چگونه از هک شدن مودم وای فای جلوگیری کنیم

حمیدزاده
اشتراک‌گذاری در:

امروزه وای‌فای یکی از شبکه‌های پراستفاده در سراسر دنیاست و تقریبا می‌توان آن را بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان مدرن دانست. اگر شما هم در خانه یا محل کار خود از وای‌فای استفاده می‌کنید، ممکن است در معرض هک شدن وای‌فای قرار بگیرید. ما در این مطلب قصد داریم روش‌های مختلف جلوگیری از هک شدن وای‌فای را به طور کامل بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید.

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های هک شدن مودم، کاهش سرعت اینترنت است. البته زمانی که اینترنت مودم خود را با افراد دیگر به اشتراک می گذارید، افت سرعت امری عادی است اما در صورت عدم اشتراک با شخص دیگر، نباید دچار افت سرعت شدید شوید. برای این کار ابتدا تمام اتصالات خانه به اینترنت را قطع کرده و فقط با سیستم‌تان به اینترنت وصل شوید و سرعت اینترنت‌ را مجددا کنترل کنید. گاهی اوقات ممکن است مشکل از خطوط تلفن، مخابرات و یا مرکز شرکتی باشد که به شما خدمات اینترنت ارائه می‌دهد. با چک کردن این موارد اگر همچنان سرعت اینترنت به شدت کند است، به احتمال زیاد وای‌فای شما هک شده است. اولین و بهترین روش جلوگیری از هک وای‌فای، وارد شدن به صفحه تنظیمات مودم است. چرا که از طریق وارد شدن به تنظیمات می‌توان کاری کرد که مودم‌ هک نشود. برای این کار دفترچه مودم‌تان را مطالعه کنید. اگر دفترچه راهنما در دسترس نیست، می‌توانید با جستجو در گوگل و وارد کردن نام مودم و مدل‌ آن آدرس تنظیمات آن را پیدا کنید. همچنین می‌توانید برای پیدا کردن تنظیمات مودم از پشتیبانی شرکتی که ADSL را از آنجا خریداری کرده‌اید، کمک بگیرید.

هرچند وقت یک بار نام کاربری و رمز عبور مودم را تغییر دهید

پسوردها یا رمز عبور، نقش مهمی در حفظ امنیت مودم دارند. بنابراین سعی کنید از گذاشتن رمزهای ساده، شماره تلفن همراه و یا اطلاعات مهم‌تان به عنوان پسورد خودداری کنید. یک رمز عبور قوی باید حداقل  شامل 8 کاراکتر متشکل از اعداد و حروف بزرگ و کوچک باشد. در ضمن  بهترین روش تغییر نام، یک تغییر اساسی و کلی است به طوری که نام جدید 180 درجه با قبلی فرق داشته باشد. سعی کنید از انتخاب نام‌های مشابه و حتی شبیه به هم نیز پرهیز کنید.

شبکه را از دید دیگران پنهان کنید

پنهان کردن شبکه به شما کمک می‌کند تا از ورود افراد ناشناس و استفاده آن‌ها از مودم جلوگیری کنید. برای این کار وارد تنظیمات مودم شده و سپس تنظیمات اولیه‌ی بی‌سیم را انتخاب کنید. وضعیت SSID Broadcast را روی حالت غیرفعال قرار دهید و گزینه‌ی ذخیره‌ی تنظیمات را بزنید تا SSID شما پنهان شود.

مودم  را در مرکز خانه قرار دهید

سیگنال مودم در تمام جهات پخش می‌شود. بنابراین قرار دادن مودم در مرکزیت خانه امنیت بیشتری را به همراه خواهد داشت. در حالی که اگر مودم را در نزدیکی پنجره قرار دهید، ممکن است سیگنال به بیرون حرکت کرده وامکان ردیابی آن بیشتر شود. همچنین می‌توانید برای امنیت بیشتر مودم را در یک جعبه‌ی مقوایی قرار داده و یا آنتن‌های آن را با فویل بپوشانید.

ویژگی WPS مودم را غیر فعال کنید

از دیدگاه هکرها، شبکه‌های دارای WPS فعال، گزینه مناسبی برای حمله هستند. آن ها می‌توانند منطقه‌ی محلی را که از  شبکه‌هایی که از WPS پشتیبانی می‌کنند، اسکن کرده و مورد حمله‌ای مانند WPS-Pixie قرار دهند. اگر هکر بتواند پین راه‌اندازی WPS شما را در یک حمله پیدا کند، می‌تواند به راحتی رمز عبور شما را بدست آورد. برای مقابله با چنین خطراتی و همچنین اطمینان از مخفی ماندن رمز عبور طولانی و ایمن خود، مطمئن شوید این گزینه را در تنظیمات مودم خود غیرفعال کرده باشید. فرآیند غیرفعال کردن پین راه‌اندازی WPS می‌تواند در مودم‌های مختلف، متفاوت باشد اما به طور کلی، باید وارد تنظیمات وای‌فای شده و چک‌باکس مرتبط با WPS PIN یا WPS Setup را غیرفعال کنید تا مطمئن شوید این گزینه خاموش است.

قابلیت فیلترینگ آدرس مک را فعال کنید

در هر مودمی تکنیکی به نام فیلتر کردن MAC یا فیلتر کردن آدرس‌های MAC وجود دارد. از طرفی هر دستگاهی که به مودم متصل می‌شود دارای یک آدرس MAC و شناسه‌ کارت شبکه منحصر به فرد است. بنابراین به تنظیمات مودم رفته و گزینه‌ MAC filtering را انتخاب کنید که در گزینه‌های امنیتی Wireless یافت می‌شود. سپس تغییرات ایجاد شده را ذخیره و اعمال کنید. همچنین می‌توانید از طریق فیلترهای شبکه‌ پیشرفته (Advanced network filters) نیز به آن دسترسی داشته و آدرس MAC خود را از این قسمت پیدا کنید.

 برای جلوگیری از هک وای فای به سراغ رمزنگاری ایمن و قوی بروید

برای رمزنگاری معمولا از دو روش استفاده می‌شود:

1.روش WEP/ WPA

2.روش WPA2

رمزگذاری به روش WEP/ WPA از قدیمی‌ترین راهکارهای ایجاد رمز بوده و امروزه دیگر نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد. چرا که به راحتی می‌توان مودم را هک کرد.اما رمزگذاری از نوع WPA2 کاملا مطمئن و امن بوده و روشی جدیدتری به شمار می‌آید.برای این کار وارد تنظیمات مودم شده و سپس داخل بخش wireless security settings شوید. اگر مودم‌تان جدید باشد، حتما روش رمزنگاری WRA2 را دارد که می‌توانید همان را انتخاب کرده و سایر مراحل رمزنگاری‌ تان را پیش ببرید.

فریم ویر مودم خود را به روز رسانی کنید

فریم ویر روتر (Router firmware) برنامه‌ای است که پروتکل‌های روتینگ و مکانیسم امنیتی مودم را مدیریت می‌کند.به کمک این برنامه میتوان بسیاری از مسیرهایی است که هکرها می‌توانند از طریق آن وای فای  را هک کنند،مسدود کرد. برای این کار می‌توانید وارد تنظیمات شده و از آنجا وارد بخش فریم ویر شوید. سپس می‌توانید با به‌روزرسانی فریم ویر مودم، مسیرهای قبلی را برای هکرهای مزاحم،‌ مسدود کنید. این یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از هک وای فای می باشد.

سیگنال مودم خود را تضعیف کنید

یکی دیگر از عواملی که منجر به هک وای فای می‌شود، سیگنال بسیار قوی آنتن‌های مودم است. برخی از مودم‌هایی که  ۲ آنتن دارند، سیگنال ارسالی بسیار قوی دارند و می‌توانند شعاع زیادی را تحت پوشش خود قرار دهند. در چنین شرایطی، طبیعی است که هکرها می توانند به راحتی  رمز مودم‌ را هک کنند. بنابراین اگر خانه و یا محل کارتان طوری است که نیاز به پوشش بیش از حد سیگنال ندارد، بهتر است آن را تضعیف کنید. برای این کار از فویل‌های فلزی که در بازار موجود است استفاده کنید و سعی کنید فویل را به خوبی دور آنتن‌های مودم‌ بپیچید تا سیگنال آن ضعیف‌‌تر شود.

با استفاده از ابزارهای مفید کاربرانی را که از مودم شما استفاده می‌کنند را رصد کنید

نرم‌افزارهای متعددی وجود دارند که می‌توانند تمام کاربران متصل به وای‌فای‌تان را به راحتی مشخص کنند. یکی از این نرم‌افزارها Who’s On My Wifi است که با استفاده از آن می‌توانید تمام کاربرانی که به وای فای شما متصل هستند را شناسایی کرده و سپس از طریق تنظیمات مودم، دسترسی افراد ناشناس را قطع کنید.

در هنگام عدم استفاده و یا خروج از منزل مودم خود را خاموش کنید

معمولا زمانی که وای فای به حال خودش رها شود، مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. اگر مودم در تمام ساعات شبانه روز روشن باشد، هکرها فرصت کافی برای سو استفاده از آن را پیدا می‌کنند. لذا سعی کنید فقط  در هنگام استفاده از اینترنت، وای‌فای‌ روشن باشد و بعد از آن مودم را خاموش کنید تا علاوه بر ایمن بودن از حملات هکرها، از خرابی برد و یا قطعات داخلی مودم جلوگیری کنید.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *