راهنمای دریافت گذرنامه زیارتی اربعین 1402 به صورت اینترنتی و در کمترین زمان ممکن

حمیدزاده
اشتراک‌گذاری در:
راهنمای دریافت گذرنامه اربعین
راهنمای دریافت گذرنامه اربعین

فهرست مطالب

هم‌زمان با نزدیک شدن به اربعین حسینی سید مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی اعلام کرد که امسال برای تسهیل سفر اربعین، اقداماتی از جمله صدور گذرنامه ویژه اربعین در دستور کار قرار گرفت. صدور چنین گذرنامه‌ای برای نخستین‌بار بین ایران و عراق اجرایی شده و هدف از این امر، سهولت تردد زائران اربعین اعلام شده‌است.

رئیس ستاد اربعین حسینی کشور همچنین اعلام کرد که برای سفر اربعین اگر شخصی هیچ گذرنامه‌ای نداشته و قصد شرکت در این مراسم را دارد، می‌تواند با مراجعه به سایت خدمات الکترونیک انتظامی و همچنین با استفاده از اپلیکیشن «پلیس من» درخواست خود را ارائه و پس از سه تا پنج روز کاری گذرنامه خود را فقط با ۵۰ هزار تومان دریافت کند. برای دریافت گذرنامه اربعین از طریق سایت خدمات الکترونیک انتظامی به روش زیر عمل کنید.

  1. ابتدا  به سایت خدمات الکترونیک انتظامی به آدرس  epolice.ir مراجعه کرده و از منوی وسط صفحه گزینه خدمات اینترنتی را انتخاب کنید.
سایت خدمات الکترونیک انتظامی

2. در این مرحله سیستم شما را به پنجره واحد خدمات فراجا هدایت می‌کند.

ورود به سامانه سخا

3. اکنون شما می‌توانید از دو روش به ادامه کار بپردازید.

در روش اول در پایین صفحه روی گزینه ورود از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند کلیک کرده و شماره همراه  خود را وارد کنید. سپس کد امنیتی نمایش داده شده را تایپ کرده و با وارد کردن کدی که به گوشی شما پیامک می‌شود وارد سایت شوید.

ورود از طریق پنجره خدمات دولت

 اما در روش دوم با استفاده از کد سخا و رمز عبور می‌توانید وارد سایت شده و درخواست گذرنامه زیارتی اربعین خود را ثبت کنید.

ورود از طریق کد سخا

لازم به ذکر است که اگر کد سخا را در اختیار ندارید می‌توانید با مرجعه به مراکز پلیس + 10 نسبت به دریافت کد سخا اقدام کنید.

4. پس از وارد شدن به سایت مورد نظر از منو سمت راست گزینه خدمات پلیس مهاجرت و گذرنامه را کلیک کرده و گزینه درخواست صدور گذرنامه زیارتی را انتخاب کنید.

سامانه دریافت گذرنامه

5. در این مرحله شرایط و قوانین مربوط به صدور گذرنامه اربعین را مطالعه کرده و نسبت به تکمیل اطلاعات و بارگذاری موارد خواسته شده اقدام فرمایید.

شرایط و قوانین مربوط به گذرنامه زیارتی

6. پس از ویرایش و تایید نهایی اطلاعات توسط کاربر و پرداخت هزینه، صدور گذرنامه زیارتی اربعین قطعی شده و این گذرنامه پس از سه تا پنج روز کاری درب منزل تحویل افراد می‌شود.

لازم به ذکر است گذرنامه زیارتی فقط برای افراد فاقد گذرنامه و یا افرادی که مهلت گذرنامه آنان پایان یافته و یا کمتر از ۶ ماه اعتبار دارد، صادر می‌شود و افرادی که گذرنامه معتبر داشته باشند نیازی به دریافت گذرنامه زیارتی ندارند.

همچنین به گفته سردار سیدسعید منتظرالمهدی سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، دریافت گذرنامه زیارتی اربعین از طریق اپلیکیشن پلیس من نیز امکان پذیر شد. برای دریافت گذرنامه زیارتی اربعین از طریق اپلیکیشن پلیس من به روش زیر اقدام کنید.

1. ابتدا اپلیکیشن پلیس من را نصب کنید.

2. سپس از منو پایین صفحه، گزینه پلیس گذرنامه و اماکن را انتخاب و روی گزینه صدور گذرنامه کلیک کنید.

3. اکنون وارد پنجره واحد خدمات فراجا شده و از دو روش ورود از طریق کد سخا و یا وارد شدن از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند وارد سایت مورد نظر شوید. ( مشابه روشی که از طریق سایت epolice.ir برای ثبت درخواست گذرنامه اقدام می‌شود.)

4. پس از وارد شدن به سایت مورد نظر از منوی سمت راست گزینه خدمات پلیس مهاجرت و گذرنامه، سپس گزینه درخواست صدور گذرنامه زیارتی را انتخاب کنید.

5. اکنون قوانین صدور گذرنامه زیارتی را مطالعه کرده و اطلاعات  و موارد خواسته شده را آماده و تکمیل کنید.

برای تکمیل این مرحله به نکته‌های زیر را توجه فرمایید.

شرایط صدور گذرنامه زیارتی

  1. این گذرنامه صرفا برای مسافرت زیارتی به کشور عراق قابل استفاده می‌باشد.
  2. افرادی که گذرنامه معتبر داشته باشند امکان دریافت گذرنامه زیارتی را ندارند.
  3. این گذرنامه فقط برای یک نفر (فردی که با کدملی خود وارد سامانه شده‌است) صادر می‌شود و افراد در همه سنین می‌توانند پس از ثبت‌نام در سامانه با نام کاربری خود وارد شوند و درخواست گذر زیارتی را ثبت نمایند.

مدارک موردنیاز گذرنامه زیارتی

  1. تصویر موافقت رسمی همسر برای بانوان دارای همسر.
  2. تصویر گواهی فوت یا طلاق نامه برای بانوانی که همسر آنها فوت شده یا طلاق گرفته‌اند. آن دسته از بانوان متاهل که به دلیل عدم دسترسی به همسر(مفقودالاثر یا غیرقابل دسترس بودن) قادر به اخذ رضایت نمی‌باشند صرفا با ارائه نامه از مرجع قضایی(دادستانی محل سکونت) می‌توانند درخصوص تقاضای اخذ گذرنامه زیارتی اقدام نمایند.
  3. تصویر موافقت رسمی ولی یا قیم برای متقاضیان کمتر از ۱۸ سال (متقاضیان زیر ۱۸ سال درصورت فوت ولی و عدم دسترسی به جد پدری و مشخص نشدن قیم یا ولی قهری با ارائه مجوز از مرجع قضایی(دادستانی محل سکونت) می‌توانند درخصوص تقاضای اخذ گذرنامه زیارتی اقدام نمایند.
  4. درصورتی که در سامانه عکس وجود نداشته‌باشد بارگذاری عکس رنگی زمینه سفید ۴*۶ (تمام رخ، بدون عینک، بدون کلاه و کروات، از تاریخ گرفتن آن بیش از یک سال سپری نشده باشد، درمورد دوشیزگان بالای شش سال با رعایت کامل حجاب اسلامی)
  5. کارکنان شاغل در نیروهای مسلح امکان ثبت درخواست گذرنامه زیارتی به صورت اینترنتی ندارند و باید به مراکز پلیس مهاجرت و گذرنامه شهر خود مراجعه نمایند.
  6. به منظور ثبت درخواست صدور گذرنامه زیارتی لازم است اطلاعات آدرس، محل صدور و محل تولد شما در سامانه وجود داشته باشد. درصورتی که اطلاعات محل تولد یا محل صدور وجود ندارد در صفحه اطلاعات فردی آنها را وارد کنید و درصورت عدم وجود آدرس، آدرس خود را در سامانه ثبت نمایید.

6. پس از وارد کردن اطلاعات و بارگذاری مدارک خواسته شده و همچنین پرداخت هزینه، گذرنامه زیارتی اشخاص صادر شده و در کمترین زمان ممکن یعنی بین 3 تا 5 روز کاری به درب منزل افرا می‌رسد.

همچنین برای آشنایی بیشتر با فرایند درخواست گذرنامه زیارتی اربعین فیلم زیر را مشاهده فرمایید.

لازم به ذکر است که صدور گذرنامه زیارتی اربعین منوط به ثبت نام در سامانه سماح می‌باشد که نحوه ثبت نام در این سامانه در مقاله زیر ارائه شده است.

نظرات ارزشمند شما

4 دیدگاه

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *