همه چیز در مورد نورالینک

زارعی
اشتراک‌گذاری در:
نورالینک چیست؟

نورالینک شرکتی است که به تازگی تاسیس شده و در حوزه تکنولوژی عصبی فعالیت دارد. این شرکت با هدف به روزرسانی و پیشرفت مغز انسان ایجاد شده است و توسط کارآفرین معروف ایلان ماسک تاسیس گردیده است. در این شرکت تلاش می شود تا تراشه هایی که اندازه آن ها کوچک است، از طریق کار روی مغز انسان نصب شود تا قادر باشد با معلولیت های ذهنی و سایر معلولیت های پزشکی مقابله کند. در نهایت با استفاده از این تراشه‌ ها، انسان قادر خواهد بود به کامپیوتر و سایر دستگاه های دیگر متصل شده و با کمک مغز خود از آن ها استفاده نماید. در صورتی که قصد دارید در زمینه نورالینک اطلاعات بیشتری را کسب کنید، مطالعه ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

نورالینک چیست؟

در نورالینک تراشه هایی وجود دارد که از طریق جراحی در مغز افراد قرار داده شده است تا با استفاده از مغز، نورون های عصبی بتوانند به کامپیوتر دستگاه دیگری اتصال پیدا کند. آزمایش این دستگاه تا به امروز روی سر خوک صورت گرفته است. افرادی که معلولیت دارند، می توانند از این دستگاه و مزیت های فراوان آن استفاده نمایند. براساس تحقیقات مختلفی که انجام شده است، نشان داده اند فردی که مجهز به نورالینک است، در برابر افراد عادی می تواند به مسائل و مشکلات خود را با سرعت بیشتری پیگیری کند.

 

نحوه کارکرد نورالینک

شرکت نورالینک در چند گذشته وسیله ای را طراحی کرده است که از طریق آن بتوان وارد قسمت داخلی مغز شد و از طریق آشکارسازی، الگوی فعال شده قسمت های گوناگون مغز را دریافت کرد و از اینکه چه اقداماتی در داخل مغز رخ می دهد، مطلع شد. در نهایت با توجه به الگوهایی که دریافت می شود، می توان واکنش های گوناگون بدن را در مغز مشاهده نمود. تراشه ای که برای نورالینک به کار می رود، به اندازه یک سکه است که قطر آن یک سانتی متر و ضخامت آن یک سانتی متری در نظر گرفته شده است.

نحوه کارکرد نورالینک به این شکل است که بخشی از پوست سر بر اثر جراحی برداشته شده و از طریق آن تراشه هایی در جمجمه قرار داده می‌ شود. فقط پس از جراحی اثری از زخم کوچک روی سر باقی خواهد ماند. توجه داشته باشید که هیچ گونه تغییرات بیرونی برای فرد به همراه ندارد و فقط یک جای زخم کوچک است که می توان آن را پوشاند. الکترود شماره یک، روی یک نورون قرار داده می شود و می تواند میدان های الکتریکی را تشخیص دهد.

الکترود دوم در بین فاصله نورون ها قرار داده شده و بر اساس تحقیقات مختلفی که انجام شده است، فاصله الکترود تا نورون باید 6 سانتی متر در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید که الکترون شماره یک و دو در زیر جمجمه قرار داده می‌ شوند و هیچ گونه سیگنال به خارج از بدن نخواهند داشت. همه الکترون های داخلی از طریق الکترود با یک قطعه بیرونی کنترل خواهند شد.

نحوه کارکرد نورالینک

اگر فرد به هر دلیلی قصد داشته باشد که تراشه را از داخل مغز بیرون آورد، باید دوباره جراحی شود و تراشه ها از مغز او خارج شود. در نظر داشته باشید که این فناوری به ارتباط بین انسان ها و هوش مصنوعی بسیار کمک می کند. توجه داشته باشید که این روش ۴ تراشه اختصاصی N1 دارد که از آن برای بررسی حرکات در قسمت حرکتی مغز و یک عدد از آن در قسمت های حسب به عنوان یک نوع حسگر قرار داده می شود.

قسمت دیگر این دستگاه مربوط به بخش خارجی یا لینک است که در خارج از مغز معمولاً در پشت گوش قرار می گیرد. درون این قطعه یک عدد باتری وجود دارد و به منظور به روز رسانی نرم افزار و کنترل الکترود ها مورد استفاده قرار می گیرد. باتری که در داخل این دستگاه قرار داده شده است، به مدت زمان یک روز کار می کند و به صورت بی سیم شارژ می شود و به راحتی می‌ توان آن را شارژ کرد. در مغز انسان ۸۶ میلیارد نورون وجود دارد که اطلاعات را با استفاده از سیگنال الکتریکی از روی سیناپس ها به قسمت های مختلف بدن ارسال می کند. از طریق نورالینک همه نورون ها به یک دستگاه متصل شده و به راحتی می توان هزاران نورون را لحظه به لحظه بر روی مانیتور مشاهده نمود.

 

هدف از ایجاد نورالینک

هدف اساسی ایلان ماسک از ایجاد پروژه نورالینک کمک به افرادی است که از معلولیت های حرکتی رنج می برند. این تکنولوژی قادر است به این افراد کمک کنند تا استقلال حرکتی خود را به دست آورند. در این زمینه لازم است که افراد تنها به کار خود فکر کرده تا بتوانند آن را انجام دهند. با استفاده از نورالینک فردی که معلولیت حرکتی دارد قادر خواهد بود با کامپیوتر کار کند و ارگان های مصنوعی را کنترل نماید و سایر اقدامات دیگر را به خوبی و بدون عیب و نقص و تنها از طریق فکر کردن خود به سرانجام برساند.

توجه داشته باشید در آینده نزدیک نورالینک قادر خواهد بود در بیماری های مختلف چون تشنج، آسیب مغزی، سکته، مغزی بینایی، شنوایی و غیره به افراد کمک بسیار زیادی کند. برای نورالینک اهداف تجاری سازی نیز در نظر گرفته شده است؛ به عنوان مثال این پروژه قادر است موسیقی ها را به شکل مستقیم روی مغز شما به حالت پخش شده در آورد. همچنین در آینده امکان دارد شرایطی را فراهم کند که دیگر نیازی نباشد که شما به صوت های مختلف گوش دهید. تکنولوژی نورالینک بسیار پیشرفته است و از این طریق می تواند سرعت نوشتن مقالات را تا حد زیادی افزایش دهد یا اینکه بدون در دست گرفتن فرمان می توانید به رانندگی خود ادامه دهید.

هدف از ایجاد نورالینک

محصولات شرکت نورالینک

نورالینک در چند سال اخیر توسط ایلان ماسک تاسیس شده و در حال حاضر نوعی فناوری را تولید می کند که روی مغز انسان قرار گرفته و می تواند فعالیت های مغز را تحریک کند. محصولی که توسط این شرکت تولید می شود، به حالت بی سیم به کامپیوتر اتصال پیدا می‌ کنند و عملکرد مغز را نشان خواهند داد. نورالینک در حال حاضر دو نوع محصول اساسی را تولید و عرضه می‌ کند که عبارت است از:

  • تراشه مغزی نورالینک:

این تراشه ها در اندازه کوچه تقریبا شبیه به سکه طراحی و در مغز انسان قرار داده می‌ شوند. در نهایت توسط چند عدد سیم که قطر آن ها خیلی کم است، به درون مغز بیماران راه پیدا می کند. این سیم ها به ۱۰۲۴ عدد الکترود اتصال پیدا کرده و می توانند فعالیت های مغز را کنترل کرده و آن ها را تحریک کنند. این تراشه ها به صورت بی ‌سیم اطلاعات را به کامپیوتر منتقل خواهند کرد.

  • ربات نصب‌ کننده تراشه مغزی نورالینک:

این ربات از طریق یک عدد سوزن و سیم های باریک که به حالت انعطاف پذیر هستند تراشه های نورالینک را در داخل مغز قرار خواهند داد. نورالینک در سال ۲۰۲۱ یک ویدیو کامل از نحوه کارایی این ربات را به اشتراک گذاشت. به همین دلیل با استفاده از این ربات کارایی نورالینک بسیار آسان است و همچون جراحی چشم، آسان شده است. به همین دلیل متخصصان مغز و اعصاب به این دستگاه بسیار امیدوار هستند. یکی از مزیت‌ های بسیار مهمی که این ربات دارد، این است مکانی که سوزن باید در آن قرار داده شود با حرکت مغز بیمار و ضربان قلب تنظیم خواهد شد. این ربات تقریباً دو متر و چهل سانتی متر ارتفاع دارد و طراحی آن به عهده شرکت وک استودیو بوده است.

نورالینک چه کاربردهای دارد؟

نورالینک چه کاربردهای دارد؟

بر اساس ادعای شرکت نورالینک، در بخش اول این پروژه برای همکاری با صنعت پزشکی و درمان فعالیت بسیار زیادی انجام شده است؛ چرا که این دستگاه قادر است به افراد معلول کمک کند تا بتوانند با تلفن همراه و کامپیوتر خود کار کنند. همچنین امکان دارد که این دستگاه برای درمان صرع هم مورد استفاده قرار بگیرد.

ایلان ماسک گفته است که نورالینک در حوزه بینایی هم کاربرد دارد و زمانی که فردی قدرت بینایی خود را از دست داده باشد، با استفاده از نورالینک می تواند دوباره توانایی دیدن را به دست آورد. به گفته ایلان ماسک تکنولوژی نورالینک می تواند هر مشکلی که در مغز رخ می دهد را برطرف نماید. همچنین ادعا دارد که نورالینک برای بازیابی حافظه، قدرت صحبت و حرکات دست و پا در افراد معلول بسیار کاربردی خواهد بود.

 

سخن پایانی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری در دنیای امروز شرکت نورالینک توانسته است که فناوری را طراحی کند تا بتواند به افراد معلول و کم توان کمک بسیار زیادی کند. از طریق این روش تراشه های کوچک به اندازه یک سکه در داخل مغز قرار داده می‌ شوند و با استفاده از آن می توان عملکرد مغز و قسمت های مختلف آن را کنترل نمود.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *