،

نحوه تشخیص تصویر در هوش مصنوعی

سهیلی
اشتراک‌گذاری در:
نحوه تشخیص تصویر در هوش مصنوعی

استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی با رشد دانش، جنجال زیادی برپا کرده است. با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی می ‌توان انواع صدا، تصویر و حتی کلیپ‌ های غیر واقعی را ساخت. شاید برایتان سوال باشد که نحوه تشخیص تصویر در هوش مصنوعی با چه روش‌ هایی انجام می ‌شود؟ آیا می ‌توان تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی را از تصاویر واقعی متمایز کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به سوالات شما پاسخ دهیم و به بررسی شیوه‌ های تشخیص تصویر در هوش مصنوعی بپردازیم.

 

ظاهر فانتزی تصویر در هوش مصنوعی

تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی اغلب حالت فانتزی و غیر واقعی دارند. لبه های تصویر در هوش مصنوعی بسیار نرم، لطیف و پلاستیکی هستند. لبه های فانتزی و غیر واقعی در تصاویر اشخاص که با هوش مصنوعی ساخته شده اند، نمایان تر است؛ به‌ گونه ‌ای که تصویر انسان در هوش مصنوعی کاملا بی عیب و نقص است و چهره‌ ها بسیار عالی و زیبا به نظر می رسند.

 

عدم تناسب بدن در هوش مصنوعی

یکی از روش‌ های معمول در تشخیص تصویر هوش مصنوعی، دقت به جزئیات و تناسب اندام در این تصاویر است. به طور معمول رعایت تناسب میان اندام‌ ها و وسایل در هوش مصنوعی به صورت دقیق رعایت نمی ‌شود. به عنوان مثال ممکن است انگشتان بلندتر از حالت معمول باشند یا اندازه ابعاد و حجم برخی اشیا غیر طبیعی به نظر برسد.

تناقض زیبایی در تصویر هوش مصنوعی

تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی ممکن است در نگاه اول کاملا درست و بدون نقص به نظر برسند؛ اما اگر مقداری زوم کنید و با دقت بیشتری به تصویر نگاه کنید، به اشکالات تصویر ساخته شده با هوش مصنوعی پی می ‌برید. از جمله نقص های تصویر در هوش مصنوعی شامل موارد زیر می شود:

  • در بسیاری از تصاویر هوش مصنوعی، نور با زاویه‌ های عجیب و متنوع به چهره افراد تابیده می‌ شود.
  • لبه‌ های تصاویر در خطوط انتهایی خود به‌ صورت درست امتداد نیافته اند و به راحتی می ‌توان غیر واقعی بودن نقاط ظریف را تشخیص داد.
  • در تصاویری که از دو قسمت قرینه تشکیل شده‌ اند، می‌ توان نقص هوش مصنوعی را متوجه شد. در بسیاری از مواقع یکی از دو سمت شکل قرینه با سمت دیگری خود به صورت کامل شبیه نیست و تفاوت ‌های واضحی میان آن‌ دو وجود دارد.

تناقض زیبایی در تصویر هوش مصنوعی

دقت به پس زمینه عکس

پس زمینه عکس می‌ تواند نشان دهنده این باشد که تصاویر به وسیله هوش مصنوعی ساخته شده اند یا واقعی هستند. در تصاویری که با کمک هوش مصنوعی ساخته شده اند، معمولا علامت‌ ها و المان‌ های موجود در پس زمینه حالت غیر طبیعی دارند. در مواردی ممکن است پس زمینه هوش مصنوعی تار و غیر واضح باشد. همچنین وجود اشیاء یا نمادهای غیر مرتبط در پس زمینه تصویر هوش مصنوعی، نکته ای‌ است است که بسیار دیده می‌ شود.

منبع تصویر در هوش مصنوعی

یکی از مطمئن ترین روش ‌های تشخیص تصویر در هوش مصنوعی این است که منبع انتشار تصویر را بررسی کنید. ابتدا متوجه شوید که تصویر از سوی منابع معتبر پخش شده است یا فقط از طریق افراد ناشناس در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است؟ جهت شناخت منبع اولیه تصویر می توانید به نظرات و دیدگاه های تصاویر دقت کنید. معمولا تصاویری که توسط هوش مصنوعی ساخته شده باشند، خیلی زود توسط افراد و سازمان‌ های مرتبط رد با پذیرفته می شوند.

جهت شناخت منبع تصویر می‌ توان به صفحه نمایه عکس توجه داشت؛ وجود مولدهای محبوب هوش مصنوعی می ‌تواند سرنخ هایی را در مورد مصنوعی بودن تصویر به شما بدهد. همچنین یکی از روش های مطمئن جهت پیدا کردن منبع عکس، استفاده از ابزارهایی مانند Yandex وReverse Search  است.

منبع تصویر در هوش مصنوعی

سخن پایانی

با کمک برخی روش ها می توان تفاوت های میان تصاویر حقیقی یا ساخته شده به وسیله هوش مصنوعی را بررسی کرد. تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی دارای خطاهای زیادی هستند که با بررسی چند نکته می توان مصنوعی بودن تصاویر را تشخیص داد. تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی، ظاهری غیر واقعی دارند و با کمی دقت می توان عیب های زیادی را از آن ها به دست آورد. یک از مطمئن ترین شیوه های شناخت تصویر مصنوعی، بررسی منبع تصویر است.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *