جذابیت های کلان داده

زارعی
اشتراک‌گذاری در:
جذابیت های کلان داده

در زمان‌های قدیم که علم و تکنولوژی مانند امروز نبوده است، بسیاری از اطلاعات مربوط به اینترنت و ذخیره‌سازی به صورت «کلان‌داده» ذخیره می‌شدند. اما امروزه با پیشرفت علم و افزایش فضاهای ابری جهت ذخیره‌سازی داده‌ها، بیشتر در این فضاها ذخیره می‌شوند. معمولاً شرکت‌های بسیار بزرگ از جمله گوگل، ناسا و سایر شرکت‌هایی که در زمینه جمع‌‌آوری اطلاعات مشغول به فعالیت هستند، داده‌های خود را به این صورت ذخیره می‌کنند. آیا اطلاعاتی درباره کلان داده دارید؟ در ادامه شما را به مطالعه ادامه این مطالب دعوت می‌کنیم:

 

کلان‌داده مبحثی جذاب برای محققان

از جمله مشکلات بسیاری که برای استفاده از داده‌ها برای افراد ایجاد می‌شود، نحوه ذخیره‌سازی یا جستجو میان داده‌ها است. در گذشته اگر فردی به دنبال اطلاعات مخصوصی بود، امکان دسترسی به آن‌ها برایش بسیار دشوار و سخت بود. به طور کلی کلان‌داده‌ها بیشتر برای آن دسته از افراد جذاب است که در حال تحقیق و بررسی درباره مباحث مختلف علمی هستند؛ چون امکان دسترسی به اطلاعات مختلف از زمان‌های قدیم تا به امروز مطرح بوده است. افراد به راحتی می‌توانند هرگونه اطلاعات مورد نیاز را از میان داده‌ها استخراج کرده و مورد استفاده قرار دهند.

 

نکات مربوط به استفاده از کلان‌داده‌ها

درباره مبحث کلان‌داده نکاتی وجود دارد که عبارتند از:

  • نرخ تولید
    تمامی اطلاعات و ذخیره‌سازی‌هایی که در اینترنت قرار می‌گیرند به وسیله سنسورها و ویژگی‌های مربوط به آن، به صورت خودکار ذخیره‌سازی می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است داده‌هایی که درون سیستم ذخیره می‌شوند به میزان کافی نبوده و پاسخگوی نیاز ما نباشند. این یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که داده‌های عظیم به همراه دارند. ممکن است دسترسی به اطلاعات مورد نیازمان مدت زمان بسیار طولانی طول بکشد، اما خوشبختانه این مشکل امروزه به کمک ابزار جست‌وجو حل شده است. در نتیجه به راحتی می‌توانیم به وسیله کلمات کلیدی به انواع اطلاعات مورد نیازمان دست یابیم. افراد زیادی از کلان داده‌ها جهت پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند.
  • حجم داده
    برای اینکه بتوان از انواع کلان داده‌ها استفاده کرد، باید تمامی اطلاعات به صورت اتوماتیک ذخیره شوند. این ذخیره‌سازی نیازمند حجم بسیار زیادی است. هر چقدر که میزان اطلاعات بیشتر باشد، حجم داده‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. در زمان‌های قدیم به علت قدیمی بودن سیستم‌های مورد استفاده، ذخیره سازی داده‌ها کمی دشوار بوده است. اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و روی کار آمدن انواع فضاهای ابری ذخیره‌سازی، می‌توان انواع داده‌ها را درون فضاهای ابری ذخیره کرد. فضاهای ابری خود نیز دارای حجم ها و اندازه های متفاوتی هستند.
  • تنوع داده‌ها
    از دیگر نکاتی که همواره در راستای پیشبرد تحقیقات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد «تنوع داده‌ها» است.
    هر چقدر تنوع داده‌ها بیشتر باشند از نظر استفاده بیشتر کاربردی هستند. معمولاً افراد با اطلاعات مختلفی وارد این عرصه خواهند شد. در نتیجه برای این که پاسخگوی نیاز تمامی افراد باشد، باید اطلاعات و داده‌های زیادی را در اختیار داشته باشند.

 

صحت درستی یا نادرستی داده‌ها

دنیای کلان‌داده‌ها بسیار بزرگ و وسیع است. اگر نگاهی به آن ها بیندازید متوجه خواهید شد که انواع مختلفی از اطلاعات درون آن‌ها موجود است. بسیاری از اطلاعاتی که درون آن‌ها ذخیره می‌شود ممکن است نادرست باشند؛ زیرا سخت‌گیری‌‌های زیادی در زمینه ثبت اطلاعات صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین امکان این وجود دارد که کلان‌داده‌ها دارای اطلاعات ناقص، نادرست و یا اشتباه باشند. جهت رفع این مشکل بهتر است از اطلاعات و داده‌هایی استفاده کنید که دارای منابع معتبر و باکیفیتی هستند.
بسیاری از افرادی که در زمینه‌های پزشکی، امنیتی، اقتصادی، زیست محیطی و کامپیوتر مشغول به فعالیت هستند، بیشتر جذب کلان‌داده‌ها می‌شوند. علت اصلی این موضوع افزایش راحتی افراد در زمینه کسب اطلاعات مورد نیازشان است؛ بنابراین آن‌ها می‌توانند در صورت دسترسی به کلان‌داده‌ها به راحتی به هر نوع اطلاعات مورد نیاز دسترسی یابند.

به وسیله کلان داده ها چه کارهایی می توان انجام داد؟

به وسیله کلان‌داده‌ها چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

بسیاری از محققان و دانشمندان به وسیله داده‌های بزرگ به تولید انواع وسایل هوشمند می‌پردازند. از جمله تولیدات به وسیله داده‌های بزرگ یا کلان‌داده‌ها می‌توان به دوربین‌های هوشمند، دوربین‌های امنیتی، میکروفون‌های قوی، گوشی‌های موبایل جدید، حسگرهای حرارتی و سیستم‌های کامپیوتری جدید اشاره کرد.
هر چقدر میزان اطلاعات موجود در کلان‌داده‌ها افزایش یابد، امکان ساخت تجهیزات هوشمند نیز به مراتب افزایش پیدا می‌کند. همین موضوع باعث پیشرفت چشمگیر و روز افزون علم و تکنولوژی می‌شود.

 

چه شرکت‌هایی نیازمند کلان‌داده‌ها هستند؟

از آنجایی که کلان‌داده‌ها باعث افزایش راحتی بسیاری از از کسب‌و‌کار‌ها شده است، می‌توان گفت که جایگاه ویژه‌ای در مشاغل زیادی دارند. از جمله شغل‌هایی که نیازمند کلان‌داده‌ها هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• بانکداری
• صنعت حمل و نقل
• بسیاری از ارائه دهندگان خدمات بهداشت و سلامت
• مخابرات و ارتباطات
• صنعت سرگرمی و رسانه
• صنایع مربوط به انرژی‌های مختلف از جمله آب و برق و گاز
• بسیاری از خدمات دولتی و سازمانی
• بنگاه‌های املاک و اقتصاد
به کمک کلان‌داده‌ها بسیاری از این شغل‌ها آسان‌تر هدایت می‌شوند.

چه شرکت ها و کمپانی هایی نیازمند کلان داده ها هستند؟

سخن پایانی

امروزه از فضاهای ابری جهت ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌شود. هر چقدر که میزان اطلاعات و داده‌های موجود در هر فضای ابری بیشتر باشد، نحوه کنترل و مدیریت آن‌ها بسیار دشوارتر خواهد بود. در نتیجه برای این‌که کنترل واحدی روی هر یک از داده‌های مختلف داشته باشیم نیازمند ابزارهای مدیریتی مخصوص به خود هستیم. امیدواریم از مطالعه این مطالب اطلاعات مفیدی را کسب کرده باشید.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *