،

خودروهای الکتریکی آینده

زارعی
اشتراک‌گذاری در:
خودروهای الکتریکی آینده

بر اساس جدیدترین اطلاعاتی که در زمینه‌ خودروهای برقی وجود دارد، می توان گفت انرژی الکتریکی بهترین نوع انرژی برای استفاده وسایل نقلیه و امور مرتبط با حمل و نقل است. در حال حاضر متخصصان تولید کنندگان و خبرگان در حال بررسی دقیق خودروهای الکتریکی هستند. قابلیت ها و ویژگی های فنی خودروهای الکتریکی در زمینه ساخت باتری آن با جدیت و حساسیت بالایی دنبال می ‌شود. با اطمینان می ‌توان گفت که در آینده ای نه چندان دور، شاهد حمل و نقل خودروها تنها به صورت برقی خواهیم بود. در حال حاضر، فرایند برقی شدن خودروها آغاز شده و با سرعت زیادی رو به افزایش است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین آشنایی با زیر ساخت های مناسب برای الکتریکی شدن خودروها در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

شرایط مورد نیاز برای الکتریکی شدن خودروها

با کمی دقت متوجه خواهید شد که پرونده الکترونیکی شدن حمل و نقل در کشتی های بزرگ هواپیماها بسیار کندتر از خودروها است. از اصلی ترین دلایل که برای این امر مطرح شده است، سایز باتری ها را می توان عنوان کرد. در حال حاضر، تکنولوژی ساخت باتری توانسته است نسبت انرژی به وزن را به خوبی برقرار کند. به همین دلیل نمی توان از باتری های کنونی در کشتی های بزرگ و هواپیماهای غول پیکر استفاده کرد. به همین خاطر این وسایل از روش های تامین انرژی قدیمی استفاده می کنند. این در حالی است که خودروها به دلیل اندازه و وزن بسیار کمتر می توانند از باتری های نوین استفاده کنند. در این بخش سعی داریم مهمترین زمینه های لازم را برای شروع روند الکتریکی شدن خودرو ها را بیان کنیم.

بهبود فناوری ساخت باتری ها

باتری ها اصلی ترین نقش را در خودروهای برقی ایفا می کنند. مهندس ارشد تیم فرمول E در NIO بیان کرده است که برای مدت ها مراحل برقی سازی خودروها با سرعت بسیار کمی جریان داشته و عمده ترین دلیل آن وزن سنگین باتری ها بوده است. البته فرایند الکتریکی کردن بخش حمل و نقل، پیشرفت بالایی داشته است. یکی از دلایل آن این است که لوکوموتیوها با خود باتری را حمل و انرژی خود را از کابل و یا ریل به دست می آورند. این در حالی است که برای خودروها چنین امکانی وجود ندارد. خودروها به باتری نیاز دارند تا بتوانند حرکت کنند. در این راستا، نسبت کم انرژی به وزن باتری باعث شده است تا در 30 سال گذشته شاهد پیشرفت های بسیار کمی در این حوزه باشیم. به هر حال در دهه ‌های گذشته سازندگان باتری ها توانسته اند باتری هایی به مراتب با ضریب انرژی به وزن بالاتری را تولید کنند.

همچنین افزایش تولید باتری می تواند منجر به کاهش قیمت باطری و در نهایت خودروهای برقی باشد. متخصصان به دنبال تکنولوژی های هستند که از طریق آن بتوان باتری ها را در کوتاه ‌ترین زمان ممکن شارژ کرد و مورد استفاده قرار داد. در این راستا نیز خودروهای برقی نیز می ‌توانند از نظر مدت زمان شارژ شدن با پمپ بنزین ها رقابت داشته باشند.

موقعیت مکانی خودروهای الکتریکی

مهندس تیم فرمول ماهیندرا پاتل می گوید: احساس نیاز به سفرهای کوتاه و درون شهری با خودرو، موجب می شود که خودروهای الکتریکی از محبوبیت های بیشتری برخوردار شوند. قوانین کشورها نیز به سمت هدایت می‌ شود تا خودروها بر اساس انتشار گاز دی اکسید کربن، تحت نظارت دقیق قرار می گیرند. در این راستا کشورهای زیادی سعی دارند که خودروهای بنزینی را در شهرها محدود کنند. بدین ترتیب در آینده ای نه چندان دور شاهد سلطه خودروهای برقی بر خودروهای بنزینی کنونی خواهیم بود.

طبق گفته های وینیت پاتل: برای خودروهای هیدروژنی جایگاهی وجود ندارد؛ زیرا مشکل هیدروژن این است که ابتدا باید تولید، ذخیره و سپس مورد استفاده قرار بگیرد. به این ترتیب، برای تولید برق نیز باید هیدروژن سوزانده شود. این تولید هیدروژن نیز می تواند منجر به انتشار گاز کربن دی اکسید شود. این امر ممکن است تاثیرات منفی روی سلامت کره زمین داشته باشد.

در این راستا یکی از ویژگی های مهمی که خودروهای الکتریکی دارند، این است که شما نیاز ندارید الکتریسیته را تولید و ذخیره آن را به جای دیگری انتقال دهید؛ زیرا خودروهای برقی الکتریسیته را در باتری خود ذخیره می کنند و افراد متناسب با نیاز خود می ‌توانند باتری را شارژ نمایند. علاوه بر این زیرساخت های مناسب برای خودروهای برقی بسیار ارزان و قابل دسترس تر از خودروهای هیدروژنی هستند.

گسترش تولید انرژی برق با استفاده از منابع پاک

طبق گفته های دلفین بیسکاین مهندس تیم فرمول E ونتوری: افزایش استفاده از خودروهای برقی باعث شده است از تویوتا موسسات بیشتری به سمت تولید انرژی های سبز حرکت کنند. در صورت تداوم این جریان تولید انرژی برق نیز آلایندگی کمتری را خواهد داشت. همین امر می تواند در میزان آلایندگی کل دنیا تاثیر مثبتی بگذارد.

ایالات متحده به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه در بحث انرژی های پاک و تجدید پذیر سرمایه گذاری های کلانی را انجام داده است. در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلاتی که تولیدکنندگان خودروهای برقی با آن مواجه هستند این است که علیرغم این که این خودروهای برقی مستقیماً آلودگی ندارند، اما تمام مراحل تولید برق می ‌تواند آلودگی ‌های زیادی را به همراه داشته باشد. در صورتی که بشر بتواند از انرژی های پاک و تجدیدپذیر به طور وسیع تری استفاده آن را جایگزین سوخت های فسیلی کند، این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

کاهش هزینه تولید خودروهای الکتریکی

یکی از موانع مهم درباره خودروهای برقی، هزینه تولید آن ها است. در حال حاضر بسیاری از خودروسازان، پلتفرمی برای تولید خودروهای برقی ندارند. همچنین کارخانه ‌ای که به طور تخصصی در زمینه تولید خودروهای برقی فعالیت داشته باشد، وجود ندارد. در این راستا در صورتی که خودروسازان تمرکز بیشتری را روی خودروهای الکتریکی بگذارند، تحقیق و توسعه را برای آن ها ایجاد کنند، همچنین پلتفرم ها و خط تولید اختصاصی را برای این خودروها طراحی کنند، به طور قطع قیمت آن ها تا حد چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. همین امر نیز باعث استفاده بیشتر مردم از خودروهای برقی خواهد شد.

کاهش هزینه تولید خودروهای الکتریکی

همچنین با عرضه بیشتر خودروهای برقی در بین عموم، مردم می ‌توانند تأثیر مثبتی را روی آب و هوای شهر داشته از آلودگی کره زمین بکاهند. از طرف دیگر استفاده از این خودروها می ‌تواند کار برخی از شرکت ها را نیز بهبود بخشد. به عنوان مثال در صورت عمومی شدن خودروهای الکتریکی، شرکت های تایر سازی نیز به سمت تولید تایرهای مناسب حرکت خواهند کرد.

بازار خودروهای برقی ایرانی

در ایران تعداد زیادی از خودروهای برقی طراحی و تولید شده اند. این محصولات عمدتا حاصل نتایج پروژه های دانشگاهی هستند که مرحله تولید نسخه اولیه رسیده اند و یا نسخه برقی شده خودروهای داخلی هستند. در ایران مشکلات زیر ساختی زیادی برای شارژ این خودروها وجود دارد. این دسته از وسایل نقلیه در شهرهای کوچک و یا مسیرهای بین شهری نمی توانند پاسخگوی نیاز مالکان خود باشند. البته شرکت مپنا در راستای توسعه ایستگاه های شارژ سریع کوشش هایی کرده است؛ اما با توجه به مشکلات زیر ساختی، در کمتر از 5 سال آینده به نظر نمی رسد که این جایگاه آماده باشد. در حقیقت، تنها زمانی می توانیم روی تولید و استفاده گسترده از خودروهای برقی حساب باز کنیم که عمده برق مورد نیاز کشور را از انرژی های پاک به دست آوریم.

بازار خودروهای برقی ایرانی

سخن پایانی

بحث خودروهای الکتریکی آینده، به بحثی داغ در دنیای تکنولوژی و فناوری های نوین تبدیل شده است. با افزایش جمعیت و همی نطور افزایش نیاز مردم به استفاده از وسیله نقلیه، همچنین افزایش آلودگی های محیطی ناشی از سوخت گازهای فسیلی، موجب شده است که متخصصان به دنبال راهکاری برای حل این مشکل باشند. تقریبا تمامی کشورهای پیشرفته دنیا به دنبال فراهم کردن شرایطی برای تولید خودروهای برقی هستند. بدین ترتیب با توجه به پیشرفت های اخیر دنیای تکنولوژی، انتظار می رود که در کمتر از 10 سال آینده شاهد استفاده از خودروهای برقی در شهرهای مدرن جهان باشیم.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *