،

تلگرام مملو از ربات‌های کلاهبردار است چگونه از آن‌ها در امان باشیم؟

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
چگونه کانال‌های کلاهبرداری تلگرام را تشخیص دهیم و از آن‌ها در امان باشیم

تلگرام یک پیام‌رسان سریع و عالی است و ربات‌های آن بسیار مفید هستند، اما باید مراقب خطرات غیرمنتظره داده باشید.

ربات‌های تلگرام بسیاری از ویژگی‌های مفید را ارائه می‌دهند اما در عین حال می‌توانند امنیت شما را نیز به‌خطر بیندازند. آنها ممکن است داده‌های خصوصی شما، مانند عکس‌ها و شماره تلفن‌ها را بدون درخواست به اشتراک بگذارند. با توجه به افرادی که بیشتر از بقیه از تلگرام استفاده می‌کنند، ارزش یادگیری فوری نحوه شناسایی ربات‌های مخرب تلگرام برای محافظت از داده‌ها هنگام استفاده از پلتفرم پیام رسانی را دارد.

چگونه ربات‌های تلگرام اطلاعات شما را سرقت می‌کنند

ربات‌های تلگرام برای خودکارسازی بسیاری از کارها بسیار مفید هستند. اما، بعضی ربات‌های تلگرامی نیز وجود دارند که می‌توانند اطلاعات شما را بدون ایجاد شک و شبهه بدزدند. هدف این ربات‌های تلگرام این است که بی‌گناه و مشروع به نظر برسند و احساس امنیت به کاربران بدهند. پس از تعامل، می‌توانند اسکریپت‌هایی را برای استخراج اطلاعات شخصی اجرا کنند.

ربات تلگرام مخرب AnarchyGrabber

ربات های کلاهبرداری تلگرام

AnarchyGrabber یک مثال مفید از این است که چگونه ربات‌های تلگرام می‌توانند مخرب شوند. AnarchyGrabber رباتی بود که Discord را هدف قرار می‌داد، اما با گذشت زمان شروع به هدف قرار دادن کاربران تلگرام کرد. برخلاف ربات‌های خوش‌خیم، AnarchyGrabber می‌تواند به‌طور فعال خود را به‌عنوان یک ابزار مفید یا یک افزونه جالب برای چت‌های گروهی پنهان کند. هدف ربات AnarchyGrabber ربودن توکن‌های احراز هویت، استخراج داده‌های محرمانه و فعال کردن اسکریپت‌های پیچیده است. تفاوت اصلی بین AnarchyGrabber و سایر ربات‌های مخرب تلگرام، توانایی آن در دور زدن احراز هویت دو مرحله‌ای است. با این ویژگی می‌تواند حساب‌های کاربری را به‌خطر بیاندازد و به اطلاعات خصوصی دسترسی پیدا کند.

مطالب مرتبط: آشنایی با 5 نوع حمله مبتنی بر هویت

به‌طور معمول، این ربات‌ها به‌عنوان نمایندگان خدمات مشتری یا پشتیبانی ظاهر می‌شوند و کاربران را فریب می‌دهند تا داده‌های مهم، از جمله شماره تلفن و کدهای تأیید را فاش کنند. یکی دیگر از تاکتیک‌های پنهان‌کاری شامل نفوذ بی‌صدا به گروه‌ها برای جمع‌آوری داده‌های کاربر، مانند تصاویر پروفایل و نام‌های کاربری است.

ماهیت «پنهانی» این ربات‌ها اغلب کاربران را از وجود آنها بی‌خبر می‌کند. شناسایی و گزارش این نوع ربات‌ها می‌تواند بسیار دشوار باشد.

چگونه یک ربات مخرب تلگرام را شناسایی کنیم

چگونه یک ربات مخرب تلگرام را شناسایی کنیم

شناسایی یک ربات مخرب تلگرام چالش برانگیز است، اما علائمی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. برخلاف سایر تهدیدات، ربات‌های تلگرام اغلب به‌طور یکپارچه در کانال‌های تلگرام ترکیب می‌شوند و تشخیص را بسیار دشوار می‌کنند. با این حال، ارزش این را دارد که بدانید چگونه یک ربات تلگرام را شناسایی کنید.

بررسی رفتار ربات تلگرام

ربات‌های سالم تلگرام هدف مشخصی دارند و به آن پایبند هستند. ربات‌های خطرناک تلگرام ممکن است به‌طرز عجیبی عمل کنند یا اطلاعاتی را که نیاز نیست را از شما بخواهند. به‌عنوان مثال، یک ربات هواشناسی نباید به اطلاعات تماس شما نیاز داشته باشد.

به سطح تعامل ربات‌های تلگرام توجه کنید

یکی دیگر از نشانه‌های آشکار، سطح تعامل ربات است. ربات‌های واقعی معمولا به دستورات یا پرس‌و‌جوهای خاصی پاسخ می‌دهند. اگر یک ربات تلگرام بدون درخواست تماس برقرار کند یا پیام‌های ناخواسته ارسال کند، ممکن است پرچم قرمز خطر باشد. علاوه بر این، به زبان و دستور زبان استفاده شده توسط ربات توجه کنید. بسیاری از توسعه‌دهندگان ربات‌های مخرب، صحت زبان را در نظر نمی‌گیرند و در نتیجه اشتباهات تلفظی و املایی عجیبی ایجاد دارند.

درباره رباتی که به آن مشکوک هستید تحقیق کنید

اگر فکر می‌کنید ربات تلگرام مشکوک است، سعی کنید آن را همراه با نام آن در گوگل جستجو کنید. شاید دیگران تجربیات و دانش خود را در این زمینه به اشتراک گذاشته باشند. تا زمانی که از ایمن بودن یا نبودن ربات مطلع شوید از تماس یا تعامل با آن خودداری کنید. اگر یک ربات متعلق به یک کانال تلگرامی است، پاسخ آن را به سایر کاربران بررسی کنید.

داشتن آگاهی عمومی از امنیت سایبری

همراهی با تهدیدات امنیتی جدید و درک تاکتیک‌های رایج ربات‌ها برای امنیت دیجیتال شما مهم است. امنیت آنلاین همیشه در حال تغییر است، مانند بازی موش و گربه. دانستن نشانه‌های ربات‌های مخرب تلگرام می‌تواند به شما کمک کند تا در فضای آنلاین ایمن‌تر بمانید.

چگونه از خود در برابر ربات‌های مخرب تلگرام محافظت کنیم؟

چگونه ربات های خرابکار تلگرام را شناسایی کنیم

در چشم انداز پویای ارتباطات آنلاین، اقدامات پیشگیرانه برای محافظت در برابر ربات‌های مخرب تلگرام حیاتی است. اگرچه ربات‌های مخرب تلگرام خطرناک هستند، اما می‌توانید اقداماتی را برای مقابله با آن‌ها انجام دهید.

از احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید

احراز هویت دو مرحله‌ای تلگرام (2FA) با افزودن یک مرحله تأیید ثانویه، امنیت حساب تلگرام شما را افزایش می‌دهد. اگر گذرواژه اصلی شما با مشکلات امنیتی مواجه شده باشد، این مرحله امنیتی اضافی، دسترسی غیرمجاز به حساب شما از جمله ربات‌ها را برای هر عامل مخربی دشوار می‌کند، زیرا مرحله اضافی معمولاً شامل وارد کردن یک کد منحصر به‌فرد برای تأیید اقدامات است.

کنترل‌های محرمانه را دقیق تنظیم کنید

یکی دیگر از گام‌های مهم، تنظیم کنترل‌های سخت‌گیرانه حریم خصوصی در حساب تلگرام شما است. این شامل کنترل افرادی می‌شود که می‌توانند تصویر نمایه شما، آخرین وضعیت مشاهده شده شما را ببینند و چه کسی می‌تواند شما را به گروه‌ها اضافه کند. تنظیمات محدود کننده می‌تواند از جمع‌آوری اطلاعات شخصی توسط ربات‌های مخرب جلوگیری کند. بررسی این تنظیمات بسیار مهم است، زیرا به‌روزرسانی‌های تلگرام ممکن است تنظیمات پیش‌فرض حریم خصوصی را تغییر دهد.

به‌طور منظم تنظیمات تلگرام را بررسی کنید

بررسی تنظیمات تلگرام برای امنیت آنلاین کلیدی است. این بدان معنی است که اغلب به Session فعلی خود نگاه می‌کنید و تعاملات و مجوزهای خود را با ربات‌ها و کانال‌ها بررسی می‌کنید. اگر چیزی عجیب یا مشکوک به‌نظر می‌رسد، سریعاً وارد عمل شوید. دسترسی‌ها را حذف کنید و جزئیات امنیتی خود را تغییر دهید.

لازم نیست استفاده از ربات های تلگرام را متوقف کنید. فقط از آنها هوشمندانه استفاده کنید. در مورد خطرات بیاموزید و همیشه ابتدا به امنیت فکر کنید. به این ترتیب می‌توانید بدون خطر از مزایای تلگرام بهره‌مند شوید.

منبع: makeuseof

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *