آیا هنوز هم باید نرم افزار آنتی ویروس بخرید؟

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
عدم نیاز به نرم افزار های آنتی ویروس در سیستم‌های امروزی

همه ما می‌دانیم که آنتی ویروس یک ابزار دفاعی حیاتی است که برای جلوگیری از آلوده کردن کامپیوترهای ما توسط بدافزار استفاده می‌شود. بنابراین، به‌طور طبیعی، ما فکر می‌کنیم که با خرید یک ابزار آنتی ویروس، قابلیت‌های آن را افزایش داده و داده‌ها را حتی ایمن‌تر نگه می‌داریم.

شاید از چیزی که ما آن‌را فهمیدیم تعجب کنید‍‌:

دستگاه‌های شما از قبل دارای نرم افزار آنتی ویروس داخلی‌ست

فرقی نمی‌کند از کدام دستگاه استفاده می‌کنید، مک‌بوک پرو یا ThinkPad. هر دوی این دستگاه‌ها با نرم افزار آنتی ویروس داخلی خود عرضه می‌شوند. محصولات اپل توسط XProtect محافظت می‌شوند، در حالی که مایکروسافت از آنتی‌ویروس Microsoft Defender استفاده می‌کند. اما فقط به این دلیل که این دستگاه‌ها دارای محافظ آنتی ویروس داخلی هستند، به این معنی است که آنها به اندازه آنتی ویروسی که شما برای آن پول پرداخت می‌کنید مؤثر هستند؟

معلوم خواهد شد که هستند‌!

آخرین آمارهای 2024 از نرم‌افزارهای آنتی ویروس

AV-Test، یک شرکت امنیتی مستقل، آزمایش‌هایی را برای مقایسه موثرترین نرم افزار آنتی ویروس اجرا می‌کند. گردآوری AV-Test در ماه می/ژوئن 2024 (جدیدترین آن در زمان نگارش) نشان داد که آنتی ویروس Defender مایکروسافت 100% بدافزارهای گسترده‌ای را که در چهار هفته گذشته یافت شده‌اند شناسایی کرده و در برابر آن محافظت می‌کند. AV-Test و سایر شرکت‌های مستقل بزرگ، ویندوز دیفندر را به‌عنوان یکی از بهترین آنتی ویروس‌های موجود در بازار ارزیابی کرده‌اند.

AV-Test و سایر شرکت های مستقل بزرگ ویندوز دیفندر را به عنوان یکی از بهترین آنتی ویروس های موجود در بازار ارزیابی می کنند.

آیا هزینه خرید نرم افزار آنتی‌ ویروس به‌صرفه است؟

پرداخت پول برای نرم افزارهای آنتی ویروس مانند Bitdefender، Malwarebytes یا McAfee Total Protection لزوماً رایانه شما را ایمن‌تر نمی‌کند. نرم افزارهای آنتی ویروس داخلی مایکروسافت و اپل نیز به همان اندازه موثر هستند. به‌طور کلی، هنگام خرید نرم‌افزار آنتی‌ویروس، خود آنتی‌ویروس را بهبود نمی‌بخشید، بلکه برای ابزارهای اضافی مانند اسکن دارک‌وب (وب تاریک)، مدیریت رمز عبور یا دسترسی VPN پرداخت می‌کنید.

به‌عنوان مثال، زمانی که نرم افزار آنتی ویروس McAfee را می‌خرید، پوشش سرقت هویت، ابزار اسکن داده‌های شخصی، VPN و خدمات نظارت بر هویت به شما داده می‌شود.

کند شدن عملکرد کامپیوتر

جدا از ارائه یک سرویس اضافی، پرداخت پول برای نرم افزار آنتی ویروس در واقع باعث کاهش سرعت کامپیوتر شما می‌شود. سرعت کامپیوتر شما نیز هنگام استفاده از سرویس آنتی ویروس به نرم افزاری که استفاده می‌کنید بستگی دارد. یک مطالعه Tom’s Hardware  نشان داد که برخی از آنتی‌ویروس‌ها در حین اجرای اسکن کامل سیستم (Bitdefender) تا 32 درصد و در حین اجرای اسکن سریع سیستم (Avast) 53 درصد کاهش را ایجاد می‌کنند.

ممکن است متوجه کاهش سرعت رایانه خود توسط آنتی ویروس نشوید، اما با این وجود، آیا می‌خواهید کاهش سرعت رایانه به‌دلیل چیزی باشد که برای آن هزینه ماهانه می‌پردازید؟

بیشتر بخوانید: تفاوت بین آنتی ویروس و آنتی بدافزار چیست؟

آسیب‌پذیر تر شدن کامپیوتر شما

برنامه‌ای که برای ایمن نگه داشتن شما طراحی شده است می‌تواند داده های شما را به‌خطر بیندازد. آنتی ویروس برای اجرا به سطح بالایی از امتیازات نیاز دارد. اگر هکرها از طریق آنتی ویروس معیوب به سیستم شما دسترسی پیدا کنند، پادشاه قلعه خواهند بود. هکرهای سطح بالا، نسبت به هکرهای سطح پایین تر راحت تر می‌توانند سیستم شما را خراب کنند.

آیا هزینه نرم افزار آنتی ویروس پول هدر دادن است؟

شاید از اینکه می‌فهمیم نرم افزار آنتی ویروس پولی‌مان ضروری نیست، آزرده شویم. با این حال از اینکه می‌توانیم با استفاده از یک آنتی ویروس داخلی که به همان اندازه ایمن (اگر نه ایمن‌تر) از آنتی ویروس داخلی است، در هزینه خود صرفه‌جویی کنم، راحت شدیم. در حالی‌که پرداخت هزینه برای نرم افزار آنتی ویروس ضروری نیست، اگر به‌دنبال ویژگی‌های امنیتی اضافی مانند VPN، اسکن وب تاریک و مدیریت رمز عبور هستید، ممکن است هزینه نرم افزار آنتی ویروس را در نظر بگیرید.

گفتار پایانی

اگر همچنان از Norton، McAfee یا Kaspersky برای محافظت از آنتی ویروس در رایانه شخصی خود استفاده می‌کنید، وقت آن رسیده است که آن‌ها را دور بریزید. بسیاری از نرم افزارهای آنتی ویروس رایگان موجودند. در نهایت، برخی از دستگاه‌ها مانند ویندوز و مک دارای نرم‌افزار آنتی ویروس داخلی هستند، بنابراین نرم‌افزار شخص ثالث اضافی غیر ضروری است.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *