهم ‌ترین عوامل تعیین کننده سرعت و عملکرد لپ ‌تاپ شما محسوب می ‌شود.
  • قابلیت ارتقاء: اغلب لپ ‌تاپ‌ها قابلیت ارتقاء پردازنده‌ مرکزی دارند. شما به راحتی می ‌توانید پردازنده فعلی خود را با پردازنده قدرتمندتری تعویض کنید.
  • پشتیبانی از فناوری‌ های جدید: با وجود پردازنده مرکزی قدرتمند، می ‌توانید از فناوری ‌های جدیدی مانند واقعیت مجازی و هوش مصنوعی بهره ببرید.
  • حفظ سلامت لپ ‌تاپ: پردازنده مرکزی باعث گرم شدن لپ‌ تاپ شما می ‌شود. اما در صورتی که از پردازنده مناسب استفاده شود، می‌ تواند به حفظ سلامت لپ‌تاپ شما کمک کند.

پردازنده مرکزی یکی از اصلی ‌ترین اجزای سخت افزاری لپ تاپ است و برای انجام محاسبات، کنترل هارد و قطعات دیگر و همچنین اجرای برنامه ‌ها و بازی ‌های رایانه‌ای کاربرد دارد. در مطالب زیر به برخی از کاربردهای پردازنده مرکزی در لپ تاپ اشاره شده است:

  1. اجرای برنامه‌ های رایانه‌ ای: پردازنده مرکزی برای اجرای برنامه‌ های رایانه‌ای در لپ تاپ استفاده می ‌شود.
  2. پردازش تصویر: پردازنده مرکزی برای پردازش تصاویر در لپ تاپ استفاده می ‌شود، این کاربرد به عنوان مثال برای ویرایش تصاویر و فیلم ‌ها در نرم افزارهای مختلف به کار می ‌رود.
  3. پردازش صوتی: در لپ تاپ برای پردازش صدا و تبدیل آن به فرمت‌ های مختلف، از پردازنده استفاده مرکزی می ‌شود.
  4. بازی‌ های رایانه ‌ای: پردازنده مرکزی برای اجرای بازی ‌های رایانه‌ ای در لپ تاپ کاربرد دارد، این کاربرد برای بازی کردن ویدئویی و بازی‌ های گرافیکی قدرتمند به کار می ‌رود.

۱۰ کاربرد پردازنده مرکزی در لپ‌تاپ

  1. پخش ویدئو: پردازنده مرکزی در لپ تاپ برای پخش ویدئوها و فیلم ‌ها به کار می ‌رود.
  2. حسابداری: برای انجام عملیات حسابداری و مالیاتی در لپ تاپ استفاده می‌ شود.
  3. شبکه: پردازنده مرکزی برای انجام عملیات شبکه (مثل مسیریابی و فایروال) در لپ تاپ کاربرد دارد.
  4. برنامه نویسی: پردازنده مرکزی برای برنامه نویسی و توسعه نرم افزار در لپ تاپ استفاده می ‌شود.
  5. تدوین ویدئو: پردازنده مرکزی برای تدوین ویدئو و فیلم‌ های حرفه‌ ای در لپ تاپ به کار می‌ رود.
  6. طراحی گرافیکی: پردازنده مرکزی در لپ تاپ برای طراحی گرافیکی، اجرای نرم افزارهای سه بعدی و مدل سازی به کار می‌رود.

 

معرفی شرکت های تولیدکننده پردازنده لپ‌تاپ

چندین شرکت در حال حاضر پردازنده‌ هایی را برای لپ تاپ‌ ها تولید می‌ کنند. برخی از معروف ‌ترین شرکت ‌های تولید کننده پردازنده لپ تاپ عبارتند از:

  • Intel
  • AMD
  • Qualcomm
  • Apple  (برای لپ تاپ ‌های خود)
  • Samsung

این شرکت‌ ها هر یک با استفاده از تکنولوژی و روش‌ های متفاوت، پردازنده ‌هایی تولید می کنند که در  لپ تاپ ‌های مختلف کاربرد دارند.

 

قیمت پردازنده‌های لپ تاپ

قیمت پردازنده‌های لپ تاپ متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل عبارتند از:

  • نوع پردازنده Intel)، AMD، Qualcomm و غیره)
  • سطح قدرت پردازنده
  • تعداد هسته‌ ها
  • تکنولوژی ساخت
  • سال ساخت و …

به عنوان مثال یک پردازنده با سطح قدرت بالا و بیشترین تعداد هسته ‌ها، در مقایسه با یک پردازنده با سطح قدرت کمتر و تعداد هسته‌ های کمتر، قیمت بیشتری خواهد داشت. همچنین، با توجه به تکنولوژی ساخت پردازنده ‌ها، هر سال قیمت آن ‌ها ممکن است تغییر کند. به عنوان مثال، پردازنده هایی که با فناوری تولید ۷ نانومتری ساخته شده ‌اند، گران‌تر از پردازنده ‌های با فناوری تولید ۱۴ نانومتری هستند. به طور کلی، قیمت پردازنده‌ های لپ تاپ در بازار بسیار متغیر است.

قیمت پردازنده‌های لپ تاپ

در پایان

با توجه به عملکرد و کاربردی که یک پردازنده در لپتاب دارد؛ بهتر است از برندهای شناخته شده بازار برای خرید پردازنده استفاده کنید. مطمئن باشید هر مقدار برای تهیه یک پردازنده هزینه پرداخت کنید، این هزینه ارزشمند است؛ زیرا به نسبت قیمت پردازنده، قطعا کیفیت آن هم بالاتر می باشد. طی این مقاله بهترین اطلاعات را در مورد پردازنده با شما به اشتراک گذاشتیم تا بتوانید به یک آگاهی نسبی و مناسبی در این باره برسید.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *