،

پیش بینی دقیق حمله قلبی با هوش مصنوعی

زارعی
اشتراک‌گذاری در:
پیش بینی دقیق حمله قلبی با هوش مصنوعی

امروزه متخصصان بیماری های قلب و عروق در کنار متدهای قدیمی مانند الکتروکاردیوگرافی از ابزارهایی چون هوش مصنوعی نیز جهت تشخیص بهتر استفاده می کنند. مقالات علمی ثابت می کنند که می توان از این تکنولوژی برای پیش‌ بینی زود هنگام حمله های قلبی بهره گرفت. اگر شما نیز به هوش مصنوعی و مطالب مرتبط با آن علاقه مند هستید، این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

 

کاربرد هوش مصنوعی در بیمارستان ها

به تازگی یک ابزار غربالگری مدرن طراحی شده است که از طریق آن به بررسی صحت عملکرد و ساختار بطن چپ قلب می پردازند. این ابزار با بهره گیری از هوش مصنوعی حتی قادر به تشخیص بیماری ها و سکته هایی است که هیچ گونه علایم بالینی واضحی را در فرد مبتلا نشان نمی دهند. این ابزار غربالگری نه تنها بیماری موجود را تشخیص می دهد، بلکه حتی قادر به پیش بینی بیماری ها و سکته های محتمل نیز است. در نتیجه، پزشکان قادر خواهند بود تصمیم گیری بهتری را برای مراجعان خود انجام دهند و آمار مرگ و میر در این رابطه به شدت کاهش خواهد یافت.

در واقع هوش مصنوعی تجهیزات الکترونیکی پزشکی را وادار به تشخیص حوادث رخ داده در بدن انسان می کند که تا قبل از این، تمام این مراحل توسط خود پزشکان انجام می شده است. یکی از مهم ترین مزایای استفاده از این فناوری، جهت پیش بینی سکته های قلبی مربوط به جمع آوری اطلاعات جسمی با دقت و سرعت بسیار بالا می شود.

 

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی

مزایای مختلفی باعث شد تا هوش مصنوعی از مرحله تحقیقات پزشکی به مرحله عملی و درمان راه پیدا کند. در ادامه به بررسی چند مورد از این مزیت ها خواهیم پرداخت.

  • تشخیص فیبریلاسیون قلب:

هوش مصنوعی با بررسی ریتم های نامنظم قلبی می تواند قبل از ظاهر شدن علامت های قلبی، فیبریلاسیون ایجاد شده در ناحیه دهلیز را تشخیص دهد.

  • پیش بینی نارسایی قلبی:

معمولا سکته های قلبی با یک پمپاژ ضعیف شروع می شود. این پمپاژ ضعیف با کاهش میزان خون رسانی به میوکارد قلبی می تواند منجر به بروز سکته قلبی شود. هوش مصنوعی با تشخیص زود هنگام ضعف در خون رسانی به عضلات قلبی، از ایجاد نارسایی قلبی جلوگیری می کند.

  • کاهش زمان تشخیص:

زمانی که فردی را به علت یک عارضه به بیمارستان منتقل می کنند، او را تحت تصویربرداری های مختلف از جمله سی تی اسکن قرار می دهند. سپس اطلاعات به کامپیوتر منتقل و از طریق هوش مصنوعی اجرا شده روی آن، تحلیل می شود. در نتیجه مشکل بیمار در کوتاه ترین زمان ممکن تشخیص داده شده و احتمال بروز آسیب های مختلف به حداقل میزان خود خواهد رسید.

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی

یادگیری ماشینی هوش مصنوعی

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که هوش مصنوعی چگونه می تواند تمامی این کارها را بدون نیاز به یک فرد مانند مهندسین پزشکی یا متخصصان قلب و عروق انجام دهد؟ می توان گفت این توانایی تا حدود زیادی به بخشی از هوش مصنوعی به نام یادگیری ماشینی بستگی دارد. معمولا سکته های قلبی از چندین الگوی مشخص و رایجی پیروی می کنند.

با انتقال این داده ها به هوش مصنوعی و آموزش الگوریتم های موجود در این داده ها، این فناوری می تواند تمامی اطلاعات داده شده را با مواردی که یاد گرفته است مورد بررسی قرار دهد. بدین ترتیب نزدیک ترین الگو را شناسایی کرده و سکته های قلبی و انواع آن را پیش بینی‌ می کند. یادگیری این الگوریتم ها توسط هوش مصنوعی به سه طریق بدون راهنمایی، تحت نظارت و تقویتی انجام می شود. هر چند هر سه روش مورد استفاده قرار می گیرند، اما به نظر می رسد که یادگیری ماشینی تحت نظارت از دو نوع دیگر بهتر باشد.

در واقع هنگام ساخت فناوری های هوش مصنوعی، برای آن ها یک سیستم یا شبکه عصبی در نظر گرفته می شود که به نظر می آید می تواند با پیچیدگی مغز انسان برابری کند. این شبکه عصبی اطلاعات بدن را دریافت می کند و در مرحله بعد به آن یک سری داده های دیگر را اضافه کرده تا یک خروجی و نتیجه گیری مناسب داشته باشد.

 

حل شش چالش در بیماری های قلبی توسط هوش مصنوعی

  1. بررسی سلول های خونی در پیش بینی سکته قلبی:

به گفته دانشمندان حوزه سلامت و پزشکی، می توان با بررسی گلبول های سفید و پلاکت های خونی رخداد یا عدم رخداد سکته قلبی را تا چندین ماه بعد پیش بینی کرد. گفته می شود که شکل این سلول ها در افراد مستعد بیماری های قلبی دچار تغییر می شود. این تغییر نشات گرفته از تغییرات موجود در ژنوم این سلول ها است. هوش مصنوعی با پی بردن به این تغییرات، بروز چنین بیماری هایی را هشدار می دهد.

  1. پیش بینی ایجاد سکته قلبی با مصرف دارو:

همان طور که می دانید کلیه داروها عوارض جانبی مختص خود را دارند. امروزه داروهایی شناسایی شده اند که با خوردن آن ها سطح پروتئین و کلسیم سلول های عضلانی قلب دچار اختلال می شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد سیگنال هایی توسط هوش مصنوعی دریافت می شود که احتمال وقوع سکته قلبی را پیش بینی می کند. در نتیجه می توان جهت جلوگیری از بروز عوارض جانبی در افراد مستعد، از این فناوری استفاده نمود.

یادگیری ماشینی هوش مصنوعی

  1. بررسی ژنتیک انسانی در تشخیص های قلبی عروقی:

همان طور که اطلاع دارید ساختار ژنتیکی افراد مستعد سکته های قلبی با ساختار ژنتیکی سایر افراد متفاوت است. هوش مصنوعی با بررسی الگوهای ژنتیکی می تواند وقوع یا عدم وقوع این مشکلات را مورد بررسی قرار دهد.

  1. بررسی تجویز یا عدم تجویز داروهای ضد پلاکت:

برخی از بیماری های قلبی را می توان با تجویز داروهای ضد پلاکت تحت کنترل درآورد. البته تجویز اشتباه یا بیش از حد این دارو می تواند باعث وقوع خون ریزی های بیش از اندازه در مواقع اورژانسی شود. هوش مصنوعی می تواند افراد مستعد سکته قلبی و در معرض خطر خونریزی شدید را شناسایی و به پزشکان در مورد تجویز چنین داروهایی هشدارهای لازم را دهد.

  1. پیشنهاد فعالیت های مفید به افراد مستعد:

ابزارهای هوش مصنوعی نه تنها سکته های قلبی را پیش بینی می کنند، بلکه می توانند مجموعه ای از فعالیت های پیشنهادی جهت جلوگیری از رخداد چنین سکته هایی را نیز به افراد ارائه کنند.

  1. تشخیص علل ایجاد کننده سکته قلبی:

سکته های قلبی می توانند علل مختلفی داشته باشند. نمونه هایی از این علت ها شامل فشار خون بالا، چاقی و زمینه وراثتی می شود. هوش مصنوعی نه تنها این بیماری را به شما هشدار می دهد، بلکه علت پایه ای آن را نیز به شما معرفی می کند. در نتیجه شما می توانید با برطرف کردن علت پایه، به رفع خطر بپردازید.

حل شش چالش در بیماری های قلبی توسط هوش مصنوعی

سخن پایانی

با توجه به تمامی مطالب بیان شده در این بخش توانستیم با مزایای استفاده از هوش مصنوعی در حیطه پزشکی به خصوص تشخیص سکته های قلبی آشنا شویم. اگر شما نیز قصد پیاده سازی این فناوری را در مرکز درمانی خود دارید، می توانید از طریق راه های زیر با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.

 

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *