Search
Close this search box.

تاثیر منفی هشدار امنیتی چین بر درآمد شرکت اینتل

ارشادی
اشتراک‌گذاری در:
پیدا شدن نقص امنیتی در تراشه های شرکت اینتل در چین و ممنوعیت اینتل در چین - لاگ‌مدیا

به گزارش پکن رویترز انجمن امنیت سایبری چین (CSAC) روز چهارشنبه هشداری را اعلام کرد. پیام این بود که محصولات شرکت اینتل که در چین فروخته می‌شوند باید تحت بازنگری امنیتی قرار گیرند. این رسانه ادعا کرد که سازنده تراشه‌های آمریکایی “مداوما” به امنیت این کشور آسیب وارد کرده است.

در حالی که CSAC یک گروه صنعتی است و نه یک نهاد دولتی روابط نزدیکی با دولت چین دارد. انبوهی از اتهامات علیه اینتل (INTC) که در یک پست طولانی در حساب رسمی وی‌چت منتشر شده است. این اظهارات می‌تواند باعث بازبینی امنیتی از سوی مسئولان چینی شود.

واحد چینی شرکت اینتل روز پنجشنبه اعلام کرد که همیشه ایمنی و کیفیت محصول را در اولویت قرار داده است.

بیانیه انجمن سایبری چینی چه بود

این شرکت در بیانیه‌ای در حساب رسمی WeChat خود گفت: “ما ارتباط خود را با مقامات مربوطه حفظ خواهیم کرد. هرگونه نگرانی را شفاف‌سازی خواهیم کرد. همچنین اظهار کرد: تعهد خود را به ایمنی و کیفیت محصول تایید خواهیم کرد.”

CAC بلافاصله به یک درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. سهام اینتل در بحبوحه فروش گسترده فناوری پس از اعلام این خبر با کاهش 1.5 درصدی بسته شد.

CSAC گفت: «توصیه می‌شود که یک بررسی امنیتی شبکه در مورد محصولاتی که اینتل در چین می‌فروشد آغاز شود. باید به‌طور مؤثر از امنیت ملی چین و حقوق و منافع مشروع مصرف‌کنندگان چینی محافظت شود.»

سال گذشته، CAC اپراتورهای داخلی زیرساخت‌های کلیدی را از خرید محصولات ساخته‌شده توسط Micron Technology Inc (MU) سازنده تراشه‌های حافظه ایالات متحده منع کرد. به این دلیل که محصولات این شرکت را در بررسی امنیت شبکه خود ناموفق دید.

بررسی امنیتی مشابه روی محصولات شرکت اینتل می‌تواند بر درآمد این شرکت تأثیر منفی بگذارد. بیش از یک چهارم درآمد اینتل در سال گذشته از کشور چین به‌دست آمده بود.

بیتشر بخوانید: هشدار کارشناسان فناوری نسبت به قوانین تجاری ایالات متحده علیه چین

اتهامات BackDoor

این اتهامات در زمانی مطرح می‌شوند که تلاش ایالات متحده در پی محدود کردن چین شدیدتر شده است. چین مدتی‌ست در محدودیت برای دسترسی به تجهیزات و اجزای سازنده تراشه‌های مهم دست و پنجه نرم می‌کند. چیزی که واشنگتن آن را تلاشی برای توقف مدرن‌سازی ارتش چین می‌خواند.

دن کوتسورث، تحلیلگر سرمایه گذاری در AJ Bell می‌گوید: «روابط بین ایالات متحده و چین شکننده است. نباید بیشتر در مورد محدودیت‌های تجاری و تعرفه‌ها جدل شود» وی در ادامه گفت: «احتمال بیشتری وجود دارد که طرف مقابل در یک وضعیت تلافی جویانه واکنش نشان دهد».

نقص‌های آسیب‌پذیری اینتل از نظر چینی‌ها

CSAC در پست خود، تراشه‌های شرکت اینتل را به آسیب‌پذیری‌های متعدد متهم می‌کند. از جمله پردازنده‌های Xeon را که برای وظایف هوش مصنوعی استفاده می‌شوند. تحلیل‌گر در نهایت به این نتیجه می‌رسد که “اینتل در کیفیت محصول، مدیریت امنیت دارای نقص‌های بزرگی است. نقص‌هایی که نشان می‌دهد نگرش بسیار غیرمسئولانه نسبت به مشتریان دارد.”

این گروه صنعتی در ادامه بیان می‌کند که سیستم عامل‌های تعبیه شده در تمام پردازنده‌های اینتل آسیب پذیر هستند. این آسیب‌ها در برابر بک‌دور های ایجاد شده توسط آژانس امنیت ملی ایالات متحده (NSA) است.

ویدیو: بک دور و ورود آن به حوزه امنیت سایبری

CSAC گفت: «این یک تهدید امنیتی بزرگ برای زیرساخت‌های اطلاعاتی حیاتی کشورهای سراسر جهان، از جمله چین است. استفاده از محصولات اینتل خطری جدی برای امنیت ملی به‌همراه دارد.»

ممنوعیت محصولات اینتل به چه شکل خواهد بود

ممنوعیت، (حتی اگر موقتی)، بر روی محصولات شرکت اینتل می‌تواند عرضه تراشه‌های هوش مصنوعی را در بازار چین سخت‌تر کند. بازاری که در تلاش برای یافتن جایگزین‌های مناسب برای محصولات پیشرفته Nvidia (NVDA) است. محصولات دارای تسلط در سطح جهانی. اما اکنون صادرات آن‌ها به چین ممنوع شده است.

بر اساس بررسی مناقصه عمومی رویترز، اینتل امسال سفارشات پردازنده‌های Xeon خود را از چندین آژانس مرتبط با دولت چین برای استفاده در کارهای هوش مصنوعی تضمین کرده است.

نظرات ارزشمند شما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *